Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twinkelstar
    • September 2006
    • 13

    Pmdd

    fick igår mitt pmdd med posten !
    undrar nu hur på bästa sätt man blandar d ?
    Vet att d ska blandas i flaskor med en halvliter vatten i ..
    men ska vattnet vara kallt/ljummet/kokat osv ?
    På vilket bästa sätt fixar man detta ?
    Sen så undrar jag om det är farligt om man råkar he lite för mycekt i
    Skadligt för fiskarna på nåt sätt ?
    Berätta gärna era erfarenheter !
    /Lisa med 3 gojer och ett akvarium
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Du blandar Nutrisi med 0,5 l destilerat vatten och 1 tsk citronsyra. Blanda vattnet och citronsyran före du tillsätter pulvret.

    KH2Po4 blandas med 0,5 l vanligt kallvatten.
    KNO3 blandas med 0,5 l vanligt kallvatten.

    Det är nog inte direkt farligt om du råkar tillsätta lite för mycket men lagom är ju alltid bäst.

    Men ett förslag kan ju vara att du i samband med vattenbyte tillsätter en fulldos dvs 1ml av varje flaska per 10 l akvarievolym och därefter när du byter vatten tillsätter du 1-2 ml av varje flaska för varje 10 l vatten du byter ut, ett tips kan vara att du går på apoteket och köper en medicinspruta så är det enkelt att dosera och låt gärna vattnet som du skall byta ut stå och luftas över natten.

    Med den dosen är det nog ingen risk för överdosering om du har några växter, sedan kan du ju öka eftersom om du ser att växterna verkar behöva mer och algerna försvinner, men detta är bara ett förslag och det finns säkert lika många åsikter om detta som det finns användare.

    Men prova att söka i forumet på PMDD så hittar du massor av trådar om dosering mm.
    Senast redigerad av albjohn; 04 October 2006, 11:38.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av albjohn
      Du blandar Nutrisi med 0,5 l destilerat vatten och 1 tsk citronsyra. Blanda vattnet och citronsyran före du tillsätter pulvret.
      Va, är det verkligen nödvändigt? Jag har blandat min med vanligt vatten, på samma sätt som de övriga påsarna, och inte använt någon citronsyra. På påsen står det bara att den ska blandas med 0,5 l vatten...... Om NutriSi måste blandas på detta sätt, varför är det så och vad händer om man inte gör det?

      Kommentar

      • Twinkelstar
        • September 2006
        • 13

        #4
        Ja inte hittar jag nåt om nån citron syra på " instruktionerna"
        /Lisa med 3 gojer och ett akvarium

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Det har diskuterats i ett antal trådar

          tex http://www.zoopet.com/forum/showthre...ght=citronsyra



          Sök på citronsyra så hittar ni fler.

          Om det är nödvändigt eller inte tvista de lärde om, det funkar säkert utan men tydligen skall det bli bättre med citronsyra.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Ursprungligen postat av albjohn
            Om det är nödvändigt eller inte tvista de lärde om, det funkar säkert utan men tydligen skall det bli bättre med citronsyra.
            Hur är det i så fall om man kör med TMG istället för NutriSi? Har de fixat till den ph- mässigt redan eller blir det samma sak med TMG som med NutriSi utblandat med vanligt kranvatten?

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7


              Finns mer att läsa här om ni inte har tid att söka.

              Samt lite i länkarna här under så finns det med i bland annat recept
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Ursprungligen postat av Björken
                Hur är det i så fall om man kör med TMG istället för NutriSi? Har de fixat till den ph- mässigt redan eller blir det samma sak med TMG som med NutriSi utblandat med vanligt kranvatten?
                Vet ej, jag har alldrig provat TMG
                Mvh Leif

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om NutriSi måste blandas på detta sätt, varför är det så och vad händer om man inte gör det?
                  Därför att NutriSi-pulvret består av dels olika metallpulver och dels kelatpulvret. Så långt allt väl Men för att inte kelatet ska "denaturera", dvs förändra sina egenskaper, så får man inte blanda detta med en lösning med alltför högt pH. Egenskapen som man inte vill ska "denaturera" är naturligtvis att binda med metallerna.

                  Det är ingen katastrof om man inte gör det eftersom metallerna bara kommer binda med varandra och fälla ut i bottnen och i filtret. I bottnen kommer dessa metallföreningar till nytta via mineraliserande bakterier som bryter upp föreningarna så dom kan använads av växter.

                  Men det är ju ganska onödigt att gå omvägen via bottnen om metallerna istället kan binda med kelatet och hålla sig kvar i lösning i vattnet där dom gör mest nytta.


                  Jag själv överdoserade NutriSi ganska kraftigt varpå en massa mikro fällde ut i filtret så det blev alldeles rostbrunrött och verkade fungera väldigt dåligt med avseende på nitrifikation/nedbrytning (det blev aldrig någon brun gyttja och allt inne i filtret kändes strävt). Det var då jag började undersöka det här med kelateringen lite nogrannare och mailade t om Yara för att fråga hur det funkade.

                  Lite förtydligande efter alla långrandiga förklaringar:

                  1) NutriSin kan fortfarande verka utan att man blandar med citronsyra - kanske aningens långsammare/sämre.
                  2) Mitt filterproblem tror jag inte har så mycket kelateringen att göra som att jag tokdoserade NutriSi i jakt på vad jag trodde var mikrobrister (vilket nu i efterhand förmodligen var en ganska klockren kvävebrist då det yttrade sig som bleka blad och jag hade en jäkla massa Cyano).
                  3) När jag började blanda NutriSin med citronsyra så fick jag trådalger direkt vilket jag tar som att betydligt mer mikronäring fanns upplöst i vattnet vilket det bara kan göra om kelateringen fungerar.

                  Hur är det i så fall om man kör med TMG istället för NutriSi?
                  Problemet är inte vid anvädningen av TMG/NutriSi utan vid ihopblandningen. Tropica vet säkert hur man blandar gödningar så där behöver du inte bry dig om hur kelateringen fungerar.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...