Lättare hygrophila än corymbosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    #16
    Jo, att det är kalium som fattas håller jag med om. Min corymbosa 53b ser likadan ut när jag slackar av på K.
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Bilder på hygrophilan

      Hmm, men kalium ingår ju också i PMDD...

      Är kommer iaf 3 bilder på hygrophilan. Ursäkta den dåliga kvalitén men jag har inget makroobjektiv.
      Bifogade filer
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Bilder på nymphaean

        Och här är några på nymphaean. Blixten (på bild 2 och 3) har faktiskt avslöjat nånting som jag inte såg med nakna ögat. Det verkar vara döda celler runt hålet och det verkar vara hål på gång i ytterligare ett blad. Däremot är det inga döda celler i bladet som barberna har tuggat på.
        Bifogade filer
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Hmm, men kalium ingår ju också i PMDD...
          Skit, du har kaliumbrist så det gallskriker om det - små hål överallt, som växer sig större och större! Den nya tillväxten ser också gul ut.

          Batski, rent allmänt - visst innehåller pmdd alla näringsämnen som behövs, även kalium, men grejen är mängden. Du skulle ju inte heller klara dig på ett litet äpple och en kycklingvinge per vecka, även om dessa sammantaget ger dig allt som behövs.

          P.S. Ser faktiskt ut det är dessutom kopplat till kvävebrist. Dvs. att du har både och. Dubbla pmdd-doseringar - minst! D.S.
          Senast redigerad av PatrikS; 04 October 2006, 19:18.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Hmm, ok. Fast de nya bladen är väl inte gula? Mest ljusgröna. Det kanske ser ut så på bilden.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Är kommer iaf 3 bilder på hygrophilan. Ursäkta den dåliga kvalitén men jag har inget makroobjektiv.
              Solklar kaliumbrist (Eventuellt i kombination med något annat). Hade sådana tidigare... Dom där växterna tar upp hutlösa mängden med kalium. Jag håvade i decilitervis med Kalium i mitt akvarie för att slippa Kaliumbrist när jag hade mina...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Hmm, är det något typiskt för H. corymbosa att de konsumerar en massa kalium? Mer än andra hygrophila-arter?

                Kan man tillsätta bara kalium i fall nitrat och sånt är ok? Var får man tag på kalium i så fall? Och hur mycket ska man dosera?

                Jag tycker ändå att det är lite orättvist när jag håller på och göder och får problem med växterna ändå, och andra människor som inte göder alls får jättefina växter
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av M.W
                  Jo, att det är kalium som fattas håller jag med om. Min corymbosa 53b ser likadan ut när jag slackar av på K.
                  Har du bilder på dina 53b?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Hmm, är det något typiskt för H. corymbosa att de konsumerar en massa kalium? Mer än andra hygrophila-arter?
                    Kan vara så samtidigt som de flesta Hygrophila lätt visar kaliumbrist. Bra K-indikatorer kan man säga.

                    Kan man tillsätta bara kalium i fall nitrat och sånt är ok? Var får man tag på kalium i så fall? Och hur mycket ska man dosera?
                    Man ska inte dosera individuellt, du kan gå upp till minst dubbla doseringen av alla PMDD-ingridienser som PatrikS sa.

                    Eventuellt kan du även skissa på att utöka PMDD-receptet med K2SO4 som är det ämne man främst använder när man vill få ner mer K. Du kan t ex blanda upp KNO3-flaskan med lika många K2SO4-teskedar som KNO3-teskedar så får du markant mer K.

                    En del växtakvarier utan CO2 och med väldigt stor fiskmängd brukar byta ut KNO3+KH2PO4 mot enbart K2SO4 då fiskarna ger tillräckligt med kväve och fosfor (som KNO3+KH2PO4 ger) men inte tillräckligt med K och mikroämnen.

                    Jag tycker ändå att det är lite orättvist när jag håller på och göder och får problem med växterna ändå, och andra människor som inte göder alls får jättefina växter
                    Tja, jag förstår hur du tänker men jag ser det istället som att du nu fått bevis på att dina växter käkar jäkligt mycket och det gör dom bara om dom börjar få bra förutsättningar, dvs bra ljus och CO2.

                    Du kan helt enkelt på dina växter se att ditt vatten är extremt mineralfattigt, medans dom som inte behöver göda har en hel del "skit" i sitt vatten och slarvar förmodligen en hel del med vattenbytena (till växternas stora förtjusning).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Tack för svaret!

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Man ska inte dosera individuellt, du kan gå upp till minst dubbla doseringen av alla PMDD-ingridienser som PatrikS sa.
                      Hmm, fick lära mig i går att nitrat över 25ppm faktiskt inte är så nyttigt för fiskarna. Och även om det inte märks direkt på dem så försämrar det syreupptaget och förkortar det deras liv. Men yngel ska vara känsligare.

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Eventuellt kan du även skissa på att utöka PMDD-receptet med K2SO4 som är det ämne man främst använder när man vill få ner mer K. Du kan t ex blanda upp KNO3-flaskan med lika många K2SO4-teskedar som KNO3-teskedar så får du markant mer K.
                      Det här lätt klart intressant Kan inte växter få tillräckligt med kalium via fiskmaten/skiten?

                      Ursprungligen postat av defdac
                      En del växtakvarier utan CO2 och med väldigt stor fiskmängd brukar byta ut KNO3+KH2PO4 mot enbart K2SO4 då fiskarna ger tillräckligt med kväve och fosfor (som KNO3+KH2PO4 ger) men inte tillräckligt med K och mikroämnen.
                      Frågan är om detta gäller för mina akvarier. Än så länge så tror jag att det även behövs lite tillsats av nitrat och fosfat.

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Tja, jag förstår hur du tänker men jag ser det istället som att du nu fått bevis på att dina växter käkar jäkligt mycket och det gör dom bara om dom börjar få bra förutsättningar, dvs bra ljus och CO2.
                      Fast jag kör inte med CO2...

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Du kan helt enkelt på dina växter se att ditt vatten är extremt mineralfattigt, medans dom som inte behöver göda har en hel del "skit" i sitt vatten och slarvar förmodligen en hel del med vattenbytena (till växternas stora förtjusning).
                      Hmm, ska jag "slarva" ännu mer med vattenbyten tycker du? Det känns iaf som att jag vill testa H. corymbosa "siamensis" och se om den fungerar bättre. Den kommer dessutom från Thailand vilket passar min biotop perfekt
                      Senast redigerad av batski; 05 October 2006, 08:43.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Ursprungligen postat av batski
                        Det här lätt klart intressant Kan inte växter få tillräckligt med kalium via fiskmaten/skiten?
                        Det skulle vara om du matar med otroligt mycket banan eller något annat kaliumrikt

                        Fast jag kör inte med CO2.
                        Nej det var inte min poäng. Du vet att växten behöver runt 30 ggr mer kol jämfört med kalium. Visar växten kaliumbrist så får den uppenbarligen kol och ljus, dvs de mest basic behoven är uppfyllda.

                        Hmm, ska jag "slarva" ännu mer med vattenbyten tror du?
                        Nej jag skulle bara öka PMDD-doseringarna. Eventuellt utöka PMDD-receptet med K2SO4 som jag skrev ovan.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Det skulle vara om du matar med otroligt mycket banan eller något annat kaliumrikt
                          Undra vad mina fiskar skulle säga om det Fast när jag snorklade i Thailand var det faktiskt en del fiskar som åt banan

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Nej det var inte min poäng. Du vet att växten behöver runt 30 ggr mer kol jämfört med kalium. Visar växten kaliumbrist så får den uppenbarligen kol och ljus, dvs de mest basic behoven är uppfyllda.
                          Det låter bra! Förresten, jag har KH 3 i det akvariet. Räcker det eller är det på gränsen till för lågt? I det andra akvariet där jag hittills behandlat vattnet med Amtra Trop (vilket jag nu har slutat med) ligger KH mellan 4-5. Så nog buffrar AT KH.

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Nej jag skulle bara öka PMDD-doseringarna. Eventuellt utöka PMDD-receptet med K2SO4 som jag skrev ovan.
                          Ska se till att inhandla K2SO4. Kan man alltså blanda K2SO4 och KNO3 i samma flaska med samma mängd vatten?

                          Eller skulle TMG:s nya växtnäring vara nånting att satsa på istället?
                          Senast redigerad av batski; 05 October 2006, 09:01.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • M.W
                            • November 2002
                            • 393

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            Har du bilder på dina 53b?
                            Kollade, men hittade ingen vettig, iallafall så står den där till vänster. Jag sätter 1 tsk K2SO4 vid varje gödning, annars så ser dom ut så där..
                            Bifogade filer
                            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                            Min blog
                            PlantSwap

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Tack för bilden! Dina växter ser ut att må bra
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Var kan man beställa K2SO4?? Var precis inne på www.pmdd.se och det ser inte ut som om de har det
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...