Lättare hygrophila än corymbosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Lättare hygrophila än corymbosa?

    Finns det andra arter av hygrophila som är mer lättskötta än corymbosa men som ändå är lika fina och blir lika stora?

    Mina H. corymbosa växer visserligen, men de tappar en massa blad så de blir kala nedantill. De flesta andra växterna i akvariet (cryptocoryne becketti, javaormbunkar och ceratopteris) verkar trivas ganska bra (har även en nymphaea pubescens som har tappat några blad men jag tror att det beror på annat).

    Verkligen synd på hygrophilan för jag tycker den är riktigt snygg!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Den vanliga polysperman er ju väldigt enkel, men den kanske du inte vill ha?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Den är tyvärr inte alls lika fin som corymbosan. Undrar om underartern H.corymbosa siamensis är lättare...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Vet inte om du rett ut orsaken till at den tappar blad, det brukar vara ljusbrist, eftersom den gärna växer sig så tät får inte de undre bladen något ljus.

        Vad du troligtvis skulle behöva är en växt som inte skärmar av ljuset för sina egna undre delar så effektivt, såsom Hygrophila corymbosa 'angustifolia' som sprider sin bladyta på en större area, men dess utseende skiljer sig mer, knepigt att det utseende man vill ha också innbär problem i sig, så länge du inte vill skaffa kraftigare ljus.

        Annars är väl tipset att ta toppskott och plantera dem framför de kala stjälkarna, så att du slipper se dem, Hoppas att du hittar en lösning du blir nöjd med.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Erik...
          Vet inte om du rett ut orsaken till at den tappar blad, det brukar vara ljusbrist,
          Mina H. corymbosa (som jag hade tidigare) hade en tendens att tappa bladen vid minsta lilla näringsbrist...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Tack Erik! Jag tycker ändå att det är lite märkligt att det skulle bero på ljusbrist. Jag har ju två stycken Aquarelle och inga flytväxter på den sidan av akvariet. Jag tycker inte heller att jag har planterat dem så tätt, utan det är minst 10cm mellan de tre högsta plantorna...

            Har precis suttit och tittat på Tropicas site och det står faktiskt om H. corymbosa "siamensis" att dess ljusbehov är "low-very hight". Alltså inte lika högt som den vanliga corymbosa (medium-very high). Vidare så står det om siamensis att den är "An extremely hardy plant, suitable for beginners."

            Sen finns det även H. corymbosa "siamensis 53B" (konstigt namn!): "A variety of Hygrophila corymbosa ''Siamensis'', but more bushy with narrower leaves. The difference is less noticeable in older plants." Men denna är inte lika snabbväxande.

            Jag kanske ska testa någon av dess två. Vad tror du?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Mina H. corymbosa (som jag hade tidigare) hade en tendens att tappa bladen vid minsta lilla näringsbrist...
              Tror inte heller det är närningsbrist eftersom jag kör med PMDD.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Tror inte heller det är närningsbrist eftersom jag kör med PMDD.
                Öh? Man kan få näringsbrist även med PMDD...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Öh? Man kan få näringsbrist även med PMDD...
                  Ok, men jag kan även nämna att en kompis som inte göder med nånting fick lite plantor av mig. Hon har dem dessutom under sina flytväxter och hennes verkar ändå inte tappa blad som mina. Visserligen växer de långsammare än mina men de är tätare
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Mina H. corymbosa växer visserligen, men de tappar en massa blad så de blir kala nedantill. De flesta andra växterna i akvariet (cryptocoryne becketti, javaormbunkar och ceratopteris) verkar trivas ganska bra (har även en nymphaea pubescens som har tappat några blad men jag tror att det beror på annat).
                    Jämfört med:

                    jag kan även nämna att en kompis som inte göder med nånting fick lite plantor av mig. Hon har dem dessutom under sina flytväxter och hennes verkar ändå inte tappa blad som mina. Visserligen växer de långsammare än mina men de är tätare.
                    Säger i vart fall för mig att det är frågan om en makrobrist, troligen nitrat. Kan du berätta lite hur de växtblad som ramlar av ser ut som? Blir de gula först? Små/stora hål? Nekros mellan vener?

                    Din kompis har det lite mörkare under flytväxterna och därför har på ett bra sätt - genom det minskade ljuset - strypt näringsbehovet. Växten hinner med att ta upp den lilla näring som hon trots allt ändå har, och växten behöver inte återanvända sina gamla blad för ny tillväxt - såsom det verkar vara fallet hos dig.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • annehult
                      • January 2006
                      • 149

                      #11
                      Jepp, instämmer i vad petnym och PatrikS framför, det är näringsbrist, av vilket slag vet jag inte. Har nämligen samma problem som du med mina. petnym skriver ju dessutom att dom verkar vara väldigt känsliga för näringsbrist.
                      Jag går runt problemet genom att med jämna mellanrum kapa dom bladlösa stjälkarna nertill och "börja om". Växtens konstitution skapar ju problem i sig att ge den en likvärdig ljus uppifrån och ända ner till de lägst sittande bladen.

                      Mvh

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikS
                        Kan du berätta lite hur de växtblad som ramlar av ser ut som? Blir de gula först? Små/stora hål? Nekros mellan vener?
                        Bladen får lite små döda (bruna) spots och blir lite gula i kanterna, samt kan se lite trasiga ut.

                        Nymphaeas blad tycker jag ser helt friska ut. Ibland kan det vara ett och annat hål på något av dem eller kan något vara lite tuggat på, men det är nog barberna som är på dem ibland.

                        Jag kan fixa lite bilder sen.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Mmm, mmm, i c. Hur ser den nya tillväxten ut? Står nämligen och tvekar mellan nitrat och kaliumbrist.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            De nya bladen är fina och hela.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • PatrikS
                              • June 2006
                              • 579

                              #15
                              Okej, då är bristen svår men inte så pass att t o m de unga bladen påverkas. Skulle nog satsa på kaliumbrist, förmodligen får du tillräckligt med nitrat från pmdd + fiskar, men det är bara ett antagande. Hur eller hur bör du nog dubbla pmdd-dosen och avvakta någon vecka. Du har ju low-tech, eller hur? Då brukar ju inte ändringarna ge någon snabb respons, utan man få vänta och se, vänta och se vänta och zzzzzzzz..
                              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...