Nymphaea tappar blad - varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Nymphaea tappar blad - varför?

    För ett tag sen köpte jag en nymphaea pubescens. När den kom var den i stort sett bara knölen och några få små blad. På bara några veckor fick den flera fina stora blad plus några små skott. Den fick även några ytblad men dem klippte jag bort så den skulle utvecklas ett tag till.

    Men nu har den tappat 3 av de största bladen på bara ett par dagar. Jag har kollat på stjälken på ett ut av bladen och den kändes mjuk på nedersta ändan som om den hade ruttnat. Vad kan det bero på? När man tittar på bladen ser den inte ut att må dåligt.
    Senast redigerad av batski; 03 October 2006, 22:05.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    ta upp knölen och tryck lite på den e den väldigt mjuk så har den legat i för tät grus/sand/mylla/jord lägg den på sanden och låt den vara där en vecka och se om stjälkarna blir bättre på de nya bladen.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ok, men ska någon del av knölen vara ovanför jord i vanliga fall? Gjorde jag fel när jag grävde ner hela knölen i sanden?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Mina knölar ligger helt under grus annars så har jag en pleco som spelar boll med dem, mina har aldrig ruttnat(ta i träskallen) men har hört om dem som gjort det om de legat i för tät grus jag har storleken 1.5-3mm på min grus och knölen ligger 1-2 cm under där.
        Men så länge du inte har ngn Pelé i ditt kar kan du låta den ligga direkt på grusen.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          När Lotusknölar väl fått upp ett flytblad så slänger dom bort alla sina undervattensblad.

          Dom kallade det där första flytbladet för något kul på ett utländskt forum, typ känselsnorkel eller nivåfinger eller nått sånt 8)

          Såfort dessa kommer ska man alltså stå beredd med saxen om man vill ha kvar undervattensbladen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            När Lotusknölar väl fått upp ett flytblad så slänger dom bort alla sina undervattensblad.

            Dom kallade det där första flytbladet för något kul på ett utländskt forum, typ känselsnorkel eller nivåfinger eller nått sånt 8)

            Såfort dessa kommer ska man alltså stå beredd med saxen om man vill ha kvar undervattensbladen.

            Där vill jag inte riktigt hålla med jag har själv denna plantan och en annan art till och vissa har fåt ha flytblad och där slänger den inte ifrån sig undervattensblad DOCK växer inte undervattenbladen lika snabbt när det är flytblad uppe vid ytan.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Mina gjorde det iaf och det gick *snabbt* när första flytbladet nått ytan.

              Det är möjligt att väldigt höga CO2 och ljusnivåer gör att den inte slänger bort bladen. På den tiden jag körde lotus hade jag ganska kasst med ljus och CO2.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Min lilla Nympheaknöl hade jag i säkert 2 år innan den över huvud taget ville hitta på att få blad attans vad många gånger den höll på att åka med i vattenbyten

                När jag i alla fall till slut fick flytblad så blev jag ju överlycklig ju, inte ta bort där inte. Det kom väl en 4-5 flytblad, undervattensbladen satt kvar, men det hände inte så mycket mer med dom. Sedan när allt stått still ett tag så plockade jag bort flytbladen, gick på semester (den bodde i jobbet-burken då) efter 4 veckors semester blev det vattenbyte och lite smaskens PMDD och då började det hända undervattensblad igen minsann, mycket större och finare än dom tidigare.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 04 October 2006, 07:43.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Maria: är det en pubescens? Den liknar min iaf.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Maria: är det en pubescens? Den liknar min iaf.
                    Inte en susning, kanske någon annan som har med koll.
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=105 så här ser den andra arten ut så det är nymphaea pubescens som ni har om den ser ut som Maria - Sjöjungfru
                      Långsmala blad på nymphaea pubescens medan den andra har rundare lite bulligare blad
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=105 så här ser den andra arten ut så det är nymphaea pubescens som ni har om den ser ut som Maria - Sjöjungfru
                        Långsmala blad på nymphaea pubescens medan den andra har rundare lite bulligare blad
                        Tack Peter, då har jag en av varje nu
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        Arbetssätt...