Nystartad Co2 Anläggning...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasB
    • June 2005
    • 179

    Nystartad Co2 Anläggning...??

    Har idag dragit igång min Co2 anläggning.
    Byggt en egen reaktor av en AquaClear 30 + en SERA Sandtvätt.



    Verkar funka helt ok än så länge
    Kör för tillfället ungefär 1 bubbla var femte sekund är det lagom så här i början eller?

    Kh=4
    Ph=7.8
    När jag startade

    Har läst att man kan köra igång Co2'n typ 1 timme mitt i natten för att hålla Ph't mer stabilt, är det nödvändigt även nu i början?
    Tänkte slå på Co2'n ungefär 30 minuter innan lyset slår på är det lagom eller ska den gå längre tid?
    Senast redigerad av JonasB; 03 October 2006, 21:37.
    540 Under uppstart
    AkwaLux 200L

  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av JonasB
    Har idag dragit igång min Co2 anläggning.
    Byggt en egen reaktor av en AquaClear 30 + en SERA Sandtvätt.



    Verkar funka helt ok än så länge
    Kör för tillfället ungefär 1 bubbla var femte sekund är det lagom så här i början eller?

    Kh=4
    Ph=7.8
    När jag startade

    Har läst att man kan köra igång Co2'n typ 1 timme mitt i natten för att hålla Ph't mer stabilt, är det nödvändigt även nu i början?
    Tänkte slå på Co2'n ungefär 30 minuter innan lyset slår på är det lagom eller ska den gå längre tid?
    30 minuter upp till en timme innan lyset går på kan vara lagom. Testa ph innan co2 går på och testa igen när lyset gått på så får du en fingervisning om hur mycket ph't påverkas.
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • ivo
      • September 2006
      • 32

      #3
      Hej Jonas,
      har du nån beskrivning hur man bygger och kopplar Co2 reaktor ihop med yttrefilter ? (mitt heter Agua Clear 150).
      Senast redigerad av ivo; 04 October 2006, 00:05.

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av JonasB
        Kör för tillfället ungefär 1 bubbla var femte sekund är det lagom så här i början eller?
        En (1) bubbla var femte sekund är noll och ingenting i ett välvuxet kar på 200 liter. Det kan dock räcka för dig än så länge för du synes ha väldigt få växter.

        Grejen med CO2 rent allmänt verkar vara att man antingen har massa växter och har mycket CO2 (high-tech), eller så har man få men stryktåliga växter men kör helt utan CO2 (low-tech). Det är liksom digitalt på något sätt, antingen allt eller inget. Har man få växter och en CO2-nivå som kan bäst beskrivas som "sådär" så är det som att be om algproblem.

        Vad gäller det här med att slå på CO2 innan ljuset tänds så är det mycket bra, men å andra sidan skall man verkligen försäkra sig om att inget kan gå fel med timern till ljuset och den till CO2. Pajar timern till koldioxiden och du har mycket ljus över karet så kommer du hem till alger, pajar timern till ljuset och du tillsätter rikligt med co2 så kan du komma hem till döda kreatur. Jag vill också köra med separata timers till CO2 och ljuset, men har inte vågat hittills. Hörde defdac köra med att koppla timers på varandra eller något.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikS
          Jag vill också köra med separata timers till CO2 och ljuset, men har inte vågat hittills. Hörde defdac köra med att koppla timers på varandra eller något.
          Jo funktionen dubla timer funkar mycket väl och då helst om man köper de billiga och man e lite osäker man trycker ihop två timers o man sätter dem båda på samma tid att öppna och stänga skulle en timer pajja i klockan funkar den andre(förhoppningsvis, om inte sätt tre på höjden) Iaf så har jag det så till min magnetventil ännu fungerar båda klockorna men kan vara bra att ha som säkerhet.
          På ljuset kör jag enkelt...
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av ivo
            Hej Jonas,
            har du nån beskrivning hur man bygger och kopplar Co2 reaktor ihop med yttrefilter ? (mitt heter Agua Clear 150).
            Ivo, Aqua Clear 150 är inget ytterfilter i egentlig mening (en behållare med två slangar till och från akvariet) utan det är ett HOB-filter (Hang On Back, ryggsäcksfilter). Dessa gasar ur en massa CO2 iom att dom skvalpar runt ytan så mycket så dom är inte speciellt lämpade för växtakvarier som ska få extra CO2-insprutning.

            Jag tror dock det är vissa som faktiskt bubblar in CO2 i ryggsäcksfilter även om det är väldigt oeffektivt. Det enda du behöver göra då är att sätta CO2-slangen i insuget till ryggsäcksfiltret och börja bubbla in en lämplig mängd CO2-bubblor per sekund. Börja lågt typ en bubbla varannan sekund.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Pajar timern till koldioxiden och du har mycket ljus över karet så kommer du hem till alger, pajar timern till ljuset och du tillsätter rikligt med co2 så kan du komma hem till döda kreatur. Jag vill också köra med separata timers till CO2 och ljuset, men har inte vågat hittills. Hörde defdac köra med att koppla timers på varandra eller något.
              Jag har alltid kört dubbla timers för att kunna sätta olika tider på CO2.n och ljuset. Kör man cirkulation behöver det inte bli katastrof om CO2:n står på över natten (vilket aldrig hänt för mig). Däremot har det hänt att CO2:n varit av flera dagar och då blir det som du säger algodling.

              Anledningen att jag körde dubbla timers ovanpå varandra var att Biltemas digitaltimrar resettar sig ibland själva när något annat på elnätet slås på. När tex ljusrampen slogs på så resettades CO2-timern så den aldrig slog på.
              Jag kom då på att man kunde använda en digitaltimer som "slav" som alltid var på under den time:ade digitaltimern. Slaven tog emot spikarna på nätet och "skyddade" den "riktiga" timern.

              Tyvärr var inte det idiotsäkert heller så nu är Biltematimrarna förpassade till ett mörkt hörn i akvarielådan. Man skulle haft BluesBoys elektronikkunskaper så hade man säkert kunnat modda dom så dom inte var så känsliga....
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                ... och appropå BluesBoy så är det hans trick som JonasB menar när han säger att man kan dra igång CO2:n en kvart mitt i natten för att få en betydligt planare pH-kurva (om man är anal med att hålla jämt pH).

                Eftersom varken fiskar eller växter bryr sig om den otroligt långsamma CO2-svängningen på ca 1 grad som blir om man kör "som vanligt" så ser jag det lite som ett välfärdsproblem. Man kan göra det om man tycker att det av någon anledning är värt det.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  [quote=defdac;852173Eftersom varken fiskar eller växter bryr sig om den otroligt långsamma CO2-svängningen på ca 1 grad som blir om man kör "som vanligt" så ser jag det lite som ett välfärdsproblem. Man kan göra det om man tycker att det av någon anledning är värt det.[/quote]

                  Har man tub nog att slösa med så kan man ju göra det för lyxen skull
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    ... och appropå BluesBoy så är det hans trick som JonasB menar när han säger att man kan dra igång CO2:n en kvart mitt i natten för att få en betydligt planare pH-kurva (om man är anal med att hålla jämt pH).
                    Tänk på att det där inte är någon allmängiltig sanning som gäller akvarier i allmänhet utan något som gällde just Bluesboy's akvarie med exakt de parametrar som gällde för hans akvarie just då.

                    Titta på grafen:


                    Jag kör inte någon koldioxid alls under dygnets mörka timmar, endå ligger pH lägre under natten än under dagen, (faktiskt under set-point). Skulle man då dräpa på med koldioxid under en hel timma på natten skulle pH dyka ytterliggare och skapa en ännu mer onaturlig pH-svängning.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Bra anmärkning Peter, helt klart något man bör tänka på.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • ivo
                        • September 2006
                        • 32

                        #12
                        Defdac, tack för upplysningen nu fattar jag. Ser att det är mycket jag behöver lära mig. Akvariet är 100l så jag kör filtret med lägsta nivå. Utsläppet till karet ligger nästan i samma nivå som vattenytan. Jag prövar detta tills jag skaffar bättre grejer. Är lite osäker om det går att ställa mängden Co2 fr. tuben så exakt. Mvh ivo.
                        Det gick o ställa in 1b/2sec!
                        Senast redigerad av ivo; 04 October 2006, 21:45.

                        Kommentar

                        • ivo
                          • September 2006
                          • 32

                          #13
                          Är tryckluftslang (blå,svart) tät för Co2?

                          Kommentar

                          • JonasB
                            • June 2005
                            • 179

                            #14
                            Så nu tror jag att jag har trimmat in reaktor osv...
                            I början hade jag pumpen på fullt blås och då kom det en massa små små bubblor ur reaktorn okej tänkte jag kanske ska vara så men sen tänkte jag efter att det kan ju inte va så himla bra, så idag så skruvade jag ner pumpen lite och nu så kommer det lite bubblor ibland bara.
                            Eller det kanske ska komma mycket?

                            Ligger just nu på:
                            Ph: 6.9
                            Kh 5

                            Ganska lagom med den växtlighet jag har, nu gäller det bara att se till så att det stannar där och inte drar iväg neråt ännu mer, iofs ner till Ph 6.8 går väl bra men inte längre.
                            Kör just nu 2 bubblor per sekund.
                            Måste säga att reaktorn funkar prima faktiskt (tror jag)

                            Har märkt att mina Kardinaler går mer i mitten på akvariet nu än tidigare.

                            Hur verkar det med vattenbyten?
                            Idag är vattenbytardagen, ska bli intressant att se hur fort ph stabiliserar sig efter bytet.
                            För det bör väl stiga efter bytet eller det kanske är marginellt?
                            Senast redigerad av JonasB; 05 October 2006, 15:50.
                            540 Under uppstart
                            AkwaLux 200L

                            Kommentar

                            • JonasB
                              • June 2005
                              • 179

                              #15
                              Nu har jag kört Co2 ett tag och ligger nu på:

                              Ph: 6.8
                              Kh: 6

                              Alltså runt 28.5 ppm Co2.
                              Hoppas det ligger kvar där...
                              Kör just nu ca 1.5 bubbla per sekund.

                              Vad tror ni bör jag göda fulldos varje dag nu?
                              Eller räcker det med varannan dag som jag gjort förut.
                              Har inte så mycket växter.

                              Kan man se på nått enkelt sätt att det är dags att göda, typ att växterna slutar bubbla eller så (de bubblar inte nu)?
                              540 Under uppstart
                              AkwaLux 200L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...