Svampinfektion?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Svampinfektion?

    Jag fick en förfrågan vad detta var för alg:


    Jag svarade att jag inte tror att det där är en alg alls, utan en svampinfektion - men att det bara var min gissning.
    Nån som sett nåt sånt här? Skulle det kunna vara nåt bristsymptom?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    #2
    är inte det där en 'kalla'... som man inte kan ha i akvarium?
    /Makasu

    http://green.colorize.net/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag trodde det var en Anubias? De är också kallor (dvs tillhör familjen Araceae). Det är inte en fredskalla om det är den du menar.
      Samma 'rundlar' syns på ett par andra av hans växter, t.ex. här:

      Växten med långsmala blad ser ut som en Cryptocoryne, vilket också är en kalla.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Visst är det en anubias, man kan ha dem i akvarium, även om det ofta blir alger på dem, det är inte så svårt att få dem att växa och blomma i akvariet heller.

        Det såg ut att finnas flera olika typer av problem med växten på bilden, min första reaktion på de mest uppseendeväckande fläckarna var att gissa alger, men de ser faktiskt inte riktigt ut som den typen av fläckalger som dom brukar få.

        Finns det inga fläckar av samma typ på något annat än växterna så är det troligtvis inte alger, men den uteslutnigsförmågan känner jag mig trygg på att du besitter.

        Växten med smala blad ser med mina trötta ögon ut som en Echinodorus, för sakens skull, tillhör de Alismataceae, alltså inte en kalla och har inte blommor som påminner om Spathiphyllum/fredskalla/fredslilja

        Oavsett vilket, vad de värsta problemen är, så skulle jag rekommendera pmdd, lite extra vattenbyten, lite allmänt gullande med växterna och ammoniumreducerande åtgärder.

        Kommentar

        Arbetssätt...