tips på växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan_esset
    • May 2006
    • 97

    tips på växter

    Hej vill ha fina växter som är väldigt lätta som trivs bra i fin sand ska ha i mitt 500liters kar med sydamerikanska firrar. växterna får gärna växa snabbt och både höga och låga.

    vad är detta för växt? http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1145469014.jpg
    MVH Johan
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Några exempel på växter som är extremt lätta om du inte har mycket mjukt vatten är alla vanliga arter av Hygrophila och Vallisneria. Javamossa och javaormbunke är lätta och kasnke mer lämpliga om du har ett mjukare vatten. de växter inte upp så fort på höjden som de förstnämnda, i övrigt kan du leta själv på www.tropica.com , bara du vet vad du har för förutsättningqar i ditt akvarium och vad du saknar för att kunna ha annat än lätta växter.

    Växten på bilden är Cryptocoryne usteriana. Ganska eller mycket lätt om du har tillräckligt hårt vatten för den.

    Kommentar

    • Graj
      • December 2005
      • 26

      #3
      Vill du ha någon Cabomba tror jag "Cabomba Caroliniana" är den lättaste.

      En hel rad av Echinodorus brukar ju vara väldigt härdiga.
      Undvik även den så vanliga Vallisneria spiralis då den blir för hög för de flesta akvarium. Klipper man bladen blir de fula. (Och dör med tiden?) Att ideligen gallra vallisneria tycker iallafall jag är något man tröttnar på.
      För mig blir av någon anledning "Vallisneria Americana var Biwaensis" lagom hög för att man inte ska ha något problem i ett 60 cm högt kar. Dessutom tycker jag den är snyggare än spiralis .

      Kommentar

      • Johan_esset
        • May 2006
        • 97

        #4
        tack för många förslag men hur vet man om man har hårt eller mjukt vatten bor några kilometer utanför norrköping och har egen brunn någon som vet hur det är där eller hur man kan ta reda på det.
        MVH Johan

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Kolla på komunens hemsida, under vatten och avlopp.
          Många kommuner lägger ut uppgifter om vattnet eller så ringer du dit och frågar.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Johan_esset
            • May 2006
            • 97

            #6
            Ursprungligen postat av albjohn
            Kolla på komunens hemsida, under vatten och avlopp.
            Många kommuner lägger ut uppgifter om vattnet eller så ringer du dit och frågar.

            Hittar inget om det men mailade å fråga. tack för svar
            MVH Johan

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Jag missade att du har egen brunn, då kan nog inte kommunen säga exakt vad du har för vatten.

              Men om det är hårt eller mjukt i området där du bor kanske dom kan svara på.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Johan_esset
                • May 2006
                • 97

                #8
                Ursprungligen postat av albjohn
                Jag missade att du har egen brunn, då kan nog inte kommunen säga exakt vad du har för vatten.

                Men om det är hårt eller mjukt i området där du bor kanske dom kan svara på.

                jaa okej. men vi får se va dom svarar:P
                MVH Johan

                Kommentar

                Arbetssätt...