Kiselalger och vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joni
    • November 2003
    • 147

    Kiselalger och vattenbyte

    Jag har problem med återkommande kiselalger, vilket jag förmodar beror på mina 50%-iga vattenbyten varje vecka. Anlednigen till att jag byter så mycket varje vecka är att jag kör med "estimative index" gällande näringsämnen. Vilket tror ni är rätta medicinen mot dessa fula alger, kan jag gå ner på 25%-iga vattenbyten? Jag har läst att kiselalger kan orsakas av låga fosfathalter men jag doserar friskt med fosfat. Har endast 4 st. Thomasi och 4 st ancistrus i karet.

    Mitt kar är på 480 liter, 300 watt MH, 5 h/dag, göder dagligen med pmdd.
    Mina dagliga doseringar är: 3 tsk Kno3, 2 krm KH2PO4 (torrt) och 5 ml micro+ (koncentrat). K2SO4 har jag gjort uppehåll med ett tag pga jag känner mig osäker på hur mycket/ofta jag ska dosera.
    Varje vecka tillsätter jag också MGSO4 i samband med vattenbyte efterdsom vattnet i Göteborg har lite magnesium i föhållande till Kalcium.

    Karet ser inte roligt ut alls just nu, det är frustrerande när det börja strula. Vissa perioder går allt jättebra och sedan plötsligt händer något och man fattar inte vad det är som går fel.

    Tacksam för tips.
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    22 ppm nitrat och 3 ppm fosfat varje dag låter lite häftigt, det blir ju runt 154 ppm doserat nitrat under veckan och jag tror maxupptag ligger runt 5 ppm per dag.

    En högljus 100-litrare (1,5 watt/liter) bör doseras såhär enligt Barr i senaste "The Aquatic Gardener":
    Söndag: 50% vb, gör rent filtret varje månad, 1/4 tsk KNO3, 1/16 tsk KH2PO4, 1/16 tsk K2SO4
    Måndag: 1/16 tsk CSM+B
    Tisdag: 1/4 tsk KNO3, 1/16 tsk KH2PO4, 1/16 tsk K2SO4.
    Onsdag: 1/16 tsk CSM+B
    Torsdag: 1/4 tsk KNO3, 1/16 tsk KH2PO4, 1/16 tsk K2SO4.
    Fredag: 1/16 tsk CSM+B
    Lördag: Ledig! Njut av akvariet.

    1/4-dels tsk är ungefär 1 krm och 1/16 tsk är en fjärdedels krm.

    För dig blir det ju ganska lätt att härma då 1/4 tsk blir runt 1 tsk och 1/16 tsk runt ett kryddmått.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • joni
      • November 2003
      • 147

      #3
      Jag har nog trappat upp gödningen för mycket, det har blivit så att jag har har tryckt ner ph't till 6.2-6.4 och ökat gödningsdoserna mer och mer då jag har tyckt att växerna har näringsbrister. Den senaste tiden har jag haft dålig tillväxt och problem med alger. Nu inser jag att höga näringsnivåer kan bli väl höga och det blir obalans i karet.
      CSM+B, jag förmodar att det är microgödning?
      Jag doserar ju Micro+, hur mycket hade du doserat i mitt akvarium deffen?
      Är det ingen microgödning på söndag i samband med vb på Barrs veckoschema?
      /Johan
      http://joniaquascape.blogspot.com
      Min blogg

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Har du klen belysning?
        Det är i stort sett det enda sätt jag vet att pålitligt få kiselalger...

        EDIT: Snäckor - t.ex. malajsisk sandsnäcka - är annars ett bra sätt att bli av med kiselalger. Otocinclus är också förtjusta i kiselalger.
        Senast redigerad av Azur; 01 October 2006, 14:38.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • joni
          • November 2003
          • 147

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Har du klen belysning?
          Det är i stort sett det enda sätt jag vet att pålitligt få kiselalger...

          EDIT: Snäckor - t.ex. malajsisk sandsnäcka - är annars ett bra sätt att bli av med kiselalger. Otocinclus är också förtjusta i kiselalger.
          Tja, jag har 300 watt metallhalogen över 480 liter vatten.
          /Johan
          http://joniaquascape.blogspot.com
          Min blogg

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Vad har du för substrat, joni? Har sett ett kar med aluminiumsilikat som haft kiselalger och näringsbrister utan dess like trots att man kört med mycket ymnig pmdd-dosering.

            Undrar också varför du har endast 5 timmars belysningstid.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Styrkan är nog OK, men du kör dem alltså bara i fem timmar?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • joni
                • November 2003
                • 147

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikS
                Vad har du för substrat, joni? Har sett ett kar med aluminiumsilikat som haft kiselalger och näringsbrister utan dess like trots att man kört med mycket ymnig pmdd-dosering.

                Undrar också varför du har endast 5 timmars belysningstid.
                Jag har rådasand, det innehåller väl inte aluminiumsilikat hoppas jag?
                /Johan
                http://joniaquascape.blogspot.com
                Min blogg

                Kommentar

                • joni
                  • November 2003
                  • 147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Styrkan är nog OK, men du kör dem alltså bara i fem timmar?

                  5 timmar kör Brams med i sitt 375 liters med 300 watt mh (gjorde i alla fall för några månader sen). Jag trode att man inte skall ösa på med för många timmar när man har metallhalogen pga algrisk. hur många timmar rekommenderas?
                  /Johan
                  http://joniaquascape.blogspot.com
                  Min blogg

                  Kommentar

                  • Sintei
                    • May 2006
                    • 501

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    22 ppm nitrat och 3 ppm fosfat varje dag låter lite häftigt, det blir ju runt 154 ppm doserat nitrat under veckan och jag tror maxupptag ligger runt 5 ppm per dag.

                    En högljus 100-litrare (1,5 watt/liter) bör doseras såhär enligt Barr i senaste "The Aquatic Gardener":
                    Söndag: 50% vb, gör rent filtret varje månad, 1/4 tsk KNO3, 1/16 tsk KH2PO4, 1/16 tsk K2SO4
                    Måndag: 1/16 tsk CSM+B
                    Tisdag: 1/4 tsk KNO3, 1/16 tsk KH2PO4, 1/16 tsk K2SO4.
                    Onsdag: 1/16 tsk CSM+B
                    Torsdag: 1/4 tsk KNO3, 1/16 tsk KH2PO4, 1/16 tsk K2SO4.
                    Fredag: 1/16 tsk CSM+B
                    Lördag: Ledig! Njut av akvariet.

                    1/4-dels tsk är ungefär 1 krm och 1/16 tsk är en fjärdedels krm.

                    För dig blir det ju ganska lätt att härma då 1/4 tsk blir runt 1 tsk och 1/16 tsk runt ett kryddmått.
                    Jag har själv inte hunnit läsa artikeln. Men Själv doserar jag 1/2 tsk KNO3 "nästan varannan dag". Och jag har inte hög ljusstyrka. Dubbelt upp mot vad Barr rekomenderar alltså. Jag följer Fertilator på APC och nutricalc.. Fast det kanske är anledningen till att de flesta växterna stuntat. (eller för jag precis planterat om alla).
                    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av joni
                      5 timmar kör Brams med i sitt 375 liters med 300 watt mh (gjorde i alla fall för några månader sen). Jag trode att man inte skall ösa på med för många timmar när man har metallhalogen pga algrisk. hur många timmar rekommenderas?
                      Det är väl inte MH i sig som orsakar alger och vanlig belysningstid, utan snarare antal watt per liter. Om jag räknat rätt så har du runt 0,6 w/l - inte alls så farligt. Att brams gör det är inte heller något man kan åberopa till sin stöd. Han har runt 0,8 w/l, vilket är nog ganska lagom om man är noga med pmdd men framförallt CO2. Det är i så fall snarare CO2 tillgången som kan vara begränsande. Att du sänkt pH är ingen garanti för att du har bra med CO2.

                      Sintei, jag kör också ganska friskt med pmdd, precis som du följer jag Fertilator och försöker ligga i de översta gränsskikten. Det här med stuntningen - om du göder med dubbelt upp mot vad Barr rekommenderar kan du utesluta näringsbrist eller näringsöverflöd. Du har lite mer än lagom, thats it. Det är helt säkert CO2 som spökar. Så fort den sjunker börjar exempelvis r. indica uppvisa förvridna blad och förminskad nytillväxt. Om man följer Barrs kurva i EI-artikeln så skall det verkligen mycket till för att begränsa växten med näringsöverskott. Det är bara CO2, ej näring.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • joni
                        • November 2003
                        • 147

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikS
                        Det är väl inte MH i sig som orsakar alger och vanlig belysningstid, utan snarare antal watt per liter. Om jag räknat rätt så har du runt 0,6 w/l - inte alls så farligt. Att brams gör det är inte heller något man kan åberopa till sin stöd. Han har runt 0,8 w/l, vilket är nog ganska lagom om man är noga med pmdd men framförallt CO2. Det är i så fall snarare CO2 tillgången som kan vara begränsande. Att du sänkt pH är ingen garanti för att du har bra med CO2.
                        Ok. Jag skall testa med att gå upp till 7 tim/dag. Jag vet att sänkt ph inte automatiskt innebär bra co2-nivå. Problemet är att jag inte kan köra min reaktor hårdare för det blir så mycket spill då. I veckan skall jag modifiera min nya reaktorså jag kan ösa på mer. Jag får väl köra på med co2 tills fiskarna flämtar som defdac brukar förespråka.
                        /Johan
                        http://joniaquascape.blogspot.com
                        Min blogg

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av joni
                          Problemet är att jag inte kan köra min reaktor hårdare för det blir så mycket spill då. I veckan skall jag modifiera min nya reaktorså jag kan ösa på mer. Jag får väl köra på med co2 tills fiskarna flämtar som defdac brukar förespråka.
                          Ja det är det som är problemet med stora kar - att kunna tillföra bra med CO2. Räcker inte en reaktor, oavsett hur bra den är, så kanske man kan köra med flera. Det faktum att man dessutom bör ha bra ytcirkulation underlättarar ju inte precis det hela. Kanske kan petnym bidra med värdefulla erfarenheter från sin stora tank.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • joni
                            • November 2003
                            • 147

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikS
                            Ja det är det som är problemet med stora kar - att kunna tillföra bra med CO2. Räcker inte en reaktor, oavsett hur bra den är, så kanske man kan köra med flera. Det faktum att man dessutom bör ha bra ytcirkulation underlättarar ju inte precis det hela. Kanske kan petnym bidra med värdefulla erfarenheter från sin stora tank.
                            Jag har faktiskt funderat på dubbla reaktorer "bireaktor". peter Nyman kör med AM 1000 tror jag och den har ju stor volym och jag antar att han kan lösa mycket gas i den. Nu i veckan får jag hem lite rördelar och skall koppla ihop min nya reaktor med den gamla AM 500.
                            /Johan
                            http://joniaquascape.blogspot.com
                            Min blogg

                            Kommentar

                            Arbetssätt...