lowtech växt kat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    lowtech växt kat

    tänkte försöka mig på ett lowtech växt kar och tänkte fråga då dessa frågor vad ska man använda för jord under gruset är det vanlig blom jord eller vad använder ni och vad för sand är bäst att använda har inte riktigt bestämt mig för vad för växter jag ska ha några tips vill gärna ha nån typ av gräs botten. och vad för fisk är snyggast i ett växt kar hmm tacksam för hjälp då jag inte hittar just nått om detta på forumet.
    Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 29 September 2006, 17:40.
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det finns massor av trådar om lowetec och det skulle förvåna mig om det inte finns massor av trådar där folk redovisar vad de använder för jord. Har du använt sökfunktionen?

    Annars så funkar väl i princip alla vanliga blomjordar. Vilket bottenmaterial du lägger över är mest en smakfråga, men välj inte de allra mest finkorniga då det finns risk för illaluktande sumpgasbildningar.

    "någon form av gräsbotten" är oerhört svårt i lowtec, störst schans att lyckas med något liknande är nog dvärgsvärdsplantan eller saggitaria subbulata.

    Fisk är en smaksak, men välj inte grävande eller växtätande fiskar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Kolla följande forum:
      Diana Walstad's low-maintenance, soil-based 'El Natural' method for keeping plants and fish.

      där finns mycket tips om lowtech och Diana Walstad är moderator.
      När det gäller jord så finns det tusen råd, men eftersom jag själv håller på och provar så ska jag ge dig lite tips baserat på vad jag har läst mig till.
      Jorden ska vara näringsfattig. Bra exempel på näringsfattig jord är kaktusjord,såjord och jord avsedd för dammar. Diana Walstad brukar rekommendera näringsfattig krukväxtjord.
      För att vara säker på att jorden inte färgar vattnet så kan man göra ett flaskprov. Detta funkar så att man har 2,5 cm jord täckt av 2,5 cm grus (min 3 mm diameter) i en burk och fyller på med vatten. Låt stå en vecka och se om vattnet missfärgas. Jag har själv tre prover igång och tycker att jord avsedd för dammar funkar bäst.
      OBS! Blanda inte jord. Kombinationen av torv och lera kan ge järn- eller aluminumförgifting.
      För att få ner ammoniumhalten i jord och undvika algblomning så kan man lufta jorden utspridd på en presenning i ett dygn.

      Kommentar

      Arbetssätt...