vad är detta för alger ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    vad är detta för alger ?

    vad är detta för alger ?
    nån fisk som käkar detta?
    nåt sätt att bli av med dem?
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är s.k. svarta tofsalger, dvs rödalger. "Black brush algae" & "Black beard algae" på engelska om du vill googla efter info.

    Du får problem med den algen pga att du har haft en ammoniumspik i akvariet; kan du få ammoniumet under kontroll klingar algen spontant av på nån månad.
    Enda fisken som äter den typen av alger är siamesisk algätare.

    Ett alternativt, snabbare & mer riskfyllt sätt att bekämpa just den här typen av alger är att "bespruta" dem med 3%'ig väteperoxid. Sök i forumet så hittar du trådar om det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Shit, växer den på ett blad eller är det en algboll? Ser ju nästan lite scary ut
      Mvh Peter

      Kommentar

      • pepsiquila
        • January 2006
        • 22

        #4
        den växer på bladet och min rot och på det mesta den kan...väldigt irriterande för det e det karet mina växter har hållt sig snyggast i innan...men tackar för svaret azur.
        http://www.svedalaciklid.se

        Kommentar

        • pepsiquila
          • January 2006
          • 22

          #5
          hihihi om ni blev förvirrade nu så kan jag berätta att jag e sambo med intercepter och det e mitt kar det gäller
          http://www.svedalaciklid.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Problemet med toffsalger är att dom sitter fast rejält även om dom har dött. Jag hade en stor sten täckt av toffsalger som jag behandlade med väteperoxid, vilket gav önskat resultat, dvs dom dog. Men även med rejält skrubbande fick jag inte bort dom (provade inte stålborste iofs), det jag gjorde var att vända på stenen så dom sakta fick förmultna bort.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • MalawiAnna
              • July 2006
              • 215

              #7
              Har samma problem med dessa alger i mitt malawiakvarium (dock inte riktigt så stora anhopningar). Köpte tre siamesiska algätare som tyvärr blev ihjäljagade av malawiciklderna...
              Går det att ha siameserna i ett mindre akvarium tills de vuxit till sig lite och därefter släppa i dem hos malawisarna, utan att de blir ihjäljagade och söndertuggade?
              Vill verkligen få bort de där hemska algerna!
              Mvh Anna

              Kommentar

              Arbetssätt...