Grönalgmatta på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flahultarn
    • January 2006
    • 22

    Grönalgmatta på botten

    Hej ni kunniga!

    Går det att avgöra vad det här är för alger.



    Tydligt grön matta som sprider sig över botten som ett tjockt täcke. Även upp längs växter och rötter. Det är enkelt att plocka bort stora partier från botten och det släpper också lätt från växterna.

    Bburken är på ca 650 l (125x90x60) 200 W T5 med tillgång till ytterligare 75W som jag inte använder.

    Startade som ett low-tech i mars med 1 tum torv (urlakad) och en tum 3-6 mm sjösten. Sedan juli tillför jag 3-4 bubblor CO2/sek och fulldos PMDD en ggr i veckan. Tydligt bubbel från växterna – och algmattan (från algmattan kan det ju iofs komma från botten(?)).

    Slutade göda ett tag för att se vad som hände med algerna – dom övergick då från klargrönt till brungult men försvann inte.

    Mattan kom efter en månad med CO2 ungefär. Då var det också tjocka lager av någon annan grönalg på rutorna men dom är nu borta. Finns lite gröna "prickar" på rutorna nu, det är det enda, och något av ett "hälsotecken" har jag förstått.

    Har mätt pH och CO2-tillsatsen sänker pHt med lite drygt ett steg (från 8,6 till 7,4). Inget NH4-, inga extremvärden på NO3-.

    Hyfsat gott om snabbväxare iform av polysperma. Det kanske är lite för stora växtfria partier i nuläget men det var lika illa när det var tätare planterat.

    Filtrering med stort (8-9 l) hemmagjort innerfilter och ett mindre partikelfilter. Ytvattencirkulationen är inte den bästa så det bildas konstant en grön hinna på ytan som jag avlägsnar med papper nån gång i veckan.

    Frågan är – vad göra? Tacksam för alla tips!
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Wow! Ser ut som en marktäckare!!

    Cyano, förmodar jag. Det finns massor med diskussioner om detta här på forumet, och en teori är att det är kvävebrist. Du göder med PMDD och CO2, men vad med N och P? Du skriver själv "inga extremvärden på NO3".

    Jag skulle nog börja där.

    Kommentar

    • annehult
      • January 2006
      • 149

      #3
      Har haft tendenser till liknande när jag fegat med PMDD:n.
      Är absolut ingen expert på växtgödning men som jämförelse plumsar jag i 7-8 PMDD-doser i veckan (>1/dag i snitt) i mina CO2-akvarier. Då blir det bra fart på växterna och väldigt lite alger.

      Mvh

      Kommentar

      • Flahultarn
        • January 2006
        • 22

        #4
        Ja, möjligen har jag varit för feg men jag tycker inte jag har så mycket växter att en dosen skulle va begränsande. Dom bubblar ju tydligt även om dom inte växer exposionsartat! Det är ju iofs ett tecken på någon begränsning!

        Eller kan växterna vara begränsade även om dom bubblar??

        Kommentar

        • Flahultarn
          • January 2006
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av mohlin
          Wow! Ser ut som en marktäckare!!

          Cyano, förmodar jag. Det finns massor med diskussioner om detta här på forumet, och en teori är att det är kvävebrist. Du göder med PMDD och CO2, men vad med N och P? Du skriver själv "inga extremvärden på NO3".

          Jag skulle nog börja där.
          NO3 resp PO4 är ju med som 2 av de tre ingredienserna i PMDD.

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Jag tycker att den rekommenderade PMDD-dosen är väldigt "svag"
            Har ett kar utan CO2 och där kör jag 3 x rekommenderad dos för att växterna skall vara nöjda.
            Testa, du har ju inget att förlora med en försiktig ökning!?

            Mvh

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Ursprungligen postat av Flahultarn
              NO3 resp PO4 är ju med som 2 av de tre ingredienserna i PMDD.
              Det är lite olika. Ibland är de, ibland menar man bara micro.

              Kommentar

              Arbetssätt...