Hur dosera pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • akan
    svarade
    hällde i pmdd för första gången idag

    Lämna en kommentar:


  • akan
    svarade
    kan man inte fästa munstycket med silikon eller liknande?

    Lämna en kommentar:


  • akan
    svarade
    Ursprungligen postat av albjohn
    Jag har blandat i 3 st 0,5 L saftflaskor och använder apotekets medicinsprutor för att mäta upp rätt mängd, det följer med en kork som sprutan passar i och dra en tejpremsa runt den så håller det tätt.

    Tyvär rymmer sprutan bara 5 ml men eftersom mitt största akvarium bara är 100 L så är det helt perfekt eftersom jag doserar 1 ml per 10 L, jag använder samma spruta till alla 3 ingridienserna.

    Sprutorna är desutom helt perfekt att ta upp vatten i till vattenprover och dom kostar bara 10 kr.

    Men har du ett stort akvarium är det kanske lättast med ett mätglas tex dom som följer med tester.

    köpte medicinspruta idag på apoteket och fick med en kork. Vad använde du för tejp för att fästa den och sitter den bra med den tejpen?

    Lämna en kommentar:


  • Kharn
    svarade
    Ursprungligen postat av Testarn
    Oj, vad ni är noggranna med doseringen. Jag blandar pmdd i en gammal festis-flaska. Sen doserar jag med korken som är cirka 5ml. Två korkar i ett 100-liters.

    Ni som doserar exakt, ni kommer väl ihåg att räkna bort sand, sten, rötter och fiskar från vattenmängden i akvariet?
    Nej jag doserar för hela volymen och räknar inte bort något.

    Lämna en kommentar:


  • Testarn
    svarade
    Oj, vad ni är noggranna med doseringen. Jag blandar pmdd i en gammal festis-flaska. Sen doserar jag med korken som är cirka 5ml. Två korkar i ett 100-liters.

    Ni som doserar exakt, ni kommer väl ihåg att räkna bort sand, sten, rötter och fiskar från vattenmängden i akvariet?

    Lämna en kommentar:


  • Kharn
    svarade
    Jag använder ett vanligt ml rör som man kan köpa i dom flesta affärer.
    går säkert lika bra med ett mätrör som man mäter regnvattenmängd med.


    mvh Jimmy

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    en bild på hur det kan sig göras och se ut.

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    på apoteket kan du få medecinsprutor de har ingen kanyl(nål) alls.
    Bara gå in och fråga om de har medecinsprutor utan kanyl så ordnar det sig

    Lämna en kommentar:


  • akan
    svarade
    Tack för alla svar



    Ursprungligen postat av albjohn
    Jag har blandat i 3 st 0,5 L saftflaskor och använder apotekets medicinsprutor för att mäta upp rätt mängd, det följer med en kork som sprutan passar i och dra en tejpremsa runt den så håller det tätt.

    Tyvär rymmer sprutan bara 5 ml men eftersom mitt största akvarium bara är 100 L så är det helt perfekt eftersom jag doserar 1 ml per 10 L, jag använder samma spruta till alla 3 ingridienserna.

    Sprutorna är desutom helt perfekt att ta upp vatten i till vattenprover och dom kostar bara 10 kr.

    Men har du ett stort akvarium är det kanske lättast med ett mätglas tex dom som följer med tester.
    är det sådana sprutor som är vassa och kan stickas genom huden eller sådana utan metalldelen, och vad ska man fråga efter?

    Lämna en kommentar:


  • albjohn
    svarade
    Ursprungligen postat av Snowflingsan
    Brukar ni byta en del vatten varje vecka och hälla i nytt pmdd som rekommenderat? Har nyligen köpt, så jag blev lite osäker på om det är nödvändigt...

    Jag byter ca 20% i veckan och tillsätter ungefär dubbla mängden PMDD i förhållande till den utbytta mängden vatten, men det beror ju på hur mycket växter du har så du får nog prova dig fram.

    Det fungerar bra för mig OBS jag kör dock inte CO2

    Men sök i forumet det finns nog 100 trådar i ämnet och förmodligen lika många åsikter om detta.

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    Ursprungligen postat av albjohn
    Men dom säger ju att längden saknar betydelse.

    Nej men allvarligt talat har du givetvis helt rätt om att det inte blir helt rätt, i större akvarium saknar nog detta betydelse men som i mitt fall kan det ju bli procentuellt ganska fel.
    Kör du "standard recepts lösning" så är där ju ingen fara att du får för mycket iaf och det är ju enkelt att kolla vad slangen rymmer och ta lite mindre isånna fall.

    Men oftas så behövs det stor spruta för de som har kar upp till 300 och över det då det "oftast" i vanliga handlen finns bara upp till 20ml sprutor.
    Men man kan ju använda dl mått eller liknande.

    Lämna en kommentar:


  • albjohn
    svarade
    Men dom säger ju att längden saknar betydelse.

    Nej men allvarligt talat har du givetvis helt rätt om att det inte blir helt rätt, i större akvarium saknar nog detta betydelse men som i mitt fall kan det ju bli procentuellt ganska fel.

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    Går att köpa på vissa ställen

    Nja längden på slangen har ju betydelse om man e riiiiiktigt noga men om man har cocaflaska el liknade som man blandat sin pmdd med så är det inte så kvistigt om slangen rymmer 2-5 ml extra men som jag så sköljer jag sprutan innan jag tar och börjar med att suga upp vätsak dv då står där vatten i slangen och mängden jag suger upp DÅ blir ju rätt och i slutet så är det bara att skölja ur det sista i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Snowflingsan
    svarade
    Brukar ni byta en del vatten varje vecka och hälla i nytt pmdd som rekommenderat? Har nyligen köpt, så jag blev lite osäker på om det är nödvändigt...

    Lämna en kommentar:


  • albjohn
    svarade
    Var hittar man stora sprutor ?
    Smart med slangen, det blir ju rätt mängd oavsett längd.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...