Hur dosera pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akan
    • August 2005
    • 629

    Hur dosera pmdd

    Hur doserar man enklast pmdd. mätglas/provrör/pipett? Kan man använda samma mätsak till alla flaskor, och hur gör ni?

    /akan
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Hej Akan

    Det är olika med hur vi doserar vissa doserar torrt andra blandar till flaskor som man sen doserar lite beronede på hur man har satt upp sin tank och hur stor den är.
    Kolla lite bland länkarna nedan så finner du lite info... eller sök här inne på forumet på PMDD dosering osv.

    //Peter
    Senast redigerad av peterhaack; 27 September 2006, 11:57.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Jag använder ett mått som normalt är till flytande medicin för halvstora barn, dvs inte spruta och inte vanlig "kopp" utan ett litet "handtag" och "hällpip".
      Den rymmer 10ml så egentligen skulle det vara bättre för mig med ett halv-dl mått då jag har ett 450l kar. Men praktiskt med hällpip så jag prickar matningsspringan i täckglaset
      Samma mått till alla flaskor är lungt, ligger ju inte där i så länge
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Jag använder en 20 ml spruta som jag fått på djurkliniken.

        Mycket smidigt sätt att dosera. Och så passar den perfekt i en Loka vatten flaska, det är bara att sticka i sprutan och vända upp och ner och dra upp pmdd. Sluter tätt utan någon tejp eller så.
        Senast redigerad av miiaoo; 27 September 2006, 11:25.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Jag har blandat i 3 st 0,5 L saftflaskor och använder apotekets medicinsprutor för att mäta upp rätt mängd, det följer med en kork som sprutan passar i och dra en tejpremsa runt den så håller det tätt.

          Tyvär rymmer sprutan bara 5 ml men eftersom mitt största akvarium bara är 100 L så är det helt perfekt eftersom jag doserar 1 ml per 10 L, jag använder samma spruta till alla 3 ingridienserna.

          Sprutorna är desutom helt perfekt att ta upp vatten i till vattenprover och dom kostar bara 10 kr.

          Men har du ett stort akvarium är det kanske lättast med ett mätglas tex dom som följer med tester.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Man kanske skall svara på självaste frågan =O))
            Jag själv använder en 60ml spruta på den har jag satt fast en 6mm luftslang lång nog att nå ner i mina färdigblandade flaskor med PMDD och på så sätt suger upp ~30ml/300liter vatten.
            Och ja den används till alla ämnen genoma att jag suger upp lite akvarievatten med den och rensar ur lite innan jag suger upp nästa.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Var hittar man stora sprutor ?
              Smart med slangen, det blir ju rätt mängd oavsett längd.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Snowflingsan
                • September 2006
                • 132

                #8
                Brukar ni byta en del vatten varje vecka och hälla i nytt pmdd som rekommenderat? Har nyligen köpt, så jag blev lite osäker på om det är nödvändigt...

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Går att köpa på vissa ställen

                  Nja längden på slangen har ju betydelse om man e riiiiiktigt noga men om man har cocaflaska el liknade som man blandat sin pmdd med så är det inte så kvistigt om slangen rymmer 2-5 ml extra men som jag så sköljer jag sprutan innan jag tar och börjar med att suga upp vätsak dv då står där vatten i slangen och mängden jag suger upp DÅ blir ju rätt och i slutet så är det bara att skölja ur det sista i karet.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Men dom säger ju att längden saknar betydelse.

                    Nej men allvarligt talat har du givetvis helt rätt om att det inte blir helt rätt, i större akvarium saknar nog detta betydelse men som i mitt fall kan det ju bli procentuellt ganska fel.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av albjohn
                      Men dom säger ju att längden saknar betydelse.

                      Nej men allvarligt talat har du givetvis helt rätt om att det inte blir helt rätt, i större akvarium saknar nog detta betydelse men som i mitt fall kan det ju bli procentuellt ganska fel.
                      Kör du "standard recepts lösning" så är där ju ingen fara att du får för mycket iaf och det är ju enkelt att kolla vad slangen rymmer och ta lite mindre isånna fall.

                      Men oftas så behövs det stor spruta för de som har kar upp till 300 och över det då det "oftast" i vanliga handlen finns bara upp till 20ml sprutor.
                      Men man kan ju använda dl mått eller liknande.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Ursprungligen postat av Snowflingsan
                        Brukar ni byta en del vatten varje vecka och hälla i nytt pmdd som rekommenderat? Har nyligen köpt, så jag blev lite osäker på om det är nödvändigt...

                        Jag byter ca 20% i veckan och tillsätter ungefär dubbla mängden PMDD i förhållande till den utbytta mängden vatten, men det beror ju på hur mycket växter du har så du får nog prova dig fram.

                        Det fungerar bra för mig OBS jag kör dock inte CO2

                        Men sök i forumet det finns nog 100 trådar i ämnet och förmodligen lika många åsikter om detta.
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • akan
                          • August 2005
                          • 629

                          #13
                          Tack för alla svar



                          Ursprungligen postat av albjohn
                          Jag har blandat i 3 st 0,5 L saftflaskor och använder apotekets medicinsprutor för att mäta upp rätt mängd, det följer med en kork som sprutan passar i och dra en tejpremsa runt den så håller det tätt.

                          Tyvär rymmer sprutan bara 5 ml men eftersom mitt största akvarium bara är 100 L så är det helt perfekt eftersom jag doserar 1 ml per 10 L, jag använder samma spruta till alla 3 ingridienserna.

                          Sprutorna är desutom helt perfekt att ta upp vatten i till vattenprover och dom kostar bara 10 kr.

                          Men har du ett stort akvarium är det kanske lättast med ett mätglas tex dom som följer med tester.
                          är det sådana sprutor som är vassa och kan stickas genom huden eller sådana utan metalldelen, och vad ska man fråga efter?

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            på apoteket kan du få medecinsprutor de har ingen kanyl(nål) alls.
                            Bara gå in och fråga om de har medecinsprutor utan kanyl så ordnar det sig
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              en bild på hur det kan sig göras och se ut.

                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...