Hur dosera pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    #16
    Jag använder ett vanligt ml rör som man kan köpa i dom flesta affärer.
    går säkert lika bra med ett mätrör som man mäter regnvattenmängd med.


    mvh Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

    Kommentar

    • Testarn
      • October 2003
      • 9

      #17
      Oj, vad ni är noggranna med doseringen. Jag blandar pmdd i en gammal festis-flaska. Sen doserar jag med korken som är cirka 5ml. Två korkar i ett 100-liters.

      Ni som doserar exakt, ni kommer väl ihåg att räkna bort sand, sten, rötter och fiskar från vattenmängden i akvariet?

      Kommentar

      • Kharn
        • May 2004
        • 256

        #18
        Ursprungligen postat av Testarn
        Oj, vad ni är noggranna med doseringen. Jag blandar pmdd i en gammal festis-flaska. Sen doserar jag med korken som är cirka 5ml. Två korkar i ett 100-liters.

        Ni som doserar exakt, ni kommer väl ihåg att räkna bort sand, sten, rötter och fiskar från vattenmängden i akvariet?
        Nej jag doserar för hela volymen och räknar inte bort något.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

        Kommentar

        • akan
          • August 2005
          • 629

          #19
          Ursprungligen postat av albjohn
          Jag har blandat i 3 st 0,5 L saftflaskor och använder apotekets medicinsprutor för att mäta upp rätt mängd, det följer med en kork som sprutan passar i och dra en tejpremsa runt den så håller det tätt.

          Tyvär rymmer sprutan bara 5 ml men eftersom mitt största akvarium bara är 100 L så är det helt perfekt eftersom jag doserar 1 ml per 10 L, jag använder samma spruta till alla 3 ingridienserna.

          Sprutorna är desutom helt perfekt att ta upp vatten i till vattenprover och dom kostar bara 10 kr.

          Men har du ett stort akvarium är det kanske lättast med ett mätglas tex dom som följer med tester.

          köpte medicinspruta idag på apoteket och fick med en kork. Vad använde du för tejp för att fästa den och sitter den bra med den tejpen?

          Kommentar

          • akan
            • August 2005
            • 629

            #20
            kan man inte fästa munstycket med silikon eller liknande?

            Kommentar

            • akan
              • August 2005
              • 629

              #21
              hällde i pmdd för första gången idag

              Kommentar

              Arbetssätt...