Kolla sumpen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Vi har liknande på jobb. Det är någon makroalg (caulerpa sp?, halimeda sp?). I vilket fall så kommer de när de vill och försvinner när de vill. Att försöka införa de i ett kar som inte har det i sig leder oftast till att de dör och belastar systemet i onödan.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #17
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Vi har liknande på jobb. Det är någon makroalg (caulerpa sp?, halimeda sp?). I vilket fall så kommer de när de vill och försvinner när de vill. Att försöka införa de i ett kar som inte har det i sig leder oftast till att de dör och belastar systemet i onödan.
      MVH
      Magnus
      De trivs utmärkt i 27 liters, slängde väl ett kilo igår.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Detta är altså ett refugium till ett saltvattensakvarium.
        Urk ja, jävla caulerpa. Värsta ohyra som finns i saltvatten: giftig, ingenting äter det, ingenting lever på det, och är nästan omöjlig att utrota. Plus att rätt vad det är så sporulerar den, så man står där med kilovis med döda & ruttnande alger i akvariet.
        Jag avskyr smörjan.

        EDIT: Caulerpan på bilden är 'grape caulerpa', Caulerpa racemosa (troligen, finns ett par liknande andra arter). Halimeda är en mycket roligare alg, som massor av djur lever på/bland. Halimeda är förkalkad, och ser ut ungefär så här:


        Som det där refugiet ser ut - så får man alltså om man har levande sten & biologisk filtrering. Caulerpa & andra alger kommer spontant ur den levande stenen.
        Senast redigerad av Azur; 26 September 2006, 23:07.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • marcuspajp
          • July 2004
          • 448

          #19
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Vadå?? Har du sett karet irl? Vilka bubblor syftar du på? Fotomontage?
          MVH
          Magnus
          de bubbelalger jag har sett irl har inte varit så snygga menade jag
          Salt är ballt

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #20
            vad är refugium för nåt???

            menar ni att dom där "ärtorna" är alger som bara kommer och går som dom vill? ja tyckte dom va fina i alla fall

            men sumpen va rätt ful. eller vad är det som är så häftigt?? inte så insatt i saltvatten verkar de som
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Refugium: ett separat akvarium kopplat till huvudakvariet där man inte har fisk. I refugiet får smådjur därför en chans att leva & föröka sig. En sump är egentligen inte samma som ett refugium, utan en sump är bara ett yttre vattenförråd där man har olika teknik som avskummare, värmare mm, men ofta använder folk sina sumpar som refugier.

              "Ärtorna" är spontana alger, ja. Troligen Caulerpa racemosa.

              "bubbelalger" är en annan alg som ofta dyker upp, Valonia spp. Den ser normalt ut som metallicgröna kulor. Jag tycket inte den är ful, men folk brukar försöka bli av med den.

              Vet inte vad som var häftigt med sumpen förutom att den är stor & full av olika livsformer. Jag tycker iofs sånt är häftigt. Blev faktiskt lite sugen att smäcka upp ett saltvatten igen.
              Senast redigerad av Azur; 26 September 2006, 23:30.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                Refugium: ett separat akvarium kopplat till huvudakvariet där man inte har fisk. I refugiet får smådjur därför en chans att leva & föröka sig. En sump är egentligen inte samma som ett refugium, utan en sump är bara ett yttre vattenförråd där man har olika teknik som avskummare, värmare mm, men ofta använder folk sina sumpar som refugier.

                "Ärtorna" är spontana alger, ja. Troligen Caulerpa racemosa.

                "bubbelalger" är en annan alg som ofta dyker upp, Valonia spp. Den ser normalt ut som metallicgröna kulor. Jag tycket inte den är ful, men folk brukar försöka bli av med den.

                Vet inte vad som var häftigt med sumpen förutom att den är stor & full av olika livsformer. Jag tycker iofs sånt är häftigt. Blev faktiskt lite sugen att smäcka upp ett saltvatten igen.

                tack för det azur.. nu blev ja lite klokare

                jo ja tyckte oxå det va ganska fint med alla saker som ser ut som växter, såg nästan ut som ett växtkar,, tyckte bara att de som va under va fult.

                jo tänk om man va så duktig så man kunde ha ett saltvattenakvarium.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #23
                  De är inte så svårt (nu får jag stryk igen om någon på saltvattensguiden får syn på detta) men kan bli dyrt. Det går dock att starta upp "fattigmanskar" om man har lite erfarenhet av sötvatten. Om du är sugen så titta på min tråd http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=11020

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #24
                    lasse, vet inte om du menar mig men ja ska läsa tråden i alla fall låter ju väldigt intressant.

                    vore otroligt roligt att ha ett saltvattenakvarium.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #25
                      synd att man va tvungen att va medlem där för att se bilderna, skulle gärna ha velat se dom
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Registrera dig då.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #27
                          ja de får ja nog göra
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #28
                            oj va fint.. låter ändå ganska kompliserat med filtret o så.. men det kanske det inte är om man sätter sig in i de lite.. ja kollade mest på bilderna,, först va de väldigt mycke vitt i, sen längre fram blev det väldigt färgglatt, har du köpt fler saker i då ??
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            Arbetssätt...