mängder alger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    mängder alger.

    hej.. för ca 2 månader sen startade ja upp ett 400l malawi akvarium.
    jag har blästersand blandat med annat grus i botten. sen har ja bygt upp ett stort berg med lavasten upp till ytan, det är den inredningen jag har..

    den sista månaden har jag fått otroligt mycket alger i karet.. brunalger som sätter sig på bakgrunden och på ruterna, och på stenarna har ja fått massa gröna alger, och på botten har ja en matta av nåt grönt slem av nåt slag,, de lyser grönt av de på botten.

    har även satt igång ett uvc filter sen en vecka tillbaka menn inga alger verkar försvinna, det har nästan blivit mer istället nu den sista tiden.

    jag får göra rent rutan väldigt ofta för att kunna se in i akvariet.

    byter ca 30-40% vatten en gång i veckan..

    hur ska ja få bort alla alger?? jag är inte alls nöjd över detta


    mvh Andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Hur myckey belysning har du?

    Jag hade precis samma problem som du, starta ett malawi med friggobakgrund inga växter och kalksten/hålsten i och blästersand. Såg bra ut till en början men sen börja problemen. Stenarna var inte längre vita, grön botten (cyano tror jag det måste ha varit som jag slammsög upp varje gång jag såg) och toffsalger på hela bakgrunden. Släppte ner 2 guldancistrus och 2 siameser och visst blev det bättre, men inte bra. Så jag köpte ny lavasten satte i lite växter, slammsög botten och minskade belysningen. Från början hade jag en 3x28w t5 + 30w t8.
    Först minska jag ner till bara ett 28w och 30w o dett blev genast bättre. Nu har jag bara 30 watts lysröret igång och än så länge har jag inte fått några alger!

    Hoppas det löser sig!

    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #3
      den slemmiga mattan du har är förmodligen samma som jag har =( blågröna alger.
      du kan kolla i min tråd och läsa dom tipsen jag fick.

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        tulle.. jag har 2x36w lysrör. akvariet är tänt 12-13 timmar tror jag.. vet inte riktigt när de tänds, brukar inte vara vaken då

        ska ja minska tiden till 10 timmar kanske?

        hambli.. tack ja ska läsa där.

        jag ska flytta över min ancistrus och min gibbiceps från de lilla karet,, dom kanske äter lite alger om jag har tur..
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ancistrusen äter gessa brunalger, men de mår inte bra av det på grund av kiselsyror.

          I kar med högt ph finns det ett teoretiskt samband mellan cirkulation och cyano. Så mindre ytröreelse kan hjälpa dig i kampen mot dem.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Anneth
            • August 2006
            • 412

            #6
            Inte ska du väll ta bort all alger. Malawin äter alger, så i alla fall gröna alger hör hemma i ett akvarium med Malawiciklider.

            Hälsningar Anneth
            Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
            Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              jag har väldigt mycket ytcirkulation, malawi ska ju ha syrerikt och relativt strömt vatten, så hur ska ja lösa de då??

              tycker du inte att jag ska sätta i min ancistrus då?

              visst vill ja ha alger i akvariet. mer än gärna på min frigolitbakgrund, och på stenarna gör ingenting, men ja tycker inte det är så snyggt när hela rutorna är igensatta med alger och inte på botten heller.
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Ancistrusen äter gessa brunalger, men de mår inte bra av det på grund av kiselsyror.

                I kar med högt ph finns det ett teoretiskt samband mellan cirkulation och cyano. Så mindre ytröreelse kan hjälpa dig i kampen mot dem.
                MVH
                Magnus

                nu har ja läst tråden som hambli länkade till, och där stod det att man skulle ha mycket ytcirkulation för att bli av med cyano
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                Arbetssätt...