flytväxt från plantagen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Ja, jag har hört att Wolffian skall vara svår. En botaniker jag pratade med sa att bästa sättet att odla den var att ha ett gäng kärl med både vanlig andmat och wolffia - tydligen är den tåligare om det finns andmat i närheten - och ifall den dog ut i ett kärl så "sådde" man från ett annat kärl.

    Skulle tydligen finnas här på Bergianska, men jag kan inte minnas att jag sett nånting sånt där.
    Jag och mina kompisar fick också intrycket att den skulle funka bättre tillsammans med andra växter, antar att det delvis beror på att vattnet blir mer stillastående, och även om de inte har någon biomassa att tala om så gör de väl slut på nånting ganska snart när man håller den i små byttor. "Vårat" tropiska växthus i botaniska har tyvärr varit stängt sen länge för renovering, men det ska öppna till våren, ska komma ihåg dig om jag lyckas byta till mig lite Wolffia, personalen brukade inte vara direkt omöjlig när man kunde förse dem med arter de hade svårt att få tag på som dom skulle ha

    Dom borde ju ha på Bergianska, den är ganska lätt att missa, om man inte verkligen letar efter smått.

    Var det någon som kom fram till vad trådstartaren hade köpt för art? Man kanske skulle ge sig av till plantagen och kolla.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Ursprungligen postat av landstrykeren
      Ja hornsäv finns de i mängder men andmat har jag nog aldrig sett, föresten är de försent för att hitta sånt nu?
      Det är väl lite tveksamt, men jag tror det borde gå att hitta andmat fortfarande i dalarna, hornsärven har nog lagt sig på botten i väntan på nästa sommar skulle jag tro.

      Hornsärv är svår att skicka, den tenderar att dö av transport, men vanlig andmat är vi nog många som kan skicka mot porto-kostnad.

      Kommentar

      • boaker
        • August 2006
        • 66

        #18
        jag köpte dom i barkarby stockholm
        kosta en femma
        den skulle igentligen kosta runt 30 men killen visste inte va det var för produkt nummer så ja fick den för 20, plus att d va 70 procent på alla flytväxter
        300 L
        1:2 Otter Point |1:1 Strawberry Red | 3:3 Golden | 3:3 Mari Gold | Golden Nugget L081 , Ancistrus leucostica

        Kommentar

        Arbetssätt...