"Smuts" eller alger???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    "Smuts" eller alger???

    Jag har endast Javaormbunke i karet. Den ser inte lika fin ut som när jag köpte den. Jag började med PMDD i förra veckan så det kanske ordnar sej.

    Men. Det är något brunt på bladen. Mest nära filtrets utblås men även på andra ställen. Det mesta går att gnida bort med fingrarna. Det är som någon sorts geggig hinna. Det finns på utblåset också, på plasten alltså.

    Vad är det? Ska jag oroa mej?

    (Jag vet att de bruna prickarna på undersidan av bladen är sporer)
    Klicka på bilden för större version

Namn: blad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 385,1 KB
ID: 2175432
    Ps. En annan sak: Finns det något bra ställe på nätet med bilder på olika sorters alger så att man kan identifiera algerna om man skulle få några?
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    #2


    kan det vara kiselalger?
    Ad nocendum potenses sumus

    Kommentar

    • Pechvogel
      • October 2005
      • 378

      #3
      en bra och övergriplig sida hittar ni här:

      tycker med det låter som kieselalger= inget att oroa sig för. de försvinner med tiden
      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

      ZOON

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
        Jag har endast Javaormbunke i karet. Den ser inte lika fin ut som när jag köpte den. Jag började med PMDD i förra veckan så det kanske ordnar sej.

        Men. Det är något brunt på bladen. Mest nära filtrets utblås men även på andra ställen. Det mesta går att gnida bort med fingrarna. Det är som någon sorts geggig hinna. Det finns på utblåset också, på plasten alltså.

        Vad är det? Ska jag oroa mej?

        (Jag vet att de bruna prickarna på undersidan av bladen är sporer)
        [ATTACH]3902[/ATTACH]
        Ps. En annan sak: Finns det något bra ställe på nätet med bilder på olika sorters alger så att man kan identifiera algerna om man skulle få några?
        Exakt sådär blir mina med! Håller på med storstädning idag och rensar ut bladen som är fula, det kommer ta ett par timmar men det blir snyggare.

        Skulle tro det är kiselalger, som enligt många på forumet här beror på för lite fosfat. Jag har rensat ut ungefär hälften av växterna i akvariet nu och hoppas inte fosfatet ska ta slut så fort sen. Trist att behöva hälla i PMDD var å varannan dag tycker jag

        Jag har förresten med endast javaormbunke i karet
        Senast redigerad av Daniel_N; 22 September 2006, 14:08.

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av Daniel_N
          Jag har rensat ut ungefär hälften av växterna i akvariet nu och hoppas inte fosfatet ska ta slut så fort sen. Trist att behöva hälla i PMDD var å varannan dag tycker jag

          Jag har förresten med endast javaormbunke i karet
          http://web.telia.com/~u59004263/javakar.jpg
          Fint!
          Eh... ursäkta mej... "fosfatet ska ta slut så fort"...
          Jag vet uuuungefär vad fosfat är... och jag fattar att det finns i PMDD´n... och jag aaaanar att mängden växter får det att ta slut fort... stämmer det?
          Är det samma anledning till att fosfatet är slut i mitt kar, eller finns det fler orsaker?

          Kommentar

          • Daniel_N
            • April 2006
            • 573

            #6
            Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
            Fint!
            Eh... ursäkta mej... "fosfatet ska ta slut så fort"...
            Jag vet uuuungefär vad fosfat är... och jag fattar att det finns i PMDD´n... och jag aaaanar att mängden växter får det att ta slut fort... stämmer det?
            Är det samma anledning till att fosfatet är slut i mitt kar, eller finns det fler orsaker?
            Ju mer växter man har, desto fortare tar ju näringen slut, och ja, fosfat ingår i PMDD (som kaliumdivätefosfat, för frågor om detta hävisar jag till nån kunnigare) Och när fosfatet är lågt så kommer kiselalger.

            Du kanske ska göda oftare. Förresten, har du bild på hela karet? Blev nyfiken hur det ser ut

            Om jag nu mot förmodan har haft hel fel här, så får nån kunnigare gärna rätta mig

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              Förresten, har du bild på hela karet? Blev nyfiken hur det ser ut
              Tyvärr ingen nytagen. Försökte ta en nyss (förutsåg din önskan ) men det blev för mycket speglingar.
              Här är från karet när det var nystartat, för några veckor sedan. Nu är det mer Javaormbunke i mitten och till vänster.
              http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=928

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Köpte för någon dagar sedan 3 st malar som äter dem algerna funkade jätte bra för mig mycket brunt ifrån mina blad har försvunnit malarna heter anti sisters malar
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Jag tycker också det ser ut som kiselalger som kommer när det blir lite vilda västern i karet. Skulle tro att de försvinner om du fortsätter med rekommenderad PMDD-dosering och därmed skapar stabilitet för dina växter.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • annehult
                    • January 2006
                    • 149

                    #10
                    Håller med de båda föregående inläggen för jag har själv testat, fortsätt med PMDD och skaffa några Ancistrusar så är dom borta efter en vecka till tio dagar.

                    Lycka till!

                    Mvh

                    Kommentar

                    • StefanA
                      • March 2006
                      • 124

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                      Jag har endast Javaormbunke i karet. Den ser inte lika fin ut som när jag köpte den. Jag började med PMDD i förra veckan så det kanske ordnar sej.

                      Men. Det är något brunt på bladen. Mest nära filtrets utblås men även på andra ställen. Det mesta går att gnida bort med fingrarna. Det är som någon sorts geggig hinna. Det finns på utblåset också, på plasten alltså.

                      Vad är det? Ska jag oroa mej?

                      (Jag vet att de bruna prickarna på undersidan av bladen är sporer)
                      [ATTACH]3902[/ATTACH]
                      Ps. En annan sak: Finns det något bra ställe på nätet med bilder på olika sorters alger så att man kan identifiera algerna om man skulle få några?
                      Blåalger och kiselager. När karet kommer i balans brukar de försvinna. Du kanske göder algerna i onödan. Javaormbunken är jättelätt och kan bli stor i massor men den kräver tålamod och lång tid för att bli vacker.
                      Senast redigerad av StefanA; 22 September 2006, 19:35.

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        • June 2006
                        • 682

                        #12
                        Ursprungligen postat av annehult
                        skaffa några Ancistrusar
                        Men jag hade inte tänkt ha ansistrusar... Mina sniglar är jätteduktiga. Kan man "låna" ansistrusar?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...