Alger på ytan (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    Alger på ytan (?)

    Det ser ut som att det flyter små små alger på hela ytan i mitt amerikanska kar. Gröna små "korn". Vad jag kan se är det inga i själva vattnet eller hur man ska säga. Och vid pumpens utblås där ytcirkulationen är som kraftigast ligger det inga heller. Någon som vet vad detta kan vara?
    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON
  • annehult
    • January 2006
    • 149

    #2
    Vet tyvärr ej vad det är, däremot vet jag att jag har sådana ibland också.
    Brukar ta bort dom med tidningspapper för dom hindrar ljuset ner i akvariet.
    Tror att det finns ett samband med PMDD-gödningen på något sätt, men det är nog inga alger utan någon form av bakterier?
    Inte mycket till hjälp av mig inte...

    Mvh

    Kommentar

    • Pechvogel
      • October 2005
      • 378

      #3
      med pmdd'n? på vilket sätt då?
      kanske ska prova det där med tidningspapper för att minska chansen för utbredning.... men vad jag förstår har det inte blivit värre än så för dig?
      tack för ditt svar
      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

      ZOON

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Bara en gissning det där med PMDD-anknytningen, det uppträder ofta i samband med att jag dammar på rejält med gödning.
        Eller kanske att filtret inte riktigt hinner med/är rengjort för mycket?
        Tog bort hinnan i två av karen igår och idag ser det fint ut, blank och fin vattenyta.

        Kommentar

        • joni
          • November 2003
          • 147

          #5
          Ursprungligen postat av Pechvogel
          Det ser ut som att det flyter små små alger på hela ytan i mitt amerikanska kar. Gröna små "korn". Vad jag kan se är det inga i själva vattnet eller hur man ska säga. Och vid pumpens utblås där ytcirkulationen är som kraftigast ligger det inga heller. Någon som vet vad detta kan vara?

          Du har säkert fått svävalger. Tidningspapper på ytan är bra för att få bort algerna temporärt men löser inte ditt problem. Sök på forum här så får du massa tips om hur du får bort svävalger. PMDD ger inte svävalger om du doserar rätt, snarare minskar det alger eftersom växterna konkurrerar ut algerna om de växer bra.
          /Johan
          http://joniaquascape.blogspot.com
          Min blogg

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Här fanns lite tips, bl.a. pekas det mot räkmix och det skulle kunna stämma i mitt fall. Men det är ju ett kanon-foder så det får bli tidningspapper vid behov ;-)



            Mvh

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #7
              tack allihopa! ska kolla upp alla tips när tid finnes

              räkmix är grunden i mina fiskars diet :/
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              Arbetssätt...