Väteperoxid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Väteperoxid

    Nu har jag köpt mig en flaska väteperoxid 3% för jag är förbannat sur på algerna. Men tvekar och tvekar. Hur ska jag göra? Ska jag spruta det rakt på sjäva algerna? Hur mycket? Någon som vet eller ska jag prova mig fram försiktigt?
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Jag har sprutat massor på mina toffsar och trådisar men det hjälpte inte ett sk-t.

    Jag hade en såndär doseringsspruta på 10 ml eller vad det var, så fyllde jag den och sprutade direkt på algerna.

    Kommentar

    • gudsson
      • July 2006
      • 342

      #3
      Jag har också en sån där spruta som egentligen är avsedd att ge katten maskmedel med. Har inte använt till det dock. Använder den för att mäta upp 5ml till pHtesten.
      Nu tänker jag spruta som fan så får vi se.
      375 L sydamerikaliknande
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

      Kommentar

      • gudsson
        • July 2006
        • 342

        #4
        Oj vad det bubblar!
        375 L sydamerikaliknande
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Berätta hur det går.

          Enligt de-som-vet så ska algerna bli vita och dö. Mina såg ut att må riktigt bra av det...

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #6
            Ganska underhållande att titta på detta. Fiskbajs som jag av misstag lyckades träffa med sprutan bubblar till rejält och flyter upp till ytan. Det finns så klart mycket ämen i bajset som är reaktivt med väteperoxid. Det är min stora mal som lägger långa korvar på ett specifikt ställe. Kanske är bra att spruta ner allt bajs...
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ta det bara lugnt. Om peroxiden inte hinner reagera med något så går det upp i vattenkolumnen och reagerar på fiskarnas hjälar. Jag knäckte 100 kardinaltetror och 5 avelsancistrus så, gissa om jag kände mig dum.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • gudsson
                • July 2006
                • 342

                #8
                Ojdå! Då ska jag ta det lugnt.

                6timmar efter behandling:

                Kardinalerna lever, men de har helt klart tappat en del färg, men det gör de ju emellanåt. Särskilt när katten stressar dem. Vattnet har definitivt blivit klarare. Ljuset är blåare än innan så den gröna ton som tidigare var i akvariet är på väg bort. Jag kör numera med dubbla mäsksyrestenar och det har sänkt pH en aning. Ligger nog på 7.2 - 7.1, men har inte mätt på ett tag. Jag låter en luftpump lufta vattnet i en kvart varannan timme. Tänkte det kan vara bra för att se till så att pH inte dippar fullständigt med min ökade CO2 tillförsel. Det är bubblor på allt i akvariet och alla fiskar stimmar ovanligt mycket.
                375 L sydamerikaliknande
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Vad är det för alger? Grönalger kan du glömma att döda med peroxid, men svarta tofsalger lär vara känsliga...
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Hur är det nu med "vätesuperoxid"?
                    Blir det inte bara vatten och syrgas när det bubblar.
                    Eller minns jag fel?
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jo, det stämmer. Men innan det faller sönder i vatten och syrgas är det en extremt reaktiv molekyl, som knäcker sönder de organiska molekyler den råkar på.
                      För fisk blir problemet gissningsvis dels brännskador på gälar och ögon av peroxiden, dels metanolförgiftning (det finns några procent metanol, träsprit, i peroxidlösningen, för att stabilisera den).

                      Exakt varför växter i allmänhet och alger i synnerhet börjar bubbla och sen tappar sin gröna färg (som de dock ofta snabbt får tillbaka) vet jag inte. Växter har naturliga enzymer som bryter ned peroxid till vatten och syrgas, och det kan vara så enkelt som att de får syrgasförgiftning.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • gudsson
                        • July 2006
                        • 342

                        #12
                        Det är staghorn alger, men det ser även ut som tofsalger. Antagligen har jag båda. Grönalgerna är inga problem. Det finns det lite, men det är ju mat för fiskar. Staghornen och tofsarna(eller skäggen) är grova och fula och ingen vill äta dem. Peroxiden reagerar helt klart med algerna, men huruvida de kommer att försvinna återstår att se. Vattnet har också varit fullt av grums. Ljust stuff som fastnar på allt. Fastnar framförallt på alger som sitter på växterna. Jag har skakat och rört om växterna och då far grumset runt ett tag i akvariet för att sedan fastna igen. Det verkar som väteperoxiden i viss mån reagerat med detta grums. Jag misstänker att detta grums är döda växtdelar som bakterierna inte orkat bryta ned. I och med att akvariet inte är äldre än 2 månader och att jag har massa toksnabba växter blir det mycket avfall.
                        375 L sydamerikaliknande
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Låter som om du eventuellt skulle fundera på att skaffa en oxydator.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • gudsson
                            • July 2006
                            • 342

                            #14
                            Jo jag har läst lite om oxydatorer, men förstår inte helt exakt hur de ska byggas. Har just bara provat väteperoxiden med spruta. Ska spruta lite i morgon också så får vi se. Efterhand räknar jag dock med att inte behöva hålla på med sånt. När akvariet stabiliserats alltså.
                            375 L sydamerikaliknande
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Jag skulle rekommendera att köpa en oxydator, trots att de är oprovcerat svindyra. Köpe-oxydatorer och gör-det-själv oxydatorer funkar helt olika. Köpe-oxydatorn släpper bara ut syrgas, medan gör-det-själverna konstant doserar oreagerad peroxid till akvarievattnet.

                              Gör-det-själven är annars väldigt enkel: du tar en halvliters PET flaska, värmer en knappnål över låga, och trycker den sen rakt genom PET-flaskans kork så du får ett mycket litet hål. Sen fyller du flaskan med 3%-ig peroxid, sätter på korken, och ställer den uppochned i akvariet.
                              Peroxiden faller spontant sönder till syrgas, vilket ger övertryck i flaskan, så peroxid konstant trycks ut genom hålet.
                              Om inte akvariet är stort behöver man inte ha någon katalysator i flaskan, peroxiden faller sönder i hyfsad hastighet ändå. Det blev faktiskt lite för mycket i mitt 160'a, växterna dog och fiskarna började klia sig, så jag fick ta bort gör-det-själv oxydatorn.

                              Bägge typerna av oxydator snabbar på nedbrytningen av organiskt skräp genom att övermätta vattnet med syrgas.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...