Hur bli av med trådalger i mossan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Hur bli av med trådalger i mossan?

    Nu har mitt omstartade akvarium gått två månader och äntligen kan jag njuta av ett lättskött akvarium utan alg-hysteri. Tidigare gödde jag med co2 (mäsk) och hade mkt ljus. Ständig kamp mot Staghorn och andra alger, vb varannan dag, evigt växtansande och "hoppig" co2-tillförsel pga jag "missat" blanda ny mäsk i tid.
    Jag gav upp och startade om med mindre ljus och utan co2 och det växer "lagom" snabbt och ser jättesnyggt ut, men jag råkade införa trådalger när jag flyttade över en växt från ett annat akvarium.
    Det är inte ett jättestort problem. Blir bara några enstaka trådar på en vecka och de är lätta att ta bort. Värre är det att bli av med de som sitter i javamossan. Vill helst inte riva bort mossan för den har precis vuxit till sig så snyggt på en rot.
    Några tips på vad jag kan göra?
    /Katarina
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Minska ljuset och ljustiden är nog det enklaste. Jag för sedan en tid tillbaks en ständig kamp mot trådalger i ett kraftigt belyst lowtech (både vad gäller artificiellt ljus och solinstrålning) och det blev markant bättre när jag minskade ljusperioden några timmar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Tack för tips

      Kommentar

      Arbetssätt...