Alla växter gulnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlw
    • November 2005
    • 53

    Alla växter gulnar

    Hej.
    Jag vet att det förut har postats länkar mm om bristsymtom på växter, en jag hittar det inte.

    Alla mina växter har börjat gulna. Det började med att en svärdplanta fick några blad som gulnade längst ut. Men nu såg jag att alla växter börjar gulna i topparna. Panik!

    Jag göder med mäsk-co2, tmg, pmdd (minus nutrisi) fulldos, gör lite oregelbundna vattenbyten pga slarv. 125l med ganska få fiskar.
    Någon som har någon idé, eller nyttig länk?
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av carlw
    Hej.
    Jag vet att det förut har postats länkar mm om bristsymtom på växter, en jag hittar det inte.

    Alla mina växter har börjat gulna. Det började med att en svärdplanta fick några blad som gulnade längst ut. Men nu såg jag att alla växter börjar gulna i topparna. Panik!

    Jag göder med mäsk-co2, tmg, pmdd (minus nutrisi) fulldos, gör lite oregelbundna vattenbyten pga slarv. 125l med ganska få fiskar.
    Någon som har någon idé, eller nyttig länk?

    Är det grunddosering enligt receptet på pmdd.se du kör med så kan det vara för svagt. Med co2 måste man öka doseringen, öka då på med alla näringsämnen så att det inte uppstår brist på något ämne.
    Se även en artikel om näringsbrister på Defdacs blog:
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • carlw
      • November 2005
      • 53

      #3
      Tack för länken joni. Men det har funkat bra i flera månader.
      Kan det inte vara för lite ljus? Jag har massa riccia fluitans på ytan.

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Nej, har du massa riccia fluitans innebär det att den suger åt sig massa näring som tvättsvamp, vilket tillsammans med gulnande symtom på övriga växter borde ge dig allvarlig nitratbrist. Att det har funkat tidigare beror dels på att de växter som nu gulnar levt på sina gamla näringsreserver (vilka nu uppenbarligen sinat) och dels på att riccian nu äntligen nått den massa som gör den näringsbegränsande för andra växter.

        Slutsats/åtgärd: öka pmdd-doseringen eller gallra ut det mesta av riccian.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • carlw
          • November 2005
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikS
          Nej, har du massa riccia fluitans innebär det att den suger åt sig massa näring som tvättsvamp, vilket tillsammans med gulnande symtom på övriga växter borde ge dig allvarlig nitratbrist. Att det har funkat tidigare beror dels på att de växter som nu gulnar levt på sina gamla näringsreserver (vilka nu uppenbarligen sinat) och dels på att riccian nu äntligen nått den massa som gör den näringsbegränsande för andra växter.

          Slutsats/åtgärd: öka pmdd-doseringen eller gallra ut det mesta av riccian.
          Riccian ryker. Den var ganska ny också. Tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...