Co2 diffusor/trappa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Co2 diffusor/trappa

    Funderar starkt på att skaffa Co2 till mitt 300 liter juwelakvarium. Har hittat nästan all utrustning som jag behöver på nätet.

    Men nu till det jag inte riktigt fattar. Själva upplösningen av Co2 i akvariet:

    Har läst på tidigare trådar här på zoopet om reaktorer. Om jag fattar rätt så måste man ha en pump kopplad till dessa, vilket jag helst vill undvika, eftersom det blir en stor teknikpryl i akvariet. Stämmer det att man måste ha en pump till en reaktor?

    Vad är en diffusor/trappa? Kan man ha sådana i ett 300 liters?

    Räcker det med att koppla en träsyresten till Co2 och stoppa ner den i kavariet?
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    Har du ett ytterfilter så behöver du inte ha någon pryl i själva akvariet. Har du inte det måste något som löser upp CO2n finnas i akvariet. Det finns olika metoder (bla diffusor/trappa som du skriver om) men frågan är om de klarar av att förse 300L med CO2! I ditt fall, eftersom du inte vill ha stora bulkiga grejer i akvariet, kanske en diffusor från ADA under utblåset på innerfiltret hade räckt. Kostsamt dock och effektiviteten är som vanligt diskuterad

    Edit: Tänk på att dålig CO2 lösning "resulterar" i alger.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • annehult
      • January 2006
      • 149

      #3
      Hej!

      Kan berätta hur jag tidigare gjort för att lösa CO2 i mina Juwel-kar med hjälp av innerfiltret:
      Drag slangen med inkommande gas mellan svamparna och skiljeväggen i filtret.
      För den genom utsugshålet längst ner och en kort bit upp i kanalen som leder till pumpens insug, och sätt på en utströmmare i trä.
      Alla små bubblor från uttsrömmaren piskas sedan sönder ytterligare av impellern och far ut i karet i form av mycket små bubblor som kommer att virvla runt överallt. Det hörs ett mycket svagt väsande från pumpen, men inget man störs av (?).
      Det var inga problem att få blandat i rejält med CO2, den stora nackdelen är alla bubblor som ger ett lite disigt intryck.
      Billigt att testa; slang + utströmmare kostar inte många kronor.

      Mvh

      Kommentar

      • bubbis
        • February 2003
        • 425

        #4
        Låter som en bra lösning för min del, om det inte vore för det "väsande" ljudet i från pumpen som du skriver om. Har akvariet i sovrummet och min fru lär inte bli glad om det "väser" i från pumpen. Vi hör ett ökat brummande ljud från pumpen på kvällen då jag gjort en vattenbyte i akvariet. Brummandet uppstår pga att det kommer luft i pumpen från vattenbytet.

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Har hittar en diffusor, reaktor, stege, (eller vad det nu är) av glas till 300 l på:



          Problemet är att jag inte kan tyska. Jag fattar dock så mycket att man kopplar Co2-slangen där nere på glaskeramikreaktorn och att bubblorna åker uppåt. Men släpps bubblorna ut i akvariet som de är eller är det något filter som sitter längs upp på glaskeramikreaktorn?

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            #6
            Tror det sitter en bit keramik längst upp som delar upp bubblan som kommer upp ytterligare

            Tror det var så för jag lyckades se samma reaktor in action på någon tysk hemsida en natt när jag slösurfade.
            Kommer iofs inte ihåg adressen

            Kommentar

            • Nikke84
              • August 2005
              • 180

              #7
              om det bara är på natten som du är rädd för det väsande ljudet så kan jag lugna dig. co2:n ska inte vara på på natten. Så det behöver du inte oroa dig för... men det kanske var på dagen med, om man jobbar natt eller liknande.

              Kommentar

              • bubbis
                • February 2003
                • 425

                #8
                Japp, jag har dygnstjänst, så jag sover även på dagen. Det jag även är rädd för, om jag kör det via mitt filter, är att det samlas en del gas i pumpen efter att Co2 är avstängd. Det räcker med att lite gas är inne i pumpen för att den ska "brumma".




                Ok, så det sitter en keramikbit längst upp på reaktorn. Är det någon som testat en sådan glaskeramikreaktor och i så fall med vilket resultat? Kanske låter som en dum fråga men är detta en stege?

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Ursprungligen postat av annehult
                  Drag slangen med inkommande gas mellan svamparna och skiljeväggen i filtret.
                  För den genom utsugshålet längst ner och en kort bit upp i kanalen som leder till pumpens insug, och sätt på en utströmmare i trä.

                  Mvh
                  Vilken storlek på filtret har du? Kanalen på mitt filter är bara 1,5x1,5cm. Om jag trycker i en utströmmare där så täpper det igen hela kanalen.
                  Måste man verkligen ha en utströmmare på? Måste man ha en reaktor om man kör det genom impellern?
                  Senast redigerad av Oscar Cederqvist; 28 December 2006, 08:46.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Uppdaterar tråden då jag ej hittar svaret någon annan stans.
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                      Måste man verkligen ha en utströmmare på? Måste man ha en reaktor om man kör det genom impellern?
                      1. nej men med utströmmare kan man styra utflödet lite om co2 bubblor släpper igenom från ytter filtret. tex man kan styra dem neråt i tanken så de blir lite mer upplösta eller fastnar under bladen på plantor.
                      Men vad Annehult menar med utströmmare är på utsläppet av CO2 där sätter man en syresten eller syreträbit(oftast bättre och ger mindre bubblor)

                      2. nej inte om all co2 löses upp i filtret.
                      Senast redigerad av peterhaack; 28 December 2006, 10:12.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Jo, det förstår jag. Jag menar att om jag sätter en "syresten" i filtret så täpper den igen hela kanalen. Men då måste jag alltså inte ha en sten på.
                        Hur kan man styra utflödet med hjälp av en syresten, eller menar ni pumpen?
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          du kan inte styra utflödet med stenen men från din pump kan man styra utflödets riktning om det kommer bubblor.

                          Syrestenen skall placeras i insugs delen eller i filter massan så att CO2 kan komma in i filtret och fördelas(detta kan medförar rapningar).

                          Jag själv föredrar reaktor då kan man kolla så att allt löses som det skall och man slipper rapningar i filter.
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • Oscar Cederqvist
                            • November 2002
                            • 6546

                            #14
                            Ok, då är jag med.
                            Anledningen är att jag kommer att köra med BTN bakgrund och inte vill ha något utanför den.
                            Man ser väl på utblåset hur mycket det har "lösts upp"?
                            Oscar Cederqvist

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
                              Ok, då är jag med.
                              Anledningen är att jag kommer att köra med BTN bakgrund och inte vill ha något utanför den.
                              Man ser väl på utblåset hur mycket det har "lösts upp"?
                              Ja rapar det ur filtret så är det för mycket, men med en bakgrund och den fylld med filtermassa så gär gasen oftast raktupp och inte så att säga spy ut gasen genom utloppet alla bubblor som ör oupplösta går rakt upp och du vet inte hur mycket som lösts upp.
                              Du kan ju med fördel gömma en reaktor bakom bakgrunden då kan du få bättre upplösning och du vet att gasen är till hundra % upplöst(ja om det inte går ut bubblor från den då=O))

                              Lycka till
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...