NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #46
    Kort rapport

    I dag har nitriten sjunkit ytterligare lite. Det ligger under 0,05 nu. Detta trots att jag matade i går (hoppade dock över det i dag igen). Fortsätter att överdosera Denitrol.

    Det verkar som om det går åt rätt håll. Vattnet är mindre grumligt i dag. Fiskarna verkar må bra. Kardinaltetrorna och pansarmalarna ligger dock och trycker fortfarande. Kan detta beteende bero på för lite syre i vattnet? Att pansarmalarna inte har varit framme så mycket antar jag beror på att det inte funnits någon mat på ett tag, men varför är inte kardinalerna framme mer?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Zooanna
      • September 2006
      • 18

      #47
      Efter två år kan du räkna med en betydligt sämre effekt! Nu vet jag ju inte hur gamla de är, så det förblir en fråga! =) Algerna måste ju börja någonstans! Mina kom efter 1 1/2 år med aquarelle... började som på bilden, svart efter ytterligare 2v. och helt borta vid rörbyte! Men fluffa du på! =) Någon orsak finns där ju! =) *nyfiken på vad det visar sig vara*
      /anna.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ursprungligen postat av Zooanna
        Algerna måste ju börja någonstans!
        Visserligen, men jag ser en tydlig koppling mellan utblåset och grumset. Det ser verkligen ut som skräp, så jag ska testa fluffandet först.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #49
          Ursprungligen postat av batski


          Jag ifrågasätter inte dina kunskaper, men jag undrar ändå. Det finns flera akvarister som filtrerar över torv med bra resultat. Vad skulle hända om man både tillsatte lite bikarbonat och filtrerande över torv? Skulle de bara motverka varandra och göra a mess av alltihop?

          Och är det inte så att växterna hjälper till att höja pH:t?

          Det finns olika typer av buffringssystem. Det som man använder med torv är baserat på humus och är skillt från karbonatsystemet. Med tropisk torv kan man hålla ettstabilt pH mellan 6-6,5 men oftast förbrukas karbonatsystemets buffertförmåga och man får ett lågt KH. Det första som händer vid ett lågt KH är att steget från nitrit till nitrat hämmas och du kan få ett uppbygge av nitrit i karet. Genom att tillsätta bakterier kan du få de du sätter till att konsumera något men de kan inte växa till för det nödvändiga oorganiska kolet från karbonat finns inte. Det andra som händer är att steget ammonium-nitrit blockeras och ammonium kommer att lagras upp. I ett växtkar med kraftig belysning och tillväxt kommer du med stor sannolikhet inte se så mycket av ammoniumökningen eftersom det kommer att konsumeras men någfon nitrifikation att prata om har du inte!

          Det är riktigt att växterna ökar pH under ljusfasen. Det beror på som jag sagt i en annan tråd att växterna tar koldioxid från vattnet och då ställer de rester som finns kvar av karbonatsystemet in sig i ett nytt jämnviktsläge. Karbonat går till bikarbonat till kolsyra till koldioxid och vatten. Denna process är pH höjande. Ju mindre KH du har i början desto kraftigare blir pH svängningarna. Idag rekommenderar många avancerade växtodlare att man har lite kalk i gruset just för att få upp KH. Har man ett högre KH så blir inte pH svängningarna så kraftiga heller.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Ursprungligen postat av Lasse
            Det finns olika typer av buffringssystem. Det som man använder med torv är baserat på humus och är skillt från karbonatsystemet. Med tropisk torv kan man hålla ettstabilt pH mellan 6-6,5 men oftast förbrukas karbonatsystemets buffertförmåga och man får ett lågt KH. Det första som händer vid ett lågt KH är att steget från nitrit till nitrat hämmas och du kan få ett uppbygge av nitrit i karet. Genom att tillsätta bakterier kan du få de du sätter till att konsumera något men de kan inte växa till för det nödvändiga oorganiska kolet från karbonat finns inte. Det andra som händer är att steget ammonium-nitrit blockeras och ammonium kommer att lagras upp. I ett växtkar med kraftig belysning och tillväxt kommer du med stor sannolikhet inte se så mycket av ammoniumökningen eftersom det kommer att konsumeras men någfon nitrifikation att prata om har du inte!
            Menar du att det är dumt att filtrera över torv överhuvudtaget? Jag känner att jag blir mer och mer konfunderad. Finns det inget bra sätt att få ett bra svartvatten utan att riskera sabba nitrifikationen och växterna? Jag har aldriga haft nitritproblem (fram tills nu) trots att jag i flera år haft pH 6.5. Men plötsligt känns allting väldigt komplicerat nu...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #51
              Dumt och dumt.... Det är väl inte så dumt om man vet begränsningarna men för fiskarnas och växternas skull är det inte en nödvändighet. Inget är dumt om det fungerar. Tyvärr är det så att parametrar ändras och det kan ha varit något under de senaste åren som gjort att det fungerat bra. Att du fått nitrit i ett kar som gått länge tyder på att du har haft begränsad nedbrytning eftersom inge bakteriestam är uppbyggd om du inte ändrat matningen radikalt den senaste tiden. Det kan ha varit så att det av fiskarna bildade ammoniumet har direkt tagits tillvara av växterna men att detta har störts på sista tiden. En nitrit på 0,1 är heller inget panikvärde.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • magdalena73
                • September 2006
                • 9

                #52
                Kan du inte hälla i morena, det gör väl vattnet svart? om du inte vill ha torv menar jag!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Att du fått nitrit i ett kar som gått länge tyder på att du har haft begränsad nedbrytning eftersom inge bakteriestam är uppbyggd om du inte ändrat matningen radikalt den senaste tiden. Det kan ha varit så att det av fiskarna bildade ammoniumet har direkt tagits tillvara av växterna men att detta har störts på sista tiden. En nitrit på 0,1 är heller inget panikvärde.
                  Jag startade ju om akvariet helt med ny botten, nytt vatten och nya växter för 23 dagar sen. Rengjorde även filtret men sparade det mesta av det gamla filtermaterialet, vilket jag hoppades räckte för att behålla bakteriefloran. För säkerhets skull har jag även kört med bakteriekultur. Nitriten har legat runt 0,05 de senaste dagarna, men jag har matat väldigt lite, typ var 3:e dag, så jag är rädd att koncetrationen ska stiga om jag börjar mata som vanligt igen. Har även överdoserat bakteriekulturen ordentligt. Hoppas verkligen jag inte har nån nitrit kvar om en vecka. Skulle jag ha det då är det nånting som inte är som det ska.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #54
                    Ursprungligen postat av magdalena73
                    Kan du inte hälla i morena, det gör väl vattnet svart? om du inte vill ha torv menar jag!
                    Sera Morena färgar vattnet och tillför det lite humussyror och annat som finns i svartvatten, men den sänker inte pH.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Idag rekommenderar många avancerade växtodlare att man har lite kalk i gruset just för att få upp KH.
                      Dessa "avancerade" odlare fixar isåfall inte Toninor och Rotala wallichii 8) Varierande GH/KH mellan vattenbytena är verkligen döden i växtburkar.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #56
                        Finns det inget bra sätt att få ett bra svartvatten utan att riskera sabba nitrifikationen och växterna?
                        Nja, kanske inte svartvatten men ett stabilt vatten med lågt ph går att uppnå med co2 och controller utan att det sabbar växterna.



                        Sera Morena färgar vattnet och tillför det lite humussyror och annat som finns i svartvatten, men den sänker inte pH.
                        Det tycker jag låter som en utmärkt produkt för dina behov. Du behöver bara blunda och låtsas att du har lägre ph i burken, det gillar fiskarna också
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #57
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Det tycker jag låter som en utmärkt produkt för dina behov. Du behöver bara blunda och låtsas att du har lägre ph i burken, det gillar fiskarna också
                          Menar du att det skulle räcka med det även om pH ligger på 7.2? Det känns som om pH 7 är smärtgränsen, varför filtrering över torv skulle kännas bättre. Jag vet att det finns de som filtrerar över torv. Inte har deras burkar havererat?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Graj
                            • December 2005
                            • 26

                            #58
                            Bakteriepreparat?

                            Jag kan inte påstå att jag är speciellt kunnnig om de bakteriologiska processerna i ett akvarium.
                            Men om man har en duglig bakteriell miljö i akvariet så borde väll en för akvariet bärkraftig bakteriestam uppkomma reletivt fort. Om man sen tillsätter bakteriepreparat borde väll dessa tillsatta bakterier snabbt bli utkonkurerade, eftersom alla nisher redan är uppfyllda av andra bakterier, som redan finns där (som antagligen är bättre anpassade för akvariets villkor).

                            Och är miljön i akvaiet bristfällig för bakterierna borde ju tillsatserna vara meningslösa, eftersom de ändå inte kan reproducera sig.

                            Jag har svårt att se att bakteriepreparten har någonn funktion, förutom när man startar upp ett akvarium, och vill spara några dagar.
                            Jag har dock alldrig provat ett dylikt preparat.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #59
                              Haj Graj! Det är just vid uppstart eller efter nån medicinering som har slagit ut bakteriefloran som bakteriekultur används.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                #60
                                Ursprungligen postat av batski
                                Menar du att det skulle räcka med det även om pH ligger på 7.2? Det känns som om pH 7 är smärtgränsen, varför filtrering över torv skulle kännas bättre. Jag vet att det finns de som filtrerar över torv. Inte har deras burkar havererat?

                                Jag har hållt samtliga arter du har i ditt kar i stenhårt skånevatten utan bekymmer. Smärtgränsen går troligen långt över ph 8,5 för dina arter om man bara undviker snabba förändringar.

                                Visst finns det de som filtrerar med torv utan problem, det har jag själv gjort. Dock så ökar risken för fiskarna med ph sänkning. Så om man är rädd om sina fiskar och vill undvika onödiga risker, så finns det ingen anledning att torvfiltrera. Du har ju mycket mjukt vatten i kranen.
                                MVH
                                Magnus
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...