Var precis och tittade på det. Det mesta ser ut som smuts, men det finns även lite "slemalger" och tunna trådar som smutsen fastnar på. Jag "dör" ocm jag får skit i det anadra akvariet med!
NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka
Kollaps
X
-
Grums i akvarium består oftast till stor del av nedbrytningsbakterier, och deras mat. Grums brukar inte uppstå i stora mängder i ett måttligt belastat akvarium i balans, grums uppstår knappast (det försvinner snarare) om man har en oxydator av någorlunda korrekt kapacitet.
Jag tycket det låter som om ett uttryck för dina problem är bistande aerob nedbrytning på lämpliga ställen. En bidragande orsak kan mycket väl vara allt slabb med plastflaskor som gör din akvariehandlare rik.
Nu minns jag inte alla detaljer kring din situation, (kanske dags att du samlar all information på ett ställe?) Hade du torv/jord under sanden/gruset? Det äter syre, har du otur med cirkulationen genom gruset kommer torven/jordens nedbrytning att konsumera syret för stor del av gruslagret, alternativt kan du få förruttnelse (anaerob(syrefri) nedbrytning) i torven/jorden, kan vara direkt farligt för dina fiskar och växter, det är mycket möjligt att en eller båda dessa saker har inträffat.
Grumset kan till stor del ha uppkommit av dina bakterier på flaska, när de eller andra bakterier bryter ner överdoseringen.
Om du nu verkligen ska hålla på och sänka pH med torv, så kolla med fabrikanterna, och försök få fram hur andra torvanvändare tycker att just de fabrikat du funderar på att använda fungerar.
Om du inte har ett högt pH i kranen och är ute efter ett prydnadsakvarium där fiskarna mår bra tycker jag du ska skippa allt vad pH-sänkning heter, bortsett kanske från Co2, Co2 skulle ge dina växter ett litet försprång och det skulle ge mer syre till dina aeroba bakterier.Kommentar
-
Hade du torv/jord under sanden/gruset? Det äter syre, har du otur med cirkulationen genom gruset kommer torven/jordens nedbrytning att konsumera syret för stor del av gruslagret, alternativt kan du få förruttnelse (anaerob(syrefri) nedbrytning) i torven/jorden, kan vara direkt farligt för dina fiskar och växter, det är mycket möjligt att en eller båda dessa saker har inträffat.
Om du inte har ett högt pH i kranen och är ute efter ett prydnadsakvarium där fiskarna mår bra tycker jag du ska skippa allt vad pH-sänkning heter, bortsett kanske från Co2, Co2 skulle ge dina växter ett litet försprång och det skulle ge mer syre till dina aeroba bakterier.Senast redigerad av batski; 18 September 2006, 11:54."The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
Har du funderat på oxydator? Jag tycker det är jättekonstigt att de inte tas upp oftare här.Kommentar
-
Låter bra det med! Jag kan nämna att jag precis har fått hem några endlers och det ser ut som om de äter på grumset. Ät på säger jag bara
pH 8.2
Nej det har jag inte, av den enkla anledningen att jag inte vet vad det är... Men du kanske kan förklara det för mig"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
Det är lugnt
Att saker och ting kostar pengar är inte så konstigt och bara produkten är bra så betalar jag gärna. Problemet är när det även säljs en del skräp som bara ställer till det. För oss konsumenter kan det vara svårt att veta vilka produkter som är bra och vilka man bör undvika."The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
När jag använder oxydator köper jag min väteperoxid på färghandeln, typ 50:- för en liter 19-nånting-% lösning. Själva oxydatorn kan man bygga själv.
En oxydator är en fiffig liten anordning som distribuerar väteperoxid i ett lugnt tempo, mycket bra om man har bristande aerob filtrering, dels kan det man normalt sett bryter ner med biologisk filtrering brytas ner på kemisk väg, det är inga konstiga kemikalier som anrikas i akvariet, tvärt om, det är reaktivt och måste tillsättas konternuerligt i mycket små mängder, det är det som oxydatorn gör.
Väteperoxid-molekylen, H2O2, har som ni ser en syreatom mer än vad vatten har, och i ett akvarium bryts väteperoxid snabbt ner till just vatten och syre. Väteperoxiden reagerar mycket lätt med andra ämnen som inte är stabila, tex ammonium/ammoniak och nitrit, dessutom kan väteperoxiden ge ifrån sig sitt extra syre utan att det på en gång tas upp av ett annat ämne. Aggresiva ämnen bryts ner och fiskar och nedbrytningsbakterier får mer syre.
Nackdelar? Alltid finns det nackdelar, dels kostar en oxydator i inköp, vilket visserligen är en engångskostnad, eller så kan man bygga själv. Och väteperoxiden kostar pengar, en liter för 50:- räcker kanske något år till ett större akvarium, vet inte om det håller så länge i rumstemp. Sen är väteperoxiden i stark lösning mycket aggressiv, man får inte spilla det i ren form på saker som kan ta skada av det, till exempel hud. Sen finns det en risk att överdosera om man inte gör rätt när man bygger sin egen, men läser man på först och förstår hur det fungerar är det väldigt långsökt att det skulle kunna bli några problem. Och visst ja, man måste fylla på oxydatorn med några veckors mellanrum om man ska använda den konstant, eller så fyller man på den vid minsta tecken på problem i akvariet.Kommentar
-
Erik - tyvärr så kan inte väteperoxiden kemiskt oxidera ammonium till nitrit och sedan nitrat. Den omvandlingen är i våra sammanhang alltid beroende av nitrifikationsbakterier. I övrigt är en oxydator ett utmärkt hjälpmedel - rätt användt. Kan också påpeka att vattnet som man späder sin väteperoxid måste vara ettdera destillerat, Reversed Osmos vatten eller avjoniserad. Absolut inte kranvatten och kranvatten med klor eller kloraminer sätter igång en våldsam process.
Tillbaks till frågan om nitrifikation vid låga pH. Det är inte pH:t i sig som sätter ner nitrifikationen utan det låga KH: Nitrifikationsbakterierna är primärproducenter precis som växter men istället för koldioxid som kolkälla använder de karbonat. Ett KH värde kring 4-5 är bra för en god nitrifikation. Om man sänker pH med hjälp av koldioxid och utgår från KH mellan 3-5 så har man en bra nitrifikation även i ett kar med lågt pH. I stort sett alla andra typer av pH säkning påverkar KH neråt och kan helt stoppa nitrifikationen. Ammonium kommer i så fall att ansamlas. Detta är orsaken varför man inte skall höja pH kemiskt i ett kar som stått länge och med låga pH. Höjer man pH direkt i ett sådant fall så finns risken för bildande av farligt ammoniak i dödliga doser. Aldrig höja pH utan föregående ordentliga vattenbyte!
MVH LasseJag är inte tillräckligt ung för att veta alltKommentar
-
Lasse: KH:t i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, men enligt Amtra ska Amtra Trop stabilisera KH kring 4 för att eliminera risken för en pH-crash.
Men vad händer sen när jag slutat med Amtra Trop? Då kommer jag att ha ganska lågt KH även om jag inte gör nånting med vattnet. Och hur blir det med torvfiltrering i KH 2-3?
Ju mer jag lär mig desto jobbigare det hela känns. Det känns alltså som att det blir fel hur man än gör...
Erik: Var kan man köpa en oxidator och vad kan priset ligga på? Och var köper man destillerat vatten?"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
Lasse: KH:t i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, men enligt Amtra ska Amtra Trop stabilisera KH kring 4 för att eliminera risken för en pH-crash.
Men vad händer sen när jag slutat med Amtra Trop? Då kommer jag att ha ganska lågt KH även om jag inte gör nånting med vattnet. Och hur blir det med torvfiltrering i KH 2-3?
Ju mer jag lär mig desto jobbigare det hela känns. Det känns alltså som att det blir fel hur man än gör...
Erik: Var kan man köpa en oxidator och vad kan priset ligga på? Och var köper man destillerat vatten?
Kranvattnets KH på 2-3 behöver inte vara det vi menar med buffring. Eftersom de flesta alkanitetstester (KH-tester) använder en syra som huvudingrediens så får man med den s.k. hydroxidalkaniteten. Det är inget som varar speciellt länge och beror på att man höjer pH i vattenledningarna med natriumhydroxid eller ngn annan hydroxid. Vi var i en annan tråd inne på vad som hände om kranvatten stog ett dygn eller om man skakade på en petflaska med vatten i. Det är efter detta som du skall ta ditt Kh på när det gäller kranvatten - då får du det som visar din verkliga buffringsförmåga. Du kan också ta KH i karet.
KH får du lätt upp med bikarbonat - du får en viss pH höjning också. Men som många sagt här i denna tråd - sk-t i pH:t - ett stabilt kar är huvudsaken.
Destillerat vatten får du på apoteket - avjoniserat är batterivatten eller vatten till ångstrykjärn. RO - vatten kan du få från någon saltvattensakvarist om du känner någon.
MVH LasseJag är inte tillräckligt ung för att veta alltKommentar
-
"amtra trop is a liquid medium which binds selective Ca/Mg so that the GH will decrease. At the same time your puffer capacity will stablize at factor
3-4 so that the possibility of a pH crash is eliminated. In combination with the use of amtra oak bark extract you`ll be able to adjust the pH at terms around 6-6,5, very easily. amtra trop does not contain phosphat."
Vi var i en annan tråd inne på vad som hände om kranvatten stog ett dygn eller om man skakade på en petflaska med vatten i. Det är efter detta som du skall ta ditt Kh på när det gäller kranvatten - då får du det som visar din verkliga buffringsförmåga. Du kan också ta KH i karet.
Och är det inte så att växterna hjälper till att höja pH:t?
Tack!"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
Kommentar