NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    Batski

    Jag vet inte om detta kan stämma men många av de preparat som skall stabilisera ett lågt pH innehåller fosfat, vet ej vad Amtra Trop innehåller. I det låga pH du har så har du med 99 % säkerhet ingen fungerande nitrifikation så ditt uppmätta ammoniumvärde är troligtvis vad du har i kväve från de biologiska processerna. (sen tillsätter du iosf nitrat men det tar troligtvis dina växter hand om) Vi har haft en disk i en tidigare tråd om blågrönas kvävefixering (jag och Defdac) Vi var inte helt överens men är det så att du tack vare fosfor i ditt "buffert"preparat får en snedvriden fosforkväve kvot så skulle jag satsa en slant på att problemet löses på sikt med en ändrad fosfor/kvävekvot

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av annehult
      Och, ge f-n inte upp! ;-)
      Du löser det!
      Tack Anne! Det är tur att jag har mitt Asien-akvarium där saker och ting fungerar som det ska iaf!

      Ursprungligen postat av Lasse
      Jag vet inte om detta kan stämma men många av de preparat som skall stabilisera ett lågt pH innehåller fosfat, vet ej vad Amtra Trop innehåller. I det låga pH du har så har du med 99 % säkerhet ingen fungerande nitrifikation...
      Amtra Trop innehåller inte fosfat. Jag har kollat det. Nitrifikationen fungerar väl vid pH 6.5 om än långsammare? Jag har iaf haft pH 6.5 i flera år och aldrig haft problem med nitrit tidigare.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #18
        När jag försökte använda "Waterlife pH 6,5 water buffer" så fällde det ut massa grums som är förvånatsvärt likt det du har på bilden där, batski. Det var mjuk och ja, grumsigt, trodde först att det var någon kalkutfällning, men det var som sagt mjukt och äckligt. Det var första och förhoppningsvis sista gång jag använt ph-buffrare. Men om du vill hålla lågt ph så borde det väl funka bättre med CO2 ur tub, eller? Så naturligt det bara går, istället för massa kemiska tillsatser.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Skulle eventuellt kunna vara kiselalger som tyder på för låga fosfathalter 8) Men jag håller med Patrik om att mest ser ut som grums. Fluff och vattenbyte borde fixa det.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Zooanna
            • September 2006
            • 18

            #20
            Ett behov av lysrörsbyte ser det ut som!
            /anna.

            Kommentar

            • annehult
              • January 2006
              • 149

              #21
              "Det är tur att jag har mitt Asien-akvarium där saker och ting fungerar som det ska iaf!"

              Jamen då är ju halva jobbet gjort ju, ge problemakvariet samma förutsättningar som i ditt fungerande akvarium!
              Ursäkta språket, men skit i PH:t just nu för att skapa en "Biotop", du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.
              Och då får du ju som bonus att du sänker PH:t biotopriktigt ;-)!!!

              Mvh

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #22
                Ursprungligen postat av annehult
                Ursäkta språket, men skit i PH:t just nu för att skapa en "Biotop", du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.
                Och då får du ju som bonus att du sänker PH:t biotopriktigt ;-)!!!

                Mvh
                Kunde inte ha sagt det bättre själv.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Fluff och vattenbyte borde fixa det.
                  Fluff??

                  Jo PatrikS, det där är mjukt och grumsigt.

                  Ursprungligen postat av Zooanna
                  Ett behov av lysrörsbyte ser det ut som!
                  Med tanke på att jag har två Aquarelle så tror jag inte det.

                  Ursprungligen postat av annehult
                  du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.
                  Jodå jag har bestämt mig för att gå över till torv och skippa Amtra Trop i fortsättningen. Men hur går jag tillväga nu rent praktiskt? Vad händer med pH om jag stoppar i torvgranulat i filtret nu? Jag har ju pH 6.5. Kommer det att sjunka ännu mer? Och hur mycket torv ska jag använda?

                  Jag har ett Eheim 2224 med två korgar, i den ena har jag makaroner för den mekaniska filtreringen och i den andra Ehfi substrat. Jag förstår att jag måste ha torven i den korgen där jag har makaronerna, men ska jag bara byta ut makaronerna mot torven eller ska jag blanda? Kommer torvgranulat att funka som mekanisk filtrering då? Hur mycket torv ska jag ha?

                  Som ni märker behöver jag lite vägledning när jag nu har bestämt mig att gå över till torv och är tacksam för tips
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Fluffa växter, är inte det allmänbildning?

                    Skämtåsido. Man drar med fingrar genom buskage och viftar ut mulm, man tar tag i stängslar och skakar dom och fladdrar omkring med handen så mycket man kan för att virvla bort damm från alla hörn och växter ut i vattnet så man kan suga bort det med vattenbytet.

                    Har man inte gjort det någon gång så blir det en ganska intressant upplevelse första gången och efter vattenbytet så ser det förmodligen dammigare ut än innan. Men gör man så en gång i veckan så kommer syreslukande damm/slam försvinna allteftersom.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Tack för fluffinfon Då vet jag hur jag ska göra med den biten.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #26
                        Ursprungligen postat av batski
                        Fluff??

                        Jodå jag har bestämt mig för att gå över till torv och skippa Amtra Trop i fortsättningen. Men hur går jag tillväga nu rent praktiskt? Vad händer med pH om jag stoppar i torvgranulat i filtret nu? Jag har ju pH 6.5. Kommer det att sjunka ännu mer? Och hur mycket torv ska jag använda?
                        Men du skall ju ändå byta massa vätten när du är i fluffarsvängen, vilket borde ge dig ditt normala dvs. osänkta pH, och sedan kör du med torv. Hur mycket torv man bör ta har jag ingen erfarenhet av.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Vad är det grumsiga egentligen? Är det nån sorts alg eller bara smuts? Kan det sprida sig till mitt andra akvarium i fall jag använder samma redskap?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #28
                            jag tror att nutrifikationen har avstannat pga av flera faktorer men en faktor är troligen ditt låga ph....? om det var mina problem så skulle jag nollställa allt långsamt och sluta med preparat och gödning och sedan noga följa utvecklingen och se vilket håll det går åt!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #29
                              det på bilden kan jag inte få till nån sorts alg utan bara grums...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • annehult
                                • January 2006
                                • 149

                                #30
                                Är inte insatt i filtering över torv, men jag hade gjort så här:

                                1. Ingenting tills jag fått bukt med problemt (alger bort och växter som trivs)
                                2. Funderat noga på om jag vill utsätta mig för risken att få nya problem.
                                3. Om ja på 2., börjat försiktigt med lite torv i filtret, avvakta och se vad som händer. Inte stressa upp mig med vattenmätningar, fokusera på växter och fiskar.

                                Men jag är ju som jag är...

                                Mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...