NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

    Såg precis att de där äckliga algerna är tillbaka och vattnet har börjat bli grumligt i mitt SA-akvarium

    Varför??? Jag har ju startat om akvariet med en ny botten och nya växter, göder med PMDD och har en del ceratophyllum i akvariet. Men algerna växer faktiskt på ceratophyllum(!)

    Jag orkar inte med detta! Snart lägger jag ner det karet helt
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Står det nära ett fönster? I mina akvarium har jag bara problem med alger i de som står för nära dagsljus.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ganska nära men får inte direkt sol. Dessutom har det stått där i över 3 år och jag har aldrig haft dessa problem tidigare.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Trist att det bråkar så mycket för dig batski. Jag skulle göra 50% vb varannan dag i typ en vecka med fulldospuls efter varje vb tills att det rätade upp sig, dvs du börjar få igång alla bakterier osv.

        Anledningen skulle vara att du inte vet om växterna slukar näring och står näringsbegränsade trots botten/PMDD varpå dom slutar käka ammonium som tydligen finns och blir över i ditt akvarium av någon anledning.

        Eller så har du bara för lite växter i förhållande till ljus och näringsmängd. Hur mycket Ceratophyllum har du? Med jordbotten bör man se till att plantera tätt som sjutton med snabbväxare för att förhindra eventuellt ammoniumöverskott från jorden.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Det är det som är så kontigt. Jag har kollat ammoniumet och testet visar inget ammonium alls. Nitriten låg i går kväll på 0,06, så det verkar vara på väg ner.

          Jag tycker jag har ganska bra med växter. I går planterade jag en del cambomba med + tillsatte mer PMDD.

          Jag ska fixa en bild på hur det ser ut nu.

          Fiskarna verkar inte heller mår så bra och för några timmar sedan hsåg jag att en pansarmal låg på botten döendes så jag var tvungen att ge henne/honom dödshjälp Visserligen kan h*n ha blivit dålig av helt andra orsaker, men att det händer just nu gör att jag blir ganska orolig.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Om fiskar börjar dö så är det något seriöst fel. Vattenbyte vattenbyte vattenbyte. Det är sannolikt en hel del ammonium och nitrit oavsett vad dina tester säger.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Fast är inte fjärilsciklider väldigt känsliga för sånt? Min fjäril verkar helt opåverkad iaf. Det är inte heller någon som är uppe vid ytan och kippar efter syre. Några är dock lite mindre aktiva än vanligt tycker jag och så såg jag i går att minst 2 av pansarmalarna kliade sig ganska häftigt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Jo det är ett par saker till som talar emot att det skulle vara ammoniak. Dels att jag har pH 6.5 och då skulle det bara ofarligt ammonium (även om testet visade fel), sen är det även det att pansarmalar kan andas luft och borde klara ammoniak/syrebrist bättre än alla andra fiskar i akvariet.

                Så jag tror faktiskt att det är något annat.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag fick lek och yngelvård på Fjärilar med Estimative index (50% vb en gång i veckan) med Linköpingsvattnet (lågt GH/KH, natriumhydroxid- och klorbehandlat). Dina pansarmalar är tydligen känsligare än Fjärilarna och pansarmalarna är sannolikt känsligare för det elaka ämne som uppenbarligen finns i akvariet jämfört med ditt kranvatten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Jag fick lek och yngelvård på Fjärilar med Estimative index (50% vb en gång i veckan) med Linköpingsvattnet (lågt GH/KH, natriumhydroxid- och klorbehandlat).
                    Nu blev det lite missförstånd. Det jag syftade på var att fjärilar är känsligare för dåligt vatten/ammoniak/nitrit än alla andra fiskar i akvariet.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • annehult
                      • January 2006
                      • 149

                      #11
                      "det elaka ämne som uppenbarligen finns i akvariet jämfört med ditt kranvatten."

                      Tycker verkligen synd om dig Batski, du har haft för mycket oflyt nu.

                      Men jag tror att du skall gå på defdacs citat ovan, något ofördelaktigt händer ju med vattnet i ditt akvarium efter ett tag.
                      Har du koll på vad du tillsätter, har för mig att du använder någon PH-sänkare? Kan den trigga den process som återigen uppstår?
                      Tillsatsen är väl inte "farlig" i sig, men kanske reagerar med något??
                      Inga andra tillsatser?
                      Gissar bara som du förstår, men vill ju så gärna hjälpa!

                      Mvh

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det jag syftade på var att fjärilar är känsligare för dåligt vatten/ammoniak/nitrit än alla andra fiskar i akvariet.
                        Tydligen inte *shrug*.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av annehult
                          Tycker verkligen synd om dig Batski, du har haft för mycket oflyt nu.
                          Jag tycker synd om mig med. Men mest synd tycker jag förstås om fiskarna. Fast ingen mer verkar må dåligt nu.

                          Ursprungligen postat av annehult
                          Men jag tror att du skall gå på defdacs citat ovan, något ofördelaktigt händer ju med vattnet i ditt akvarium efter ett tag.
                          Ja, frågan är vad. Hittar jag inte orsaken så är det svårt att hitta en beständig lösning på problemet.

                          Ursprungligen postat av annehult
                          Har du koll på vad du tillsätter, har för mig att du använder någon PH-sänkare? Kan den trigga den process som återigen uppstår?
                          Tillsatsen är väl inte "farlig" i sig, men kanske reagerar med något??
                          Inga andra tillsatser?
                          Gissar bara som du förstår, men vill ju så gärna hjälpa!
                          Det stämmer att jag har behandlat vattnet med Amtra Trop. Och ja jag förstår. Och även om jag vet att andra akvarister använt produkten med gott resultat funderar jag faktiskt för att skippa den i fortsättningen och börja filtrera över torvgranulat istället.

                          Ja jag har använt andra tillsatser: vattenberedningsmedel, Sera Morena och en halvdos Ektozonsalt när jag bytte vatten, bakteriekultur (tillsätter det fortfarande), PMDD och Nutrafins Waste Control (bakterier som bryter ner fast avfall).

                          Allt det här har jag dock använt tidigare utan problem, så jag börjar faktiskt misstänka Amtra Trop...
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Bild

                            Här är iaf en bild på detta som fastnar på växterna som är framför utblåset. Detta ser alltså ut att komma från filtret, men filtret är ju nyrengjort. Så vad kan detta vara? Det ser även ut att vara lite trådalger med.

                            De andra som jag kallar för äckelalger tog jag bort innan jag tänkte på att jag skulle fota det.
                            Bifogade filer
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • annehult
                              • January 2006
                              • 149

                              #15
                              Jepp, skall man få reda på vad som orsakar problemet kan man bara ta bort en faktor i taget, avvakta verkan och sedan ev. fortsätta med nästa.
                              Och, ge f-n inte upp! ;-)
                              Du löser det!

                              Mvh

                              Kommentar

                              Arbetssätt...