NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #61
    Ursprungligen postat av Tropfrog
    Visst finns det de som filtrerar med torv utan problem, det har jag själv gjort. Dock så ökar risken för fiskarna med ph sänkning.
    Menar du att pH kan crasha i fall man filtrerar över torv?[/QUOTE]
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #62
      Ursprungligen postat av Graj
      Jag kan inte påstå att jag är speciellt kunnnig om de bakteriologiska processerna i ett akvarium.
      Men om man har en duglig bakteriell miljö i akvariet så borde väll en för akvariet bärkraftig bakteriestam uppkomma reletivt fort. Om man sen tillsätter bakteriepreparat borde väll dessa tillsatta bakterier snabbt bli utkonkurerade, eftersom alla nisher redan är uppfyllda av andra bakterier, som redan finns där (som antagligen är bättre anpassade för akvariets villkor).

      Och är miljön i akvaiet bristfällig för bakterierna borde ju tillsatserna vara meningslösa, eftersom de ändå inte kan reproducera sig.

      Jag har svårt att se att bakteriepreparten har någonn funktion, förutom när man startar upp ett akvarium, och vill spara några dagar.
      Jag har dock alldrig provat ett dylikt preparat.

      I stort sett rätt. Det är det jag försökt säga - har inte bakterietillsättningarna hjälpt långsiktigt så är det något snett - de kan inte tillväxa.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #63
        Ursprungligen postat av batski
        Menar du att pH kan crasha i fall man filtrerar över torv?
        [/QUOTE]

        Som jag sa ovan så buffrar torven vid pH 6 - 6,5. pH:t kommer inte att krascha men det både jag och Tropfrog försöker säga är att du försämrar så mycket för nitrifikationsbakterierna att du äventyrar fiskarna. Om det ammonium som bildas i fiskarnas ämnesomsättning inte tas upp av en kraftig tillväxt hos dina växter så är ett pH mellan ca 6 och 7 (undantaget om du sänker med CO2) kanske det sämsta du kan tänka dig. KH är lågt men inte så lågt att det totalt utesluter det första steget i nitrifikationsprocessen ammonium till nitrit men det blockerar nästa steg. Du riskerar nitrit. Är pH under ca 6 så blockeras även det första steget och ammoniumet blir kvar och anrikas. Ammonium är ofarligt så länge pH inte höjs - då kan det omvandlas till det farlika ammoniak.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #64
          Budget-CO2

          Såg i dag en budgetvariant av CO2-anläggning som skulle räcka till ett 180 liters-akvarium vid KH 2. Mitt SA är på 250 liter och KH i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, så grejen är underdimensionerad.

          Men det kanske är bättre än inget? Skulle det ändå kunna gynna mina växter lite och hålla pH under 7? För vid pH 6.5 fungerar nitrifikationen väl? Jag har ju som sagt haft pH 6.5 i ca 3 år och aldrig haft problem med nitrit förrän nu efter omstarten.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #65
            Ursprungligen postat av batski
            Såg i dag en budgetvariant av CO2-anläggning som skulle räcka till ett 180 liters-akvarium vid KH 2. Mitt SA är på 250 liter och KH i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, så grejen är underdimensionerad.

            Men det kanske är bättre än inget? Skulle det ändå kunna gynna mina växter lite och hålla pH under 7? För vid pH 6.5 fungerar nitrifikationen väl? Jag har ju som sagt haft pH 6.5 i ca 3 år och aldrig haft problem med nitrit förrän nu efter omstarten.

            Nej det brukar inte fungera väl då men det är beroende på den del av KH som består av karbonatsystemet. Ett KH på 2-3 i kranvatten kan bestå av stor del hydroxidalkanitet. Du måste ta KH i ditt akvarievatten. det skall ligga på min 3 för att du skall vara säker på att det fungerar.

            Som jag sa tidigare kan det finnas andra orsaker till att du inte får besvär normalt vid pH 6,5 men en sak är säkert - nitrifikationen är normalt ur spel eller fungerar bara i första steget (nitrit byggs upp).

            MVH Lasse
            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #66
              Budget Co2-anläggningar brukar vara i princip samma sak som det man bygger själv mycket lätt, mycket billigt, bortsett från de där det ingår en pumpdriven diffusor, där måste man ha en pump för någon hundralapp för att bygga en lika bra anläggning. Jag antar att det är nutrafins "anläggning" för 180 liter som du har hittat, och även om jag inte har testat den ser jag verkligen ingen anledning till en hemmabyggd med pumpdriven reaktor som du kan sätta på timer så att Co2-tillförseln automatiskt stängs av på natten inte skulle vara helt överlägsen.

              Om du använder dubbla mäsksatser som du alternerar bytena på kan du få tillräckligt jämn Co2-tillgång för att dina växter ska funka mycket bättre. Det skulle ge viss pH-sänkning, och mer syre i vattnet, alltså skulle det ge dig flera fördelar för en mycket rimlig kostnad, när du väl byggt och justerat in allting skulle det ta några få minuter två gånger i veckan att starta om mäsksatserna.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #67
                Gjorde i dag ett 10%-igt vattenbyte utan att behandla det nya vattnet med Amtra Trop. pH ligger nu på 6.7. Det känns lite nervöst.

                I Asien-akvariet där jag inte sänker pH ligger det på 7.2 och det känns inte riktigt bra. Önskar det kunde hålla sig vid max 7. Men men jag kanske måste tänka om...
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...