NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av annehult
    Ursäkta språket, men skit i PH:t just nu för att skapa en "Biotop", du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.
    Och då får du ju som bonus att du sänker PH:t biotopriktigt ;-)!!!

    Mvh
    Kunde inte ha sagt det bättre själv.

    Lämna en kommentar:


  • annehult
    svarade
    "Det är tur att jag har mitt Asien-akvarium där saker och ting fungerar som det ska iaf!"

    Jamen då är ju halva jobbet gjort ju, ge problemakvariet samma förutsättningar som i ditt fungerande akvarium!
    Ursäkta språket, men skit i PH:t just nu för att skapa en "Biotop", du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.
    Och då får du ju som bonus att du sänker PH:t biotopriktigt ;-)!!!

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Zooanna
    svarade
    Ett behov av lysrörsbyte ser det ut som!

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Skulle eventuellt kunna vara kiselalger som tyder på för låga fosfathalter 8) Men jag håller med Patrik om att mest ser ut som grums. Fluff och vattenbyte borde fixa det.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    När jag försökte använda "Waterlife pH 6,5 water buffer" så fällde det ut massa grums som är förvånatsvärt likt det du har på bilden där, batski. Det var mjuk och ja, grumsigt, trodde först att det var någon kalkutfällning, men det var som sagt mjukt och äckligt. Det var första och förhoppningsvis sista gång jag använt ph-buffrare. Men om du vill hålla lågt ph så borde det väl funka bättre med CO2 ur tub, eller? Så naturligt det bara går, istället för massa kemiska tillsatser.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av annehult
    Och, ge f-n inte upp! ;-)
    Du löser det!
    Tack Anne! Det är tur att jag har mitt Asien-akvarium där saker och ting fungerar som det ska iaf!

    Ursprungligen postat av Lasse
    Jag vet inte om detta kan stämma men många av de preparat som skall stabilisera ett lågt pH innehåller fosfat, vet ej vad Amtra Trop innehåller. I det låga pH du har så har du med 99 % säkerhet ingen fungerande nitrifikation...
    Amtra Trop innehåller inte fosfat. Jag har kollat det. Nitrifikationen fungerar väl vid pH 6.5 om än långsammare? Jag har iaf haft pH 6.5 i flera år och aldrig haft problem med nitrit tidigare.

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Batski

    Jag vet inte om detta kan stämma men många av de preparat som skall stabilisera ett lågt pH innehåller fosfat, vet ej vad Amtra Trop innehåller. I det låga pH du har så har du med 99 % säkerhet ingen fungerande nitrifikation så ditt uppmätta ammoniumvärde är troligtvis vad du har i kväve från de biologiska processerna. (sen tillsätter du iosf nitrat men det tar troligtvis dina växter hand om) Vi har haft en disk i en tidigare tråd om blågrönas kvävefixering (jag och Defdac) Vi var inte helt överens men är det så att du tack vare fosfor i ditt "buffert"preparat får en snedvriden fosforkväve kvot så skulle jag satsa en slant på att problemet löses på sikt med en ändrad fosfor/kvävekvot

    MVH Lasse

    Lämna en kommentar:


  • annehult
    svarade
    Jepp, skall man få reda på vad som orsakar problemet kan man bara ta bort en faktor i taget, avvakta verkan och sedan ev. fortsätta med nästa.
    Och, ge f-n inte upp! ;-)
    Du löser det!

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Bild

    Här är iaf en bild på detta som fastnar på växterna som är framför utblåset. Detta ser alltså ut att komma från filtret, men filtret är ju nyrengjort. Så vad kan detta vara? Det ser även ut att vara lite trådalger med.

    De andra som jag kallar för äckelalger tog jag bort innan jag tänkte på att jag skulle fota det.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av annehult
    Tycker verkligen synd om dig Batski, du har haft för mycket oflyt nu.
    Jag tycker synd om mig med. Men mest synd tycker jag förstås om fiskarna. Fast ingen mer verkar må dåligt nu.

    Ursprungligen postat av annehult
    Men jag tror att du skall gå på defdacs citat ovan, något ofördelaktigt händer ju med vattnet i ditt akvarium efter ett tag.
    Ja, frågan är vad. Hittar jag inte orsaken så är det svårt att hitta en beständig lösning på problemet.

    Ursprungligen postat av annehult
    Har du koll på vad du tillsätter, har för mig att du använder någon PH-sänkare? Kan den trigga den process som återigen uppstår?
    Tillsatsen är väl inte "farlig" i sig, men kanske reagerar med något??
    Inga andra tillsatser?
    Gissar bara som du förstår, men vill ju så gärna hjälpa!
    Det stämmer att jag har behandlat vattnet med Amtra Trop. Och ja jag förstår. Och även om jag vet att andra akvarister använt produkten med gott resultat funderar jag faktiskt för att skippa den i fortsättningen och börja filtrera över torvgranulat istället.

    Ja jag har använt andra tillsatser: vattenberedningsmedel, Sera Morena och en halvdos Ektozonsalt när jag bytte vatten, bakteriekultur (tillsätter det fortfarande), PMDD och Nutrafins Waste Control (bakterier som bryter ner fast avfall).

    Allt det här har jag dock använt tidigare utan problem, så jag börjar faktiskt misstänka Amtra Trop...

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Det jag syftade på var att fjärilar är känsligare för dåligt vatten/ammoniak/nitrit än alla andra fiskar i akvariet.
    Tydligen inte *shrug*.

    Lämna en kommentar:


  • annehult
    svarade
    "det elaka ämne som uppenbarligen finns i akvariet jämfört med ditt kranvatten."

    Tycker verkligen synd om dig Batski, du har haft för mycket oflyt nu.

    Men jag tror att du skall gå på defdacs citat ovan, något ofördelaktigt händer ju med vattnet i ditt akvarium efter ett tag.
    Har du koll på vad du tillsätter, har för mig att du använder någon PH-sänkare? Kan den trigga den process som återigen uppstår?
    Tillsatsen är väl inte "farlig" i sig, men kanske reagerar med något??
    Inga andra tillsatser?
    Gissar bara som du förstår, men vill ju så gärna hjälpa!

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Jag fick lek och yngelvård på Fjärilar med Estimative index (50% vb en gång i veckan) med Linköpingsvattnet (lågt GH/KH, natriumhydroxid- och klorbehandlat).
    Nu blev det lite missförstånd. Det jag syftade på var att fjärilar är känsligare för dåligt vatten/ammoniak/nitrit än alla andra fiskar i akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Jag fick lek och yngelvård på Fjärilar med Estimative index (50% vb en gång i veckan) med Linköpingsvattnet (lågt GH/KH, natriumhydroxid- och klorbehandlat). Dina pansarmalar är tydligen känsligare än Fjärilarna och pansarmalarna är sannolikt känsligare för det elaka ämne som uppenbarligen finns i akvariet jämfört med ditt kranvatten.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Jo det är ett par saker till som talar emot att det skulle vara ammoniak. Dels att jag har pH 6.5 och då skulle det bara ofarligt ammonium (även om testet visade fel), sen är det även det att pansarmalar kan andas luft och borde klara ammoniak/syrebrist bättre än alla andra fiskar i akvariet.

    Så jag tror faktiskt att det är något annat.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...