NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • batski
    svarade
    Ja jag har förstått det! Jag har ju bestämt mig för att sluta med Amtra Trop!

    Lämna en kommentar:


  • annehult
    svarade
    Ja-a du Erik..., det var du som sade det men då vet jag att vi är två... ;-)
    "En bidragande orsak kan mycket väl vara allt slabb med plastflaskor som gör din akvariehandlare rik."

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Är det så lite borde det verkligen inte uppstå några problem med det.
    Det låter betryggande

    Ursprungligen postat av Erik...
    Ja det försvinner av sig självt, ge det tid.
    Låter bra det med! Jag kan nämna att jag precis har fått hem några endlers och det ser ut som om de äter på grumset. Ät på säger jag bara

    Ursprungligen postat av Erik...
    Hur högt är högt?
    pH 8.2

    Ursprungligen postat av Erik...
    Har du funderat på oxydator? Jag tycker det är jättekonstigt att de inte tas upp oftare här.
    Nej det har jag inte, av den enkla anledningen att jag inte vet vad det är... Men du kanske kan förklara det för mig

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    Det stämmer att jag har ett tunnt (see through) lager torv under sanden. Hoppas jag inte får de problemen du nämner! Vad kan man göra för att undvika det?
    Är det så lite borde det verkligen inte uppstå några problem med det.


    Ursprungligen postat av batski
    Ah, detta är mycket sannolikt eftersom jag har överdoserat bakteriekulturen ordentligt. Kommer det i så fall att försvinna av sig självt?
    Ja det försvinner av sig självt, ge det tid.

    Ursprungligen postat av batski
    Jag har högt pH i kranen. Anledningen till att jag funderar på torv i första hand är ju att CO2 kostar mer än vad min ekonomi tillåter.
    Hur högt är högt?

    Har du funderat på oxydator? Jag tycker det är jättekonstigt att de inte tas upp oftare här.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Hade du torv/jord under sanden/gruset? Det äter syre, har du otur med cirkulationen genom gruset kommer torven/jordens nedbrytning att konsumera syret för stor del av gruslagret, alternativt kan du få förruttnelse (anaerob(syrefri) nedbrytning) i torven/jorden, kan vara direkt farligt för dina fiskar och växter, det är mycket möjligt att en eller båda dessa saker har inträffat.
    Det stämmer att jag har ett tunnt (see through) lager torv under sanden. Hoppas jag inte får de problemen du nämner! Vad kan man göra för att undvika det?

    Ursprungligen postat av Erik...
    Grumset kan till stor del ha uppkommit av dina bakterier på flaska, när de eller andra bakterier bryter ner överdoseringen.
    Ah, detta är mycket sannolikt eftersom jag har överdoserat bakteriekulturen ordentligt. Att det nästan uteslutande är framför utblåset som det sätter sig verkar bekräfta detta, eller? Kommer det i så fall att försvinna av sig självt?

    Ursprungligen postat av Erik...
    Om du inte har ett högt pH i kranen och är ute efter ett prydnadsakvarium där fiskarna mår bra tycker jag du ska skippa allt vad pH-sänkning heter, bortsett kanske från Co2, Co2 skulle ge dina växter ett litet försprång och det skulle ge mer syre till dina aeroba bakterier.
    Jag har högt pH i kranen. Anledningen till att jag funderar på torv i första hand är ju att CO2 kostar mer än vad min ekonomi tillåter.
    Senast redigerad av batski; 18 September 2006, 10:54.

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Grums i akvarium består oftast till stor del av nedbrytningsbakterier, och deras mat. Grums brukar inte uppstå i stora mängder i ett måttligt belastat akvarium i balans, grums uppstår knappast (det försvinner snarare) om man har en oxydator av någorlunda korrekt kapacitet.

    Jag tycket det låter som om ett uttryck för dina problem är bistande aerob nedbrytning på lämpliga ställen. En bidragande orsak kan mycket väl vara allt slabb med plastflaskor som gör din akvariehandlare rik.

    Nu minns jag inte alla detaljer kring din situation, (kanske dags att du samlar all information på ett ställe?) Hade du torv/jord under sanden/gruset? Det äter syre, har du otur med cirkulationen genom gruset kommer torven/jordens nedbrytning att konsumera syret för stor del av gruslagret, alternativt kan du få förruttnelse (anaerob(syrefri) nedbrytning) i torven/jorden, kan vara direkt farligt för dina fiskar och växter, det är mycket möjligt att en eller båda dessa saker har inträffat.

    Grumset kan till stor del ha uppkommit av dina bakterier på flaska, när de eller andra bakterier bryter ner överdoseringen.

    Om du nu verkligen ska hålla på och sänka pH med torv, så kolla med fabrikanterna, och försök få fram hur andra torvanvändare tycker att just de fabrikat du funderar på att använda fungerar.

    Om du inte har ett högt pH i kranen och är ute efter ett prydnadsakvarium där fiskarna mår bra tycker jag du ska skippa allt vad pH-sänkning heter, bortsett kanske från Co2, Co2 skulle ge dina växter ett litet försprång och det skulle ge mer syre till dina aeroba bakterier.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Var precis och tittade på det. Det mesta ser ut som smuts, men det finns även lite "slemalger" och tunna trådar som smutsen fastnar på. Jag "dör" ocm jag får skit i det anadra akvariet med!

    Lämna en kommentar:


  • annehult
    svarade
    Är inte insatt i filtering över torv, men jag hade gjort så här:

    1. Ingenting tills jag fått bukt med problemt (alger bort och växter som trivs)
    2. Funderat noga på om jag vill utsätta mig för risken att få nya problem.
    3. Om ja på 2., börjat försiktigt med lite torv i filtret, avvakta och se vad som händer. Inte stressa upp mig med vattenmätningar, fokusera på växter och fiskar.

    Men jag är ju som jag är...

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    det på bilden kan jag inte få till nån sorts alg utan bara grums...

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    jag tror att nutrifikationen har avstannat pga av flera faktorer men en faktor är troligen ditt låga ph....? om det var mina problem så skulle jag nollställa allt långsamt och sluta med preparat och gödning och sedan noga följa utvecklingen och se vilket håll det går åt!

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Vad är det grumsiga egentligen? Är det nån sorts alg eller bara smuts? Kan det sprida sig till mitt andra akvarium i fall jag använder samma redskap?

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    Fluff??

    Jodå jag har bestämt mig för att gå över till torv och skippa Amtra Trop i fortsättningen. Men hur går jag tillväga nu rent praktiskt? Vad händer med pH om jag stoppar i torvgranulat i filtret nu? Jag har ju pH 6.5. Kommer det att sjunka ännu mer? Och hur mycket torv ska jag använda?
    Men du skall ju ändå byta massa vätten när du är i fluffarsvängen, vilket borde ge dig ditt normala dvs. osänkta pH, och sedan kör du med torv. Hur mycket torv man bör ta har jag ingen erfarenhet av.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Tack för fluffinfon Då vet jag hur jag ska göra med den biten.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Fluffa växter, är inte det allmänbildning?

    Skämtåsido. Man drar med fingrar genom buskage och viftar ut mulm, man tar tag i stängslar och skakar dom och fladdrar omkring med handen så mycket man kan för att virvla bort damm från alla hörn och växter ut i vattnet så man kan suga bort det med vattenbytet.

    Har man inte gjort det någon gång så blir det en ganska intressant upplevelse första gången och efter vattenbytet så ser det förmodligen dammigare ut än innan. Men gör man så en gång i veckan så kommer syreslukande damm/slam försvinna allteftersom.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Fluff och vattenbyte borde fixa det.
    Fluff??

    Jo PatrikS, det där är mjukt och grumsigt.

    Ursprungligen postat av Zooanna
    Ett behov av lysrörsbyte ser det ut som!
    Med tanke på att jag har två Aquarelle så tror jag inte det.

    Ursprungligen postat av annehult
    du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.
    Jodå jag har bestämt mig för att gå över till torv och skippa Amtra Trop i fortsättningen. Men hur går jag tillväga nu rent praktiskt? Vad händer med pH om jag stoppar i torvgranulat i filtret nu? Jag har ju pH 6.5. Kommer det att sjunka ännu mer? Och hur mycket torv ska jag använda?

    Jag har ett Eheim 2224 med två korgar, i den ena har jag makaroner för den mekaniska filtreringen och i den andra Ehfi substrat. Jag förstår att jag måste ha torven i den korgen där jag har makaronerna, men ska jag bara byta ut makaronerna mot torven eller ska jag blanda? Kommer torvgranulat att funka som mekanisk filtrering då? Hur mycket torv ska jag ha?

    Som ni märker behöver jag lite vägledning när jag nu har bestämt mig att gå över till torv och är tacksam för tips

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...