NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka
Kollaps
X
-
Kan du inte hälla i morena, det gör väl vattnet svart? om du inte vill ha torv menar jag! -
Dumt och dumt.... Det är väl inte så dumt om man vet begränsningarna men för fiskarnas och växternas skull är det inte en nödvändighet. Inget är dumt om det fungerar. Tyvärr är det så att parametrar ändras och det kan ha varit något under de senaste åren som gjort att det fungerat bra. Att du fått nitrit i ett kar som gått länge tyder på att du har haft begränsad nedbrytning eftersom inge bakteriestam är uppbyggd om du inte ändrat matningen radikalt den senaste tiden. Det kan ha varit så att det av fiskarna bildade ammoniumet har direkt tagits tillvara av växterna men att detta har störts på sista tiden. En nitrit på 0,1 är heller inget panikvärde.
MVH LasseLämna en kommentar:
-
Det finns olika typer av buffringssystem. Det som man använder med torv är baserat på humus och är skillt från karbonatsystemet. Med tropisk torv kan man hålla ettstabilt pH mellan 6-6,5 men oftast förbrukas karbonatsystemets buffertförmåga och man får ett lågt KH. Det första som händer vid ett lågt KH är att steget från nitrit till nitrat hämmas och du kan få ett uppbygge av nitrit i karet. Genom att tillsätta bakterier kan du få de du sätter till att konsumera något men de kan inte växa till för det nödvändiga oorganiska kolet från karbonat finns inte. Det andra som händer är att steget ammonium-nitrit blockeras och ammonium kommer att lagras upp. I ett växtkar med kraftig belysning och tillväxt kommer du med stor sannolikhet inte se så mycket av ammoniumökningen eftersom det kommer att konsumeras men någfon nitrifikation att prata om har du inte!Lämna en kommentar:
-
Jag ifrågasätter inte dina kunskaper, men jag undrar ändå. Det finns flera akvarister som filtrerar över torv med bra resultat. Vad skulle hända om man både tillsatte lite bikarbonat och filtrerande över torv? Skulle de bara motverka varandra och göra a mess av alltihop?
Och är det inte så att växterna hjälper till att höja pH:t?
Det finns olika typer av buffringssystem. Det som man använder med torv är baserat på humus och är skillt från karbonatsystemet. Med tropisk torv kan man hålla ettstabilt pH mellan 6-6,5 men oftast förbrukas karbonatsystemets buffertförmåga och man får ett lågt KH. Det första som händer vid ett lågt KH är att steget från nitrit till nitrat hämmas och du kan få ett uppbygge av nitrit i karet. Genom att tillsätta bakterier kan du få de du sätter till att konsumera något men de kan inte växa till för det nödvändiga oorganiska kolet från karbonat finns inte. Det andra som händer är att steget ammonium-nitrit blockeras och ammonium kommer att lagras upp. I ett växtkar med kraftig belysning och tillväxt kommer du med stor sannolikhet inte se så mycket av ammoniumökningen eftersom det kommer att konsumeras men någfon nitrifikation att prata om har du inte!
Det är riktigt att växterna ökar pH under ljusfasen. Det beror på som jag sagt i en annan tråd att växterna tar koldioxid från vattnet och då ställer de rester som finns kvar av karbonatsystemet in sig i ett nytt jämnviktsläge. Karbonat går till bikarbonat till kolsyra till koldioxid och vatten. Denna process är pH höjande. Ju mindre KH du har i början desto kraftigare blir pH svängningarna. Idag rekommenderar många avancerade växtodlare att man har lite kalk i gruset just för att få upp KH. Har man ett högre KH så blir inte pH svängningarna så kraftiga heller.
MVH LasseLämna en kommentar:
-
-
Efter två år kan du räkna med en betydligt sämre effekt! Nu vet jag ju inte hur gamla de är, så det förblir en fråga! =) Algerna måste ju börja någonstans! Mina kom efter 1 1/2 år med aquarelle... började som på bilden, svart efter ytterligare 2v. och helt borta vid rörbyte! Men fluffa du på! =) Någon orsak finns där ju! =) *nyfiken på vad det visar sig vara*Lämna en kommentar:
-
Kort rapport
I dag har nitriten sjunkit ytterligare lite. Det ligger under 0,05 nu. Detta trots att jag matade i går (hoppade dock över det i dag igen). Fortsätter att överdosera Denitrol.
Det verkar som om det går åt rätt håll. Vattnet är mindre grumligt i dag. Fiskarna verkar må bra. Kardinaltetrorna och pansarmalarna ligger dock och trycker fortfarande. Kan detta beteende bero på för lite syre i vattnet? Att pansarmalarna inte har varit framme så mycket antar jag beror på att det inte funnits någon mat på ett tag, men varför är inte kardinalerna framme mer?Lämna en kommentar:
-
"amtra trop is a liquid medium which binds selective Ca/Mg so that the GH will decrease. At the same time your puffer capacity will stablize at factor
3-4 so that the possibility of a pH crash is eliminated. In combination with the use of amtra oak bark extract you`ll be able to adjust the pH at terms around 6-6,5, very easily. amtra trop does not contain phosphat."
Vi var i en annan tråd inne på vad som hände om kranvatten stog ett dygn eller om man skakade på en petflaska med vatten i. Det är efter detta som du skall ta ditt Kh på när det gäller kranvatten - då får du det som visar din verkliga buffringsförmåga. Du kan också ta KH i karet.
Och är det inte så att växterna hjälper till att höja pH:t?
Tack!Lämna en kommentar:
-
Trots att det är Aquarellerör blir dessa med gamla! Jag tycker det ser ut som alger jag! *envisas* Hur länge har du haft dem? (rören vs.).
En åtgärd i taget så man hittar lösningen - tror jag på! Roligast då med!Lämna en kommentar:
-
Lasse: KH:t i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, men enligt Amtra ska Amtra Trop stabilisera KH kring 4 för att eliminera risken för en pH-crash.
Men vad händer sen när jag slutat med Amtra Trop? Då kommer jag att ha ganska lågt KH även om jag inte gör nånting med vattnet. Och hur blir det med torvfiltrering i KH 2-3?
Ju mer jag lär mig desto jobbigare det hela känns. Det känns alltså som att det blir fel hur man än gör...
Erik: Var kan man köpa en oxidator och vad kan priset ligga på? Och var köper man destillerat vatten?
Kranvattnets KH på 2-3 behöver inte vara det vi menar med buffring. Eftersom de flesta alkanitetstester (KH-tester) använder en syra som huvudingrediens så får man med den s.k. hydroxidalkaniteten. Det är inget som varar speciellt länge och beror på att man höjer pH i vattenledningarna med natriumhydroxid eller ngn annan hydroxid. Vi var i en annan tråd inne på vad som hände om kranvatten stog ett dygn eller om man skakade på en petflaska med vatten i. Det är efter detta som du skall ta ditt Kh på när det gäller kranvatten - då får du det som visar din verkliga buffringsförmåga. Du kan också ta KH i karet.
KH får du lätt upp med bikarbonat - du får en viss pH höjning också. Men som många sagt här i denna tråd - sk-t i pH:t - ett stabilt kar är huvudsaken.
Destillerat vatten får du på apoteket - avjoniserat är batterivatten eller vatten till ångstrykjärn. RO - vatten kan du få från någon saltvattensakvarist om du känner någon.
MVH LasseLämna en kommentar:
-
Lasse: KH:t i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, men enligt Amtra ska Amtra Trop stabilisera KH kring 4 för att eliminera risken för en pH-crash.
Men vad händer sen när jag slutat med Amtra Trop? Då kommer jag att ha ganska lågt KH även om jag inte gör nånting med vattnet. Och hur blir det med torvfiltrering i KH 2-3?
Ju mer jag lär mig desto jobbigare det hela känns. Det känns alltså som att det blir fel hur man än gör...
Erik: Var kan man köpa en oxidator och vad kan priset ligga på? Och var köper man destillerat vatten?Lämna en kommentar:
-
Erik - tyvärr så kan inte väteperoxiden kemiskt oxidera ammonium till nitrit och sedan nitrat. Den omvandlingen är i våra sammanhang alltid beroende av nitrifikationsbakterier. I övrigt är en oxydator ett utmärkt hjälpmedel - rätt användt. Kan också påpeka att vattnet som man späder sin väteperoxid måste vara ettdera destillerat, Reversed Osmos vatten eller avjoniserad. Absolut inte kranvatten och kranvatten med klor eller kloraminer sätter igång en våldsam process.
Tillbaks till frågan om nitrifikation vid låga pH. Det är inte pH:t i sig som sätter ner nitrifikationen utan det låga KH: Nitrifikationsbakterierna är primärproducenter precis som växter men istället för koldioxid som kolkälla använder de karbonat. Ett KH värde kring 4-5 är bra för en god nitrifikation. Om man sänker pH med hjälp av koldioxid och utgår från KH mellan 3-5 så har man en bra nitrifikation även i ett kar med lågt pH. I stort sett alla andra typer av pH säkning påverkar KH neråt och kan helt stoppa nitrifikationen. Ammonium kommer i så fall att ansamlas. Detta är orsaken varför man inte skall höja pH kemiskt i ett kar som stått länge och med låga pH. Höjer man pH direkt i ett sådant fall så finns risken för bildande av farligt ammoniak i dödliga doser. Aldrig höja pH utan föregående ordentliga vattenbyte!
MVH LasseLämna en kommentar:
-
När jag använder oxydator köper jag min väteperoxid på färghandeln, typ 50:- för en liter 19-nånting-% lösning. Själva oxydatorn kan man bygga själv.
En oxydator är en fiffig liten anordning som distribuerar väteperoxid i ett lugnt tempo, mycket bra om man har bristande aerob filtrering, dels kan det man normalt sett bryter ner med biologisk filtrering brytas ner på kemisk väg, det är inga konstiga kemikalier som anrikas i akvariet, tvärt om, det är reaktivt och måste tillsättas konternuerligt i mycket små mängder, det är det som oxydatorn gör.
Väteperoxid-molekylen, H2O2, har som ni ser en syreatom mer än vad vatten har, och i ett akvarium bryts väteperoxid snabbt ner till just vatten och syre. Väteperoxiden reagerar mycket lätt med andra ämnen som inte är stabila, tex ammonium/ammoniak och nitrit, dessutom kan väteperoxiden ge ifrån sig sitt extra syre utan att det på en gång tas upp av ett annat ämne. Aggresiva ämnen bryts ner och fiskar och nedbrytningsbakterier får mer syre.
Nackdelar? Alltid finns det nackdelar, dels kostar en oxydator i inköp, vilket visserligen är en engångskostnad, eller så kan man bygga själv. Och väteperoxiden kostar pengar, en liter för 50:- räcker kanske något år till ett större akvarium, vet inte om det håller så länge i rumstemp. Sen är väteperoxiden i stark lösning mycket aggressiv, man får inte spilla det i ren form på saker som kan ta skada av det, till exempel hud. Sen finns det en risk att överdosera om man inte gör rätt när man bygger sin egen, men läser man på först och förstår hur det fungerar är det väldigt långsökt att det skulle kunna bli några problem. Och visst ja, man måste fylla på oxydatorn med några veckors mellanrum om man ska använda den konstant, eller så fyller man på den vid minsta tecken på problem i akvariet.Lämna en kommentar:
-
Det är lugnt
Att saker och ting kostar pengar är inte så konstigt och bara produkten är bra så betalar jag gärna. Problemet är när det även säljs en del skräp som bara ställer till det. För oss konsumenter kan det vara svårt att veta vilka produkter som är bra och vilka man bör undvika.Lämna en kommentar:
-
Ber om ursäkt batski, klantigt skrivet av mig, menade inte så utan det var tänkt som en liten känga till dom som "säljer på" alla godtrogna akvarister preparat dom inte behöver.
Undrar hur mycket pengar man lagt (lägger?) på sån´t själv egentligen...
MvhLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: