Växtbubbel hos snabbväxare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • defdac
    svarade
    Ja det fungerar säkert med, men jag har fått för mig att något inte är riktigt som det ska när ytan inte släpper igenom bubblorna..

    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    svarade
    Ja precis
    Ok! Då är vi överens
    och akvariet brukar fungera markant sämre när man få den klassiska silverbubbelytan
    Det känner jag inte riktigt igen. Jag har ofta den ytan (så här fast mer bubblor vid dagens slut: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=574 ) när jag kör med riktigt svag cirkulation på större delen av ytan och jag har inte märkt något negativt med den ännu

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    En lugn ormrörning av ytan är nog bäst?!? Men det kanske vad det du menade?
    Ja precis, och akvariet brukar fungera markant sämre när man få den klassiska silverbubbelytan - som det gärna blir om det är någon form av hinna på ytan, som gärna uppkommer om man kör lite sämre cirkulation. Bättre cirkulation antar jag vispar runt syret bättre i burken så nedbrytningsprocesser kan bearbeta proteiner bättre och eventuell överbliven "olja" orkar aldrig byggas upp på ytan om det är hyffsat snurr på den.

    Inte skvalp, men gärna små vågor.

    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    svarade
    Orkar inte kolla var jag nämner det
    http://plantswap.forum24.se/plantswap-about102.html
    det jag själv går på är att det inte funkar speciellt bra när man har en stillastående yta och att det funkar betydligt bättre när man har en bra lagom cirkulation dels i akvariet men även en yta som inte är stillastående
    Ja, absolut när det gäller i akvariet men ytan kan jag inte hålla med. Jag har i.o.f.s. fått riktigt bra resultat vid en måttligt omvispad yta men då har jag samtidigt fått kräma på med mer CO2 också. En lugn ormrörning av ytan är nog bäst?!? Men det kanske vad det du menade?
    Senast redigerad av BluesBoy; 21 September 2006, 20:32.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Vidare nämner defdac att det skulle vara att föredra att radera ut champangebubblet till fördel för bättre gasutbyte
    Orkar inte kolla var jag nämner det, det jag själv går på är att det inte funkar speciellt bra när man har en stillastående yta och att det funkar betydligt bättre när man har en bra lagom cirkulation dels i akvariet men även en yta som inte är stillastående. Dvs ett lagom gasutbyte, precis som Patrik också upptäckt i en annan tråd och citerat Barr om.

    Som tråden nämner på plantswap så ger vi en betydligt mer nyanserad bild än att säga att det inte är bra med mycket syre och att det är bra att svepa bort det så mycket det går.

    Tråden avslutas med att komma fram till att växter har utmärkta sätt att klara av mycket höga syrenivåer och klara sig förmodligen bättre i sådana förhållanden jämfört med algsporer.

    Det man betalar med sämre fotosyntes och mer fotosrespiration får man i bättre nitratupptag och kanske sämre algtillväxt.

    Ett välvuxet växtakvarium med snabbväxare som får CO2 tror jag är omöjligt att inte få rejält med syrebubbel i, och det kommer alltid växa bra till fenomenalt mycket oberoende av syrehalten.

    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    svarade
    Jo visst, jag har sett det (och ser det as we speak), men frågan är om man inte bör undvika att "samla" på bubblorna (enligt den diskussion som förts på plantswap, http://plantswap.forum24.se/plantswap-about102.html ). Att växterna står i sin egen avföring (syre) är tydligen inget vidare för tillväxten, utan det är bättre att försöka se till att syret dunstar av till luften fortare än kvickt.
    Jag har sett diskussionen men jag hänger inte riktigt med i resonemanget att fotosyntesen skulle bli så hämmad.

    Vidare nämner defdac att det skulle vara att föredra att radera ut champangebubblet till fördel för bättre gasutbyte men det tycker jag är en ruskigt farlig väg att gå?!? Jag tror mig ha svårt att avgöra att avsaknad av bubbel beror på bra gasutbyte och inte dippande CO2. Är det det senare är det redan försent att rätta till för ett stabilt kar innan tillväxttakt hinner observeras med säkerhet sas.
    För att återgå till mina ursprungliga funderingar har jag väldigt svårt att släppa just ivrigt champangebubbel från snabbväxare som beror på svettningar och inte pärlband, samt enbart rikliga svettningar från andra snabbväxare som en indikator på den optimala fotosyntesen. Hitills har bra tillväxt gått hand i hand med dessa bubbel hos mig.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Jo visst, jag har sett det (och ser det as we speak), men frågan är om man inte bör undvika att "samla" på bubblorna (enligt den diskussion som förts på plantswap, http://plantswap.forum24.se/plantswap-about102.html ). Att växterna står i sin egen avföring (syre) är tydligen inget vidare för tillväxten, utan det är bättre att försöka se till att syret dunstar av till luften fortare än kvickt.

    Men jag tror att du är inne på något när du funderar på bladkonstruktionen. Jag har märkt att det är långa, lansformade blad som ofta låter bubblorna bubbla upp i ett glest pärlband (typ zosterifolia), medan de något bredare bladen hos typ ludvigia låter bubblorna samlas till en stor jäkel som släpper mer sällan. Sessiliflora - tack vare sitt spretiga lövverk - kanske håller kvar syrebubblorna tillräckligt länge för att syret i dessa beblandas med vattnet och bubblorna blir därför aldrig så stora att de släpper? Bara en ren spekulation.

    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    svarade
    Jag har aldrig sett ett bubbelband från en oskadad växt hmm..
    Är det ingen annan som sett riklig svettning där bubblorna förenas och lämnar bladet upp mot ytan? Desto högre svettningstakt desto högre bubbeltakt. Vid dagens slut kan ytan se ut så här:



    Svårt att säga, blues, men det bästa vore ju att testa med exakt samma förutsättningar: säg att dina stellatorna står närmare mitten (bättre ljuskoncentration), eller närmare/längre bort från vattenströmmen
    Jag har haft många olika layoter men den senaste har dessa tätt tillsammans mitt under ljuset:

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Svårt att säga, blues, men det bästa vore ju att testa med exakt samma förutsättningar: säg att dina stellatorna står närmare mitten (bättre ljuskoncentration), eller närmare/längre bort från vattenströmmen, eller att sessilifloran har spretiga blad som håller fast syrebubblorna bättre.

    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    svarade
    Jag tror att bubbeltypen beror på artens potentiella tillväxthastighet.
    Det trodde jag också. Det var därför jag börjat grubbla lite nu.
    Grubbel 1. Sessilifloran växer snabbare än Stellatan men svettas bara.
    Grubbel 2. Stellatan svettas normalt (precis som på joni's bifogade bild) men när karet går utomordentligt bra ersätts det mot aktivt bubbel. Samma sak med Polysperman.
    Grubbel 3. Lotusbladet svettas bara trots att den går för högtryck och bildar otrolig växtmassa. Bubblar aldrig.

    Jag tror att som jag skrev om man har lite algätare (mollysar såg du hade lyrstjärtar) så är det nog dem som gjort ngn typ av skada på bladen
    Ja, hade. Inte nu längre.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av BluesBoy
    Om vi bortser från uppenbara skador skulle jag vilja påstå att typ av bubbel framför allt beror på växtart.
    Vad säger ni andra om "bubbeltyper" och växtarter? Är det bladens utformning/ytskikt som bestämmer detta?

    Edit: Min Crinum Natans är en typisk "svettare" utan bubbel och mina Microsorum pteropus bubblar på i rask takt.
    Jo, håller helt med dig, men det är väl inget nytt/kontroversiellt heller, eller?

    Om man exempelvis tar limnophila som är en snabbväxare och kan växa upp till flera cm per dag, och jämför den med säg julmossa eller pogostemon helferi, som bägge växer avsevärt saktare, så se man ju skillnaden helt klart. Jag tror att bubbeltypen beror på artens potentiella tillväxthastighet. De som växer snabbast producerar mera bubblor, de som växer långsammare kan bara "svettas".

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    Ursprungligen postat av BluesBoy
    Nu är jag igång med tidernas värsta blandning av definitioner... Tråden kanske byter inriktning för att reda ut detta en gång för alla...

    Om vi håller oss till snabbväxarna så vill jag göra skillnad på rikligt bubbel (OBS! som släpper från växterna och stiger mot ytan) från många blad samtidigt och snabba pärlband från skada.

    Den första typen (snabba bubblorna) får jag när burken stånkar på optimalt och tillväxten är enorm på vissa växter som jag skrev i första inlägget.
    Om vi tittar på denna film (Windows media 4.3 Mb):

    Så ser jag båda typerna. Både pärband som jag inte värdesätter högt i tolkning av fotosyntes och snabba bubblor som jag gäääärna ser i burken då de endast kommer när växterna växer optimalt.
    Detta är en typisk skada som inte betyder ett smack (Windows media 3.1 Mb):


    Ikväll ska jag se om jag kan filma mina bubblande Stellator och svettande Rotundifolior och Sessilifloror
    Jag tror att som jag skrev om man har lite algätare (mollysar såg du hade lyrstjärtar) så är det nog dem som gjort ngn typ av skada på bladen de små växterna med mindre blad ser man nog inte pulser som man ser på din stora nymph dock har jag inte sett puls på min skadade nymph men det såg ju kooolt ut.

    I övrigt så vanligt snabbt bubbel har dock setts men pärlbanden tror jag är ngn typ av skada de syns nog inte så där bra men har man BMs som nafsar i det mesta så..

    Nice shoots Blues

    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Det låter spännande, varifrån kommer dom isåfall? Jag har aldrig sett ett bubbelband från en oskadad växt hmm..
    Nu är jag igång med tidernas värsta blandning av definitioner... Tråden kanske byter inriktning för att reda ut detta en gång för alla...

    Om vi håller oss till snabbväxarna så vill jag göra skillnad på rikligt bubbel (OBS! som släpper från växterna och stiger mot ytan) från många blad samtidigt och snabba pärlband från skada.

    Den första typen (snabba bubblorna) får jag när burken stånkar på optimalt och tillväxten är enorm på vissa växter som jag skrev i första inlägget.
    Om vi tittar på denna film (Windows media 4.3 Mb):

    Så ser jag båda typerna. Både pärband som jag inte värdesätter högt i tolkning av fotosyntes och snabba bubblor som jag gäääärna ser i burken då de endast kommer när växterna växer optimalt.
    Detta är en typisk skada som inte betyder ett smack (Windows media 3.1 Mb):


    Ikväll ska jag se om jag kan filma mina bubblande Stellator och svettande Rotundifolior och Sessilifloror

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Mina Eustralis Stellata och Hygrophila polysperma skickar iväg enorma pärlband utan skador
    Det låter spännande, varifrån kommer dom isåfall? Jag har aldrig sett ett bubbelband från en oskadad växt hmm..

    Lämna en kommentar:


  • sigges
    svarade
    Halloj,, Men i det stora hela kan man väl säga att om växterna svettas eller ger ifrån sig någon form av bubblor så käkar den å mår bra, sen är det ju så att skadade växter bubblar gärna just vid skadan...

    Ett ex, Gaffelmossan (Riccia fluitans) som har små pärlor på alla sina toppar..

    Sigge

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...