Växtbubbel hos snabbväxare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Växtbubbel hos snabbväxare

    Vi diskuterade olika växtbubbel i en tråd för en tid sedan. Allt från "skimmer" och svettningar till pärlband. Jag skulle vilja bolla en iaktagelse jag har gjort under en längre tid och är ganska säker på med er andra.

    Vi brukar säga att pärlband i snabbt tempo inte betyder så mycket i tolkningen av fotosyntestakt. Det visar snarare på skador på växterna som gör att de bubblar mer. Men...

    I flera veckor har jag drivit på mina snabbväxare i hög takt med gott om CO2 och övrig gödning:



    Om vi bortser från uppenbara skador skulle jag vilja påstå att typ av bubbel framför allt beror på växtart.
    Mina Eustralis Stellata och Hygrophila polysperma skickar iväg enorma pärlband utan skador samtidigt som mina Rotala rotundifolia och Limnophila sessiliflora svettas som en svensk i en finsk sauna. Detta utan att det bildas pärlband. Samma sak gäller mina Nymphae lotus men dessa får ofta skador så där sprutar det bubblor a'la pärlband.

    Vad säger ni andra om "bubbeltyper" och växtarter? Är det bladens utformning/ytskikt som bestämmer detta?

    Edit: Min Crinum Natans är en typisk "svettare" utan bubbel och mina Microsorum pteropus bubblar på i rask takt.
    Senast redigerad av BluesBoy; 15 September 2006, 19:40.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    det är möjligt att nymphaean har lite duniga blad som håller kvar bubblorna, men oftast då man har pärlband så är det(som jag sett) ytterkanten av ett blad och har man lite algätare i karet så har de kanske naffsat av lite just där pärlbandet kommer.
    men när det väl bubblar kollar jag inte direkt om där e en sakda eller inte utan hur fint dessa pärlbandslingrar sig uppåt i vattnet likt smala ormar.
    Men du kan ha rätt att utformningen på bladen kan ha med det att göra.




    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • joni
      • November 2003
      • 147

      #3
      Mina Eusterlais stellata skickar inte iväg så många pärlband men hela växten
      "svettas". Intressant tråd, jag har själv funderat över olika sorters bubbel hos växter.
      Bifogade filer
      /Johan
      http://joniaquascape.blogspot.com
      Min blogg

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #4
        Halloj,, Men i det stora hela kan man väl säga att om växterna svettas eller ger ifrån sig någon form av bubblor så käkar den å mår bra, sen är det ju så att skadade växter bubblar gärna just vid skadan...

        Ett ex, Gaffelmossan (Riccia fluitans) som har små pärlor på alla sina toppar..

        Sigge

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Mina Eustralis Stellata och Hygrophila polysperma skickar iväg enorma pärlband utan skador
          Det låter spännande, varifrån kommer dom isåfall? Jag har aldrig sett ett bubbelband från en oskadad växt hmm..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Det låter spännande, varifrån kommer dom isåfall? Jag har aldrig sett ett bubbelband från en oskadad växt hmm..
            Nu är jag igång med tidernas värsta blandning av definitioner... Tråden kanske byter inriktning för att reda ut detta en gång för alla...

            Om vi håller oss till snabbväxarna så vill jag göra skillnad på rikligt bubbel (OBS! som släpper från växterna och stiger mot ytan) från många blad samtidigt och snabba pärlband från skada.

            Den första typen (snabba bubblorna) får jag när burken stånkar på optimalt och tillväxten är enorm på vissa växter som jag skrev i första inlägget.
            Om vi tittar på denna film (Windows media 4.3 Mb):

            Så ser jag båda typerna. Både pärband som jag inte värdesätter högt i tolkning av fotosyntes och snabba bubblor som jag gäääärna ser i burken då de endast kommer när växterna växer optimalt.
            Detta är en typisk skada som inte betyder ett smack (Windows media 3.1 Mb):


            Ikväll ska jag se om jag kan filma mina bubblande Stellator och svettande Rotundifolior och Sessilifloror
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Ursprungligen postat av BluesBoy
              Nu är jag igång med tidernas värsta blandning av definitioner... Tråden kanske byter inriktning för att reda ut detta en gång för alla...

              Om vi håller oss till snabbväxarna så vill jag göra skillnad på rikligt bubbel (OBS! som släpper från växterna och stiger mot ytan) från många blad samtidigt och snabba pärlband från skada.

              Den första typen (snabba bubblorna) får jag när burken stånkar på optimalt och tillväxten är enorm på vissa växter som jag skrev i första inlägget.
              Om vi tittar på denna film (Windows media 4.3 Mb):

              Så ser jag båda typerna. Både pärband som jag inte värdesätter högt i tolkning av fotosyntes och snabba bubblor som jag gäääärna ser i burken då de endast kommer när växterna växer optimalt.
              Detta är en typisk skada som inte betyder ett smack (Windows media 3.1 Mb):


              Ikväll ska jag se om jag kan filma mina bubblande Stellator och svettande Rotundifolior och Sessilifloror
              Jag tror att som jag skrev om man har lite algätare (mollysar såg du hade lyrstjärtar) så är det nog dem som gjort ngn typ av skada på bladen de små växterna med mindre blad ser man nog inte pulser som man ser på din stora nymph dock har jag inte sett puls på min skadade nymph men det såg ju kooolt ut.

              I övrigt så vanligt snabbt bubbel har dock setts men pärlbanden tror jag är ngn typ av skada de syns nog inte så där bra men har man BMs som nafsar i det mesta så..

              Nice shoots Blues
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Om vi bortser från uppenbara skador skulle jag vilja påstå att typ av bubbel framför allt beror på växtart.
                Vad säger ni andra om "bubbeltyper" och växtarter? Är det bladens utformning/ytskikt som bestämmer detta?

                Edit: Min Crinum Natans är en typisk "svettare" utan bubbel och mina Microsorum pteropus bubblar på i rask takt.
                Jo, håller helt med dig, men det är väl inget nytt/kontroversiellt heller, eller?

                Om man exempelvis tar limnophila som är en snabbväxare och kan växa upp till flera cm per dag, och jämför den med säg julmossa eller pogostemon helferi, som bägge växer avsevärt saktare, så se man ju skillnaden helt klart. Jag tror att bubbeltypen beror på artens potentiella tillväxthastighet. De som växer snabbast producerar mera bubblor, de som växer långsammare kan bara "svettas".
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Jag tror att bubbeltypen beror på artens potentiella tillväxthastighet.
                  Det trodde jag också. Det var därför jag börjat grubbla lite nu.
                  Grubbel 1. Sessilifloran växer snabbare än Stellatan men svettas bara.
                  Grubbel 2. Stellatan svettas normalt (precis som på joni's bifogade bild) men när karet går utomordentligt bra ersätts det mot aktivt bubbel. Samma sak med Polysperman.
                  Grubbel 3. Lotusbladet svettas bara trots att den går för högtryck och bildar otrolig växtmassa. Bubblar aldrig.

                  Jag tror att som jag skrev om man har lite algätare (mollysar såg du hade lyrstjärtar) så är det nog dem som gjort ngn typ av skada på bladen
                  Ja, hade. Inte nu längre.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Svårt att säga, blues, men det bästa vore ju att testa med exakt samma förutsättningar: säg att dina stellatorna står närmare mitten (bättre ljuskoncentration), eller närmare/längre bort från vattenströmmen, eller att sessilifloran har spretiga blad som håller fast syrebubblorna bättre.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Jag har aldrig sett ett bubbelband från en oskadad växt hmm..
                      Är det ingen annan som sett riklig svettning där bubblorna förenas och lämnar bladet upp mot ytan? Desto högre svettningstakt desto högre bubbeltakt. Vid dagens slut kan ytan se ut så här:



                      Svårt att säga, blues, men det bästa vore ju att testa med exakt samma förutsättningar: säg att dina stellatorna står närmare mitten (bättre ljuskoncentration), eller närmare/längre bort från vattenströmmen
                      Jag har haft många olika layoter men den senaste har dessa tätt tillsammans mitt under ljuset:
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Jo visst, jag har sett det (och ser det as we speak), men frågan är om man inte bör undvika att "samla" på bubblorna (enligt den diskussion som förts på plantswap, http://plantswap.forum24.se/plantswap-about102.html ). Att växterna står i sin egen avföring (syre) är tydligen inget vidare för tillväxten, utan det är bättre att försöka se till att syret dunstar av till luften fortare än kvickt.

                        Men jag tror att du är inne på något när du funderar på bladkonstruktionen. Jag har märkt att det är långa, lansformade blad som ofta låter bubblorna bubbla upp i ett glest pärlband (typ zosterifolia), medan de något bredare bladen hos typ ludvigia låter bubblorna samlas till en stor jäkel som släpper mer sällan. Sessiliflora - tack vare sitt spretiga lövverk - kanske håller kvar syrebubblorna tillräckligt länge för att syret i dessa beblandas med vattnet och bubblorna blir därför aldrig så stora att de släpper? Bara en ren spekulation.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Jo visst, jag har sett det (och ser det as we speak), men frågan är om man inte bör undvika att "samla" på bubblorna (enligt den diskussion som förts på plantswap, http://plantswap.forum24.se/plantswap-about102.html ). Att växterna står i sin egen avföring (syre) är tydligen inget vidare för tillväxten, utan det är bättre att försöka se till att syret dunstar av till luften fortare än kvickt.
                          Jag har sett diskussionen men jag hänger inte riktigt med i resonemanget att fotosyntesen skulle bli så hämmad.

                          Vidare nämner defdac att det skulle vara att föredra att radera ut champangebubblet till fördel för bättre gasutbyte men det tycker jag är en ruskigt farlig väg att gå?!? Jag tror mig ha svårt att avgöra att avsaknad av bubbel beror på bra gasutbyte och inte dippande CO2. Är det det senare är det redan försent att rätta till för ett stabilt kar innan tillväxttakt hinner observeras med säkerhet sas.
                          För att återgå till mina ursprungliga funderingar har jag väldigt svårt att släppa just ivrigt champangebubbel från snabbväxare som beror på svettningar och inte pärlband, samt enbart rikliga svettningar från andra snabbväxare som en indikator på den optimala fotosyntesen. Hitills har bra tillväxt gått hand i hand med dessa bubbel hos mig.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Vidare nämner defdac att det skulle vara att föredra att radera ut champangebubblet till fördel för bättre gasutbyte
                            Orkar inte kolla var jag nämner det, det jag själv går på är att det inte funkar speciellt bra när man har en stillastående yta och att det funkar betydligt bättre när man har en bra lagom cirkulation dels i akvariet men även en yta som inte är stillastående. Dvs ett lagom gasutbyte, precis som Patrik också upptäckt i en annan tråd och citerat Barr om.

                            Som tråden nämner på plantswap så ger vi en betydligt mer nyanserad bild än att säga att det inte är bra med mycket syre och att det är bra att svepa bort det så mycket det går.

                            Tråden avslutas med att komma fram till att växter har utmärkta sätt att klara av mycket höga syrenivåer och klara sig förmodligen bättre i sådana förhållanden jämfört med algsporer.

                            Det man betalar med sämre fotosyntes och mer fotosrespiration får man i bättre nitratupptag och kanske sämre algtillväxt.

                            Ett välvuxet växtakvarium med snabbväxare som får CO2 tror jag är omöjligt att inte få rejält med syrebubbel i, och det kommer alltid växa bra till fenomenalt mycket oberoende av syrehalten.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Orkar inte kolla var jag nämner det
                              http://plantswap.forum24.se/plantswap-about102.html
                              det jag själv går på är att det inte funkar speciellt bra när man har en stillastående yta och att det funkar betydligt bättre när man har en bra lagom cirkulation dels i akvariet men även en yta som inte är stillastående
                              Ja, absolut när det gäller i akvariet men ytan kan jag inte hålla med. Jag har i.o.f.s. fått riktigt bra resultat vid en måttligt omvispad yta men då har jag samtidigt fått kräma på med mer CO2 också. En lugn ormrörning av ytan är nog bäst?!? Men det kanske vad det du menade?
                              Senast redigerad av BluesBoy; 21 September 2006, 21:32.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...