Växtbubbel hos snabbväxare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • joni
    svarade
    Mina Eusterlais stellata skickar inte iväg så många pärlband men hela växten
    "svettas". Intressant tråd, jag har själv funderat över olika sorters bubbel hos växter.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    det är möjligt att nymphaean har lite duniga blad som håller kvar bubblorna, men oftast då man har pärlband så är det(som jag sett) ytterkanten av ett blad och har man lite algätare i karet så har de kanske naffsat av lite just där pärlbandet kommer.
    men när det väl bubblar kollar jag inte direkt om där e en sakda eller inte utan hur fint dessa pärlbandslingrar sig uppåt i vattnet likt smala ormar.
    Men du kan ha rätt att utformningen på bladen kan ha med det att göra.




    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    startade ett ämne Växtbubbel hos snabbväxare

    Växtbubbel hos snabbväxare

    Vi diskuterade olika växtbubbel i en tråd för en tid sedan. Allt från "skimmer" och svettningar till pärlband. Jag skulle vilja bolla en iaktagelse jag har gjort under en längre tid och är ganska säker på med er andra.

    Vi brukar säga att pärlband i snabbt tempo inte betyder så mycket i tolkningen av fotosyntestakt. Det visar snarare på skador på växterna som gör att de bubblar mer. Men...

    I flera veckor har jag drivit på mina snabbväxare i hög takt med gott om CO2 och övrig gödning:



    Om vi bortser från uppenbara skador skulle jag vilja påstå att typ av bubbel framför allt beror på växtart.
    Mina Eustralis Stellata och Hygrophila polysperma skickar iväg enorma pärlband utan skador samtidigt som mina Rotala rotundifolia och Limnophila sessiliflora svettas som en svensk i en finsk sauna. Detta utan att det bildas pärlband. Samma sak gäller mina Nymphae lotus men dessa får ofta skador så där sprutar det bubblor a'la pärlband.

    Vad säger ni andra om "bubbeltyper" och växtarter? Är det bladens utformning/ytskikt som bestämmer detta?

    Edit: Min Crinum Natans är en typisk "svettare" utan bubbel och mina Microsorum pteropus bubblar på i rask takt.
    Senast redigerad av BluesBoy; 15 September 2006, 18:40.
Arbetssätt...