Hydrokultur av Echinodorus: gödning, CO2 och syre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Hydrokultur av Echinodorus: gödning, CO2 och syre?

    Hej
    Jag har ett antal svärdsplantor som jag nyss satt i hydrokultur, dvs att rötterna står i vatten men bladen är ovan vattenytan.

    De står i ett täckt akvarium för att hålla luftfuktigheten uppe. Jag tänker göda vattnet som de står i samt sätta in en öppen petflaska med mäsk som CO2-källa - ingen anledning att tänka på reaktorer och diffusorer eftersom CO2-upptaget sker ovan vatten.

    Mina frågor:
    Hur bör jag dosera gödningen om jag kör med PMDD? Samma koncentration som om jag gödde akvarievatten eller kan lösningen vara starkare?

    Skulle vanlig krukväxtgödning fungera bra? Man behöver inte oroa sig för varken alger eller fiskars hälsa i detta fall.

    I så fall, vilket kommersiellt märke är lika bra eller bättre än PMDD? Jag minns att jag läst en artikel om att många krukväxtgödningar var undermåliga, ja till och med kunde vara skadliga för växterna då de saknade vissa ämnen helt och innehöll för hög koncentration av andra ämnen. Experten som uttalade sig var mycket förfasad. (Jag tror jag läste det i Vår Bostad.)

    Tacksam för all input!

    (PS jag har läst alla trådar om hydrokultur här på zoopet DS)
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    ingen som har tips kring hydrokultur?
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    Arbetssätt...