Algdrabbat nystartat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Hans.Lindaker
    svarade
    "Cyano"fläckarna börjar mer och mer gå åt det blågröna hållet

    Har hört att Ampullariasnäckor äter cyano, stämmer det? Hur många skulle det behövas ungefär för att äta upp i mitt kar? 3 Fläckar, 2 är ca 2,5 cm i diameter, den tredje något mindre!!

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Var ner och köpte mig ett par plantor Gälört, tror jag det hette..
    Skulle vara väldigt snabbväxande, lättskött och bra mot alger
    Är dom bra??

    Får se vad som händer!

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Skaffa dig då ett par äppelsnäckor, pomacea bridgesii. Käkar alla alger samt den hinna som uppkommer på vattenytan.

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Finns det nån möjlighet att algerna förvsinner enbart med några nya växters hjälp, eller måste jag skaffa algätare?

    Har precis skaffat scalarer så det är lite tidigt att skaffa fler fiskar...

    Men som sagt jag har inte bråttom att få bort algerna, så länge dom inte tar över hela karet och itne skadar fiskarna så...

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Peter: Perfekt! Mina scalarer matvägrar just nu så det vore ju inte så dumt om dom åt lite på växterna

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • peter_m_jonsson
    svarade
    Kan tillägga att mina scalarer gillar att mumsa på hornsärv och andmat som tillskottsfoder. Det jobbiga med andmaten är ju att den har en tendens att täcka hela ytan.

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    OK åheim har pumpen på för fullt nu och scalarerna klarade det finfint

    Får se om jag kikar förbi zoo idag och handlar några växter och ev algätare.

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    fast då tror jag mina sclarer inte gillar mig så mycket om jag har fullt sprut på

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    kräma på pumpen fullt!!

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Ja då får jag väl bege mig till zoo å köpa mig ett gäng växter då

    Kanske ska ta ett par LDA25 när jag ändå är på G

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • annehult
    svarade
    Det kan du ge dig på!
    Att dom konkurrerar ut alger alltså.
    Plantera mycket (snabbväxande)växter och ge dom tillräckligt med näring så minimeras algerna.

    Edit: Komplettera gärna med några algätande firrar.

    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Funkar det fortfarande, fast jag har fått alger?
    är inte växter bara för att hindra alger från att komma? hjälper dom till att ta bort alger också??

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • peter_m_jonsson
    svarade
    Hejsan
    Prova att slänga i lite hornsärv (jag gav en 10:a i butiken). Växer snabbt och brukar rekommenderas för att få bukt med algproblem och höga amoniak/nitrit halter. Kan rekommendera Diana Wahlstads "Ecology of the planted aquarium" för en mer detaljerad beskrivning.
    Lycka till
    Peter

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    hehe jag som nybörjare tycker det ser illa ut Men det är mycket som inte syns på bilderna... Växterna är inte superfrächa direkt..
    Men det bruna på bilderna, det kommer försvinna när karet är ordentligt inkört??

    Vad tror ni om dom gröna fläckarna? Cyano??

    Ja lite alger har jag inga problem med men när det går överstyr så är det inte så kul..

    Jag tänkte sätta i ett gäng LDA25 (Pittbull pleco) lite senare som algätare.. Är dom duktiga på det??

    Vad kan jag göra åt roten? Tänkte ta upp den idag och skrubba ren den. Får se om det kommer tillbaka..

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Det ser inte alls så illa som du beskrev den först. Roten är kanske lite scary, men annars ser det väl ut som så många andra low-tech burkar. Du kan inte få det helt sterilt, lite alger kommer du att få oavsett. Vill du få det så algfritt som det överhuvudtaget möjligt, så bör du satsa på ordentlig filtrering, pmdd till växterna, och bara ancistrus, ottocinlus affinis och amanoräkor som invånare i karet. De flesta andra fiskar skrämmer/biter amanosar. Kan du tålerera lite alger så kan du skippa amanos och ha andra fiskar i karet förutom de nämnda.

    Det jag själv skulle ha ändrat är att bottenmaterialet (sanden) är alldeles för finkornigt, ja t o m alger lägger sig som ett täcke över det. Kan bli lite väl anaerobt. Men å andra sidan så är det kanske lättare att slamsuga.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...