Algdrabbat nystartat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Algdrabbat nystartat!

    Hej!

    Har skrivet här ett par gånger om mina krassliga Vallisneria och algangrepp förut men nu vill jag verkligen veta värför jag drabbas så hårt!

    Här är förutsättningarna:
    200 Liter. Har varit igång ca en månad. Rådasand 0.3 mm. två Mangroverötter varav en är MYCKET algangripen och den andra inte ett dugg. Svärdsplantor, anubias och Vallisneria. 2 Bolivianska Fjärilar, 2 VF Scalarer,5 Amanoräkor.
    PH ca 7.5. Temp 26.5-27. Gödde vid uppstart 3 fulldospulser med någon dags mellanrum, efter det en fulldos varje vecka. Två lysrör på 30W, AquaGlow och Powerglow. Lystid 12 timmar.
    Är det något annat ni behöver veta?

    Ok till problemet.

    I början gick allt bra, förutom att dom gamla Vallisneriaskotten dog, men dom fick nya hela tiden..
    Efter ett tag så började vi få något konstigt på Vallisnerian, det såg ut som vitt ludd (går inte att beskriva som något annat). Detta lossnade och fastnade på rutorna, vet dock inte om detta var alger eller nåt annat..

    Lite senare började det bildas en brun luddig matta på några Svärdsblad och på den stora roten. Satte i några Räkor som åt upp det mesta på ett par timmar Dom lämnade dock kvar en del som nu har börjat bli ännu mer och ludnare! På sina ställen så är det ca en cm tjockt täcke på roten...

    Sen började det bruna sprida sig på botten, som en luddig matta och lite här och där hänger långa "dammråttor" med brunt slem runt växtstjälkarna..

    Hela tiden har Vallisnerialuddet setat på rutorna och nu när det bruna har börjat sprida sig till rutorna så bildar det väldigt äckligt slem!
    Skrapar bort vid varje vattenbyte men det kommer hela tiden mer

    Nu för några dagar sen upptäckte jag till min förskräckelse en liten liten otydlig grön fläck på sanden, idag har den fläcken blivit tre tydliga gröna fläckar på ca 1 kvadratcm var... (Cyano??????????)

    Har haft lite problem med nitrit från och till och därför har det blivit ganska täta vattenbyten.. vet inte om detta kan ha bidragit


    Börjar tröttna rejält på detta!!

    Vad kan jag göra för att klara mig ur detta??? Har tänkt sätta i ett gäng LDA25 om ett par veckor men jag tvivlar på att dom kan äta upp allt utan att äta ihjäl sig..

    Räkorna var väldigt aktiva i början men nu sitter dom bara i sin grotta under roten och trycker...

    Väldigt tacksam om nån kunde ta sig lite tid och hjälpa mig!!!!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Oj vad långt det blev, hoppas nån tar sig tid att läsa

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • joni
      • November 2003
      • 147

      #3
      Ph är högt på 7,5, förmodligen har du låga co2-nivåer och får för lite kol till dina växter.
      Vad har du för kh? Genom att läsa av ph/kh kan du få en fingervisning
      om co2-nivå.

      /johan
      /Johan
      http://joniaquascape.blogspot.com
      Min blogg

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Fast han kör ju inte CO2, utan det är väl en low-tech, så man kan väl inte göra så mycket åt kolbehovet, vilket gör att pH:t är så högt.

        Slemmet har jag ingen aning om vad det kan vara.

        Är det blå-grönt så är det cyano. Brukar komma när det blir för mycket organiskt i karet, och låga nivåer av nitrat (KNO3). Rötterna kanske bidrar till att det är så mycket organik i det hela - det är kanske inte säkert magroverrötter du har där utan något annat träslag, som löses upp och gör det hela alldeles för gosigt. Växer det mycket under veckan så kan du nog fulldospulsa två gånger i veckan.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om du har nitrit till och från så har du garanterat amonium till och från också. Amonium är alggodiset nummer 1.

          Att ett akvarium går igenom lite olika faser under uppstarten är normalt. Den bruna hinnan du har kan vara kiselalger, de brukar vara de första algerna i nystartade kar. När biologin sätter sig bör de försvinna av sig själv och ersätts av andra högre alger. Jag har aldrig sett kiselalger i väl inkörda kar. Om du har bråttom att bli av med det så skaffa ancistrus, de äter kiselalger men mår inte vidare bra av det. Men ditt mål just nu borde vara att få rätt på filtreringen, då löser sig nog både matvägrande fiskar och algproblem.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Om du har nitrit till och från så har du garanterat amonium till och från också. Amonium är alggodiset nummer 1.

            Att ett akvarium går igenom lite olika faser under uppstarten är normalt. Den bruna hinnan du har kan vara kiselalger, de brukar vara de första algerna i nystartade kar. När biologin sätter sig bör de försvinna av sig själv och ersätts av andra högre alger. Jag har aldrig sett kiselalger i väl inkörda kar. Om du har bråttom att bli av med det så skaffa ancistrus, de äter kiselalger men mår inte vidare bra av det. Men ditt mål just nu borde vara att få rätt på filtreringen, då löser sig nog både matvägrande fiskar och algproblem.
            MVH
            Magnus
            Nej då jag har inte bråttom att få bort det.. Bara inte fiskar och växter tar skada av det!

            Få rätt på filtreringen, hur menar du och vad behöver jag göra??

            Ska ta kort på fläckarna så får ni säga vad ni tror!
            Om detär cyano, är en mörkläggning nädvändig? eller finns det annat man kan göra??

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Ok, här kommer lite bilder!
              Hoppas ni kan säga vad det är

              1. Cyano?
              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


              2. Brunt på botten, Kiselalger?
              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


              3. Närbild
              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


              4. Roten. Färgen Stämmer inte riktigt, det är mer grådassigt..
              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


              5. Doppvärmaren. Även slangen till strilröret ser ut så här..
              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


              Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig reda ut detta, och förklara hur jag ska fixa min filtrering

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Först och främst vill jag veta vad du har för filter idag. Om den är tillräcklig är det bara att vänta ut kiselalgerna. Man kan använda nitrivec eller filterslam för att få igång allt snabbare.

                Angående cyanon så är den inte riktigt lika enkel att svara på. Men om ditt kar är relativt nystartat så gissar jag att den ger sig när filtreringen kommer igång. Om den inte gör det så kan mörkläggning och ökad no3 halt att hjälpa.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #9
                  Jag har Fluval4 med ett strilrör.. Har ganska låg nivå på dock men det är ganska bra cirkulation efter botten!

                  Har använt bakteriekultur vid uppstarten och underett par veckor.

                  Är det kiselalger p åbilderna??

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Fluval 4 är troligtvis tillräcklig för ditt kar även om större filtermaterial inte skadar.

                    Ja, jag tror att det är kiselalger på bilden. Säker kan man inte vara utan en labanalys.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Det ser inte alls så illa som du beskrev den först. Roten är kanske lite scary, men annars ser det väl ut som så många andra low-tech burkar. Du kan inte få det helt sterilt, lite alger kommer du att få oavsett. Vill du få det så algfritt som det överhuvudtaget möjligt, så bör du satsa på ordentlig filtrering, pmdd till växterna, och bara ancistrus, ottocinlus affinis och amanoräkor som invånare i karet. De flesta andra fiskar skrämmer/biter amanosar. Kan du tålerera lite alger så kan du skippa amanos och ha andra fiskar i karet förutom de nämnda.

                      Det jag själv skulle ha ändrat är att bottenmaterialet (sanden) är alldeles för finkornigt, ja t o m alger lägger sig som ett täcke över det. Kan bli lite väl anaerobt. Men å andra sidan så är det kanske lättare att slamsuga.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #12
                        hehe jag som nybörjare tycker det ser illa ut Men det är mycket som inte syns på bilderna... Växterna är inte superfrächa direkt..
                        Men det bruna på bilderna, det kommer försvinna när karet är ordentligt inkört??

                        Vad tror ni om dom gröna fläckarna? Cyano??

                        Ja lite alger har jag inga problem med men när det går överstyr så är det inte så kul..

                        Jag tänkte sätta i ett gäng LDA25 (Pittbull pleco) lite senare som algätare.. Är dom duktiga på det??

                        Vad kan jag göra åt roten? Tänkte ta upp den idag och skrubba ren den. Får se om det kommer tillbaka..

                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • peter_m_jonsson
                          • April 2006
                          • 451

                          #13
                          Hejsan
                          Prova att slänga i lite hornsärv (jag gav en 10:a i butiken). Växer snabbt och brukar rekommenderas för att få bukt med algproblem och höga amoniak/nitrit halter. Kan rekommendera Diana Wahlstads "Ecology of the planted aquarium" för en mer detaljerad beskrivning.
                          Lycka till
                          Peter

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            #14
                            Funkar det fortfarande, fast jag har fått alger?
                            är inte växter bara för att hindra alger från att komma? hjälper dom till att ta bort alger också??

                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • annehult
                              • January 2006
                              • 149

                              #15
                              Det kan du ge dig på!
                              Att dom konkurrerar ut alger alltså.
                              Plantera mycket (snabbväxande)växter och ge dom tillräckligt med näring så minimeras algerna.

                              Edit: Komplettera gärna med några algätande firrar.

                              Lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...