Vallisneria i SA-low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #46
    Ursprungligen postat av Anneth
    Innan man har i olika tillsatser i akvariet så kan man ju försöka komma fram till varför det blir för mycket alger eller varför växterna tynar bort eller vad det kan vara som inte fungerar som man hade tänkt sig.
    Det kan ju bero på så mycket när det inte funkar som man vill, det kan vara för mycket matning eller för lite mat till fiskarna & växterna(fiskmat= näring till växterna) eller att akvariet är väldigt överbefolkat, dålig belysning och /eller det kanske lyser för länge per dygn, det kanske aldrig byts ngt vatten eller så kanske byts det för mycket vatten alldeles för ofta, Det kan bero på så mycket varför det går dåligt med ett akvarium. Så mitt råd är att det är kanske bättre att ta reda på varför det blir som det blir, innan man börjar tillföra olika ämnen i vattnet.
    Håller helt med. Men grejen är att när jag startar upp ett akvarium så vet jag redan att det inte finns nån närnig i vattnet som växterna kan tillgodogöra sig. För att det är så att det som fiskarna bajsar och andas ut inte automatiskt blir till växtnäring, utan måste först omvandlas till mineraler som kan tas upp av växterna. Och denna process kommer inte igång förrän det finns en etablerad bakterieflora i bottnen. Och det tar lite tid innan dessa bakterier har kommit igång.

    Så om jag redan vet detta, varför ska jag vänta tills växterna börjar visa symtom på att de mår dåligt? Det finns något som heter att förebygga och då slippar man en massa onödiga problem.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #47
      Ursprungligen postat av Anneth
      Vad är det som säger att det bara finns ett sätt att sköta växtakvarier på. Det är inte svart eller vitt, det finns massor av färger & nyanser där emellan, precis som det finns att sköta ett akvarium.
      Man kan faktist sköta ett växtakvarium utan en massa olika tillsatser, det gäller bara att man lär sig att läsa av fiskarna & växterna. Och att man får prova sig fram & på så vis lära sig av erfarenhet istället för att lita sig blint på vad som står i olika broschyrer om hur det ska vara.
      Det finns inga måsten i avariehobbyn, man gör det som fungerar bäst för en själv och för ens akvarier & fiskar. Det som fungerar för vissa behöver inte alls fungera för andra.
      Jag är själv minst lika intresserad av fiskarna som av växter. Och jag får det att fungera i mitt akvarium så som jag gör & har gjort i stort sett i alla år.

      Jag kan ju också berätta att för många år sedan när jag bytte från sällskapsakvarium till Malawi så lämnade jag ner fiskarna och växterna till den zooaffär som fanns här i stan då, och han tyckte så mycket om mina växter så han satte dom i visningsakvariet istället för att sälja dom.
      Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte. Det gör i alla fall jag & jag trivs med min burk.
      Och det sedan finns det faktist folk som varken äger eller vill ha en dator & är lika glada & nöjda för det..

      Hälsningar Anneth
      Hejsan

      Jag har väldigt svårt att tro på att man kan köra renodlade växtkar med en massa exotiska växter utan att använda sig av en massa " tillsatser" samt CO2.

      Jag tror att vi måste skilja på växtakvarium och akvarium med växter i

      Sen så kan man visst starta ett kar utan att tillsätta näring och säkert inte ha stora problem ,,, men jag ser inte poängen i det alls.
      Man matar ju sina fiskar så varför inte mata växterna ?
      Visst så ombildas ju fiskskit till sist till näring för växterna men jag har förstått att det är en process som är betydligt jobbigare för växterna än att ta näringen ifrån vatten kolumen som man göder med PMDD

      Sen så är PMDD inget annat än vad bönderna kastar på sina åkrar i olika former för att få sina fält att blommsta

      MVH Jimmy
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #48
        Jag tror alla är väldigt överrens egentligen. En del är väldigt gudabenådade med sitt kranvatten. Tjejjen körde en 60-litrare i Eskilstuna utan gödning och jag vet fasen inte vad det var med det kranvattnet. Det växte kanon (för att vara utan gödning/CO2) och det tog något år innan hon ens såg spår av alger. Helt otroligt. Inga kiselalger under uppstart, inte en alg, växterna såg friska ut. Ingen PMDD 8)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #49
          Oops! Du hann före mig defdac
          Senast redigerad av batski; 15 September 2006, 21:28.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #50
            Ursprungligen postat av defdac
            Amen! (min tur) .. Det är kanon att du vill gå en egen väg. Man ska sticka ut hakan lite, och vara beredd att få svar på tal =)

            Anneth - håller helt med. Det är ju därför forumet finns, att man ska få en liten prelimnär diagnos. Att få en massa som säger "Nää PMDD behövs inte, för det behöver inte jag" brukar dock inte göra den som frågar om råd speciellt mycket gladare.
            Jajamän, min haka kan vara lång den!
            Håller faktiskt med om fördelarna med pmdd också, påpekar för säkerhets skull igen att jag säger inte att det inte behövs, jag säger bara att det inte är ett måste heller. Och personligen tycker jag det är lite roligare och mer av en utmaning att få mina kar att funka utan, men så har jag inte växtkar med miljoner växter heller, endast sällskapskar där fiskarna står i fokus men växterna ändå trivs.
            Och jag är ledsen att det blev en massa missförstånd om detta.
            Min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #51
              Ok, tillbaka till min ursprungliga fråga fast lite mer precis. Vallisneria i ett low-tech, KH 3-4, pH 6.5. Ingen tillsats av bikarbonat (vill helst inte höja pH). Kan det funka?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Anneth
                • August 2006
                • 412

                #52
                PMDD har säkert sina fördelar men just nu känner jag att jag inte behöver sånt. Men vem vet det kanske slutar med att jag startar upp ett renodlat växtakvarium med co2, pmdd & sånt som behövs till just det.
                Men så länge som mitt akvarium fungerar som det ska just nu så klarar jag mig utan det. Växtnäring har jag men inte PMDD och men det som jag använder fungerar bara bra i just min burk. Fast det är ju inte värre än att jag kanske lära prova pmdd ngn gång bara för att se hur & om det fungerar för just min burk.

                Hälsningar Anneth
                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #53
                  Ursprungligen postat av batski
                  Ok, tillbaka till min ursprungliga fråga fast lite mer precis. Vallisneria i ett low-tech, KH 3-4, pH 6.5. Ingen tillsats av bikarbonat (vill helst inte höja pH). Kan det funka?
                  Hmpf, det där har jag ju redan svarat på...! Fast jag har ingen aning om VARFÖR det har funkat för mig i ett kar men inte i ett annat, så det är nog inte till så mycket hjälp!

                  EDIT: Kanske ljög jag lite nu, det var annat ph (7,5) i de kar där det har funkat, vet inte om det har någon betydelse?
                  Senast redigerad av Nitra98; 15 September 2006, 22:11.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #54
                    Nja, jag vet ju inte vad din pappa hadde för KH och pH var ju betydligt högre än vad jag har...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...