Vallisneria i SA-low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #31
    Nää, är nog mitt fel också, för jag brukar utgå per automatik att alla som vistas här under "Växter och alger" är renodlade växtakvarister. Så är ju naturligtvis inte. Det finns även de som är intresserade av fisk, även om det för mig är svårt att tro att man kan vara det. Och jag går i den fällan gång på gång.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #32
      Ursprungligen postat av PatrikS
      Det finns även de som är intresserade av fisk, även om det för mig är svårt att tro att man kan vara det.
      Nämen hallå!!!
      Min zoon

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av Anneth
        Så nog fungerar det även utan allt det som en del säger att man måste ha i akvariet.
        Visst, det går också att köra bil utan säkerhetsbälte. Människor kan leva utan centralvärme och datorer, men är det lika säkert/bekvämt?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #34
          Ursprungligen postat av batski
          Visst, det går också att köra bil utan säkerhetsbälte. Människor kan leva utan centralvärme och datorer, men är det lika säkert/bekvämt?
          Vilken jämförelse? Jag har aldrig sett en fisk sitta vid datorn!
          Min zoon

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Inte jag heller. Men det är just därför det är en jämförelse. Annars hade det varit en beskrivning
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Anneth
              • August 2006
              • 412

              #36
              Vad är det som säger att det bara finns ett sätt att sköta växtakvarier på. Det är inte svart eller vitt, det finns massor av färger & nyanser där emellan, precis som det finns att sköta ett akvarium.
              Man kan faktist sköta ett växtakvarium utan en massa olika tillsatser, det gäller bara att man lär sig att läsa av fiskarna & växterna. Och att man får prova sig fram & på så vis lära sig av erfarenhet istället för att lita sig blint på vad som står i olika broschyrer om hur det ska vara.
              Det finns inga måsten i avariehobbyn, man gör det som fungerar bäst för en själv och för ens akvarier & fiskar. Det som fungerar för vissa behöver inte alls fungera för andra.
              Jag är själv minst lika intresserad av fiskarna som av växter. Och jag får det att fungera i mitt akvarium så som jag gör & har gjort i stort sett i alla år.

              Jag kan ju också berätta att för många år sedan när jag bytte från sällskapsakvarium till Malawi så lämnade jag ner fiskarna och växterna till den zooaffär som fanns här i stan då, och han tyckte så mycket om mina växter så han satte dom i visningsakvariet istället för att sälja dom.
              Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte. Det gör i alla fall jag & jag trivs med min burk.
              Och det sedan finns det faktist folk som varken äger eller vill ha en dator & är lika glada & nöjda för det..

              Hälsningar Anneth
              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #37
                Ursprungligen postat av Anneth
                Vad är det som säger att det bara finns ett sätt att sköta växtakvarier på. Det är inte svart eller vitt, det finns massor av färger & nyanser där emellan, precis som det finns att sköta ett akvarium.
                Man kan faktist sköta ett växtakvarium utan en massa olika tillsatser, det gäller bara att man lär sig att läsa av fiskarna & växterna. Och att man får prova sig fram & på så vis lära sig av erfarenhet istället för att lita sig blint på vad som står i olika broschyrer om hur det ska vara.
                Det finns inga måsten i avariehobbyn, man gör det som fungerar bäst för en själv och för ens akvarier & fiskar. Det som fungerar för vissa behöver inte alls fungera för andra.
                Jag är själv minst lika intresserad av fiskarna som av växter. Och jag får det att fungera i mitt akvarium så som jag gör & har gjort i stort sett i alla år.

                Jag kan ju också berätta att för många år sedan när jag bytte från sällskapsakvarium till Malawi så lämnade jag ner fiskarna och växterna till den zooaffär som fanns här i stan då, och han tyckte så mycket om mina växter så han satte dom i visningsakvariet istället för att sälja dom.
                Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte. Det gör i alla fall jag & jag trivs med min burk.
                Och det sedan finns det faktist folk som varken äger eller vill ha en dator & är lika glada & nöjda för det..

                Hälsningar Anneth
                Amen.
                Min zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Ursprungligen postat av Anneth
                  Och det sedan finns det faktist folk som varken äger eller vill ha en dator & är lika glada & nöjda för det..
                  Huu.. Hemska tanke...
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Anneth
                    • August 2006
                    • 412

                    #39
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Huu.. Hemska tanke...
                    Ja visst är det konstigt att det finns folk som inte vill ha datorer, som min fd man tex, han hatar allt vad datorer heter, men det är nog mest för att han inte vet hur dom fungerar. Här hemma har vi två datorer, jag & min son måste ju ha en varsin dator ju,

                    Hälsningar Anneth
                    Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                    Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #40
                      Vi har precis samma situation här, jag och min son har varsin dator medan min käre sambo inte ens vet vart "på-knappen" sitter...
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        Klart som korvspad att man inte behöver tillsätta näring på flaska när man sätter igång ett kar. Näringen kommer ju efter ett tag med fisk i.
                        Med PMDD så slipper du vänta =)

                        Ang. debatten att man kan köra akvarier utan gödning så går det naturligtvis om man vet hur man ska sköta akvariet och har känsla för hur mycket näring växterna tar: Har man få fiskar så måste man t ex övermata vilket Anette snuddar vid - vilket generellt sett alltid avråds ifrån i litteratur och sajter. Övermattar man ett icke inkört akvarium med grusbotten får man algodling.

                        Skvimpar du i för mycket PMDD så får du inte algodling då det inte innhåller ammonium - såtillvida man inte redan har mycket fisk i ett nyligen startat akvarium som inte kan ta hand om allt ammonium trots av PMDD glada växter.

                        För dom som haft akvarier länge är det här självklart och det sitter i ryggmärgen.

                        Men kommer man till doktorn (zoopet) och frågar hur man ska klara sitt ryggont så vill man helst inte ha svaret "Nej jag har aldrig haft ryggont och jag har haft min rygg i 30 år så det behövs ingenting!".

                        Jag tycker man kan begära lite mer information än "Inga tillsatser behövs, för det behövs inte hos mig!".
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #42
                          Ursprungligen postat av Anneth
                          Det finns inga måsten i avariehobbyn
                          Jo det gör det väl. Du måste iaf ha ett akvarium och vatten

                          Ursprungligen postat av Anneth
                          Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte.
                          Jag har aldrig sagt att det inte går. Bara att det kan vara mycket svårare och även farligare för fiskarna. Jag har även sagt att mitt mål är att kunna köra mina low-techs utan att behöva tillsätta växtnäring, men just nu funkar det inte för mig. Jag har mycket växter och en hel del är snabbväxande. Jag ville inte behöva vänta med att plantera fler växter i efterhand, utan villa ha tättplanterade akvarier redan från början för fiskarnas skull. Guramis t ex trivs inte riktigt i glesplanterade akvarier.

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Men kommer man till doktorn (zoopet) och frågar hur man ska klara sitt ryggont så vill man helst inte ha svaret "Nej jag har aldrig haft ryggont och jag har haft min rygg i 30 år så det behövs ingenting!".

                          Jag tycker man kan begära lite mer information än "Inga tillsatser behövs, för det behövs inte hos mig!".
                          AMEN (my turn )
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #43
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Men kommer man till doktorn (zoopet) och frågar hur man ska klara sitt ryggont så vill man helst inte ha svaret "Nej jag har aldrig haft ryggont och jag har haft min rygg i 30 år så det behövs ingenting!".

                            Jag tycker man kan begära lite mer information än "Inga tillsatser behövs, för det behövs inte hos mig!".
                            Jag tycker inte att det var det jag påstod heller och jag är ledsen om det uppfattades så. Jag ville ju bara säga att man inte MÅSTE använda pmdd, att det finns andra sätt som också funkar. Därmed inte sagt att pmdd INTE är bra (och framförallt kanske enkelt) det trodde jag också att jag redan klargjort att jag tycker. Jag hittade en annan väg att gå bara, och ville snarare dela med mig av den erfarenheten till alla som börjar med akvarium och får höra från alla håll att man MÅSTE....

                            Tyvärr så blev det visst ett helt gäng som stirrade sig blinda på att jag tycker pmdd kan vara överskattat, för det är tydligen som att svära i kyrkan..."My way or the highway" tycks vara det som gäller här för många och jag ville absolut inte framstå som en av dem bara för att jag går en egen väg...
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Anneth
                              • August 2006
                              • 412

                              #44
                              Innan man har i olika tillsatser i akvariet så kan man ju försöka komma fram till varför det blir för mycket alger eller varför växterna tynar bort eller vad det kan vara som inte fungerar som man hade tänkt sig.
                              Det kan ju bero på så mycket när det inte funkar som man vill, det kan vara för mycket matning eller för lite mat till fiskarna & växterna(fiskmat= näring till växterna) eller att akvariet är väldigt överbefolkat, dålig belysning och /eller det kanske lyser för länge per dygn, det kanske aldrig byts ngt vatten eller så kanske byts det för mycket vatten alldeles för ofta, Det kan bero på så mycket varför det går dåligt med ett akvarium. Så mitt råd är att det är kanske bättre att ta reda på varför det blir som det blir, innan man börjar tillföra olika ämnen i vattnet.

                              Kommer man till en läkare med ryggont så gör ju läkaren förhoppningsvis en utredning om varför man har ont i ryggen istället för att enbart skriva ut värktabletter och sedan tro att det onda är som bortblåst, för patienten får säkerligen ont igen när värktabletterna är slut.

                              Hälsningar Anneth
                              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Tyvärr så blev det visst ett helt gäng som stirrade sig blinda på att jag tycker pmdd kan vara överskattat, för det är tydligen som att svära i kyrkan..."My way or the highway" tycks vara det som gäller här för många och jag ville absolut inte framstå som en av dem bara för att jag går en egen väg...
                                Amen! (min tur) .. Det är kanon att du vill gå en egen väg. Man ska sticka ut hakan lite, och vara beredd att få svar på tal =)

                                Anneth - håller helt med. Det är ju därför forumet finns, att man ska få en liten prelimnär diagnos. Att få en massa som säger "Nää PMDD behövs inte, för det behöver inte jag" brukar dock inte göra den som frågar om råd speciellt mycket gladare.

                                Vad gäller växter som visar näringsbrist är PMDD enligt standardosering och vattenbyten ett hyffsat säkert sätt att råda bot på dom och vi är många som kan förklara varför det funkar. Istället för att ställa en exakt diagnos på ett exakt näringsämne som det är brist på så rekommenderas PMDD i en känd dosering som drar upp alla viktiga näringsnivåer. Med ett vattenbyte i veckan följt av en dosering så kan man då även vara säker på att inga nivåer blir för höga eller för låga. Eller som ditt tips: Mata mer. Det ger samma resultat förutsatt att man har en fin inkörd botten som kan mineralisera mat/fiskskit.

                                I ett nystartat akvarium finns inte denna mineralisering och då kan man PMDD tillföra mineralerna direkt, utan omvägen via bottnen. Dvs fullt klös på växterna med en gång.

                                Får man alger när man börjar dosera PMDD så är det många som drar den felaktiga slutsatsen att det var PMDD-näringens fel. Man får alger om man inte har ett inkört akvarium och ett välfungerande biologisk filtrering och fiskar. PMDD blir då lite gaspedal så det ser ut som PMDD triggar algerna, när triggern redan finns där iform av ammoniuminstabilitet dvs dålig biologisk filtrering.

                                Det roliga är att PMDD:n kan utnyttjas direkt av växterna, så även om man har ammoniuminstabilitet för att algerna är mindre och mycket snabbare att reagera så kommer PMDD:n långsamt elda på de stora ångloken (växterna) så dom börjar rulla igång sin tillväxt och samtidigt börja suga mer ammonium som gör att algerna (egentligen sporerna) tycker att det är dåligt läge att blomma.

                                Vad får man ut av det här om man ska generalisera lite?

                                En instabil nystartad burk som rullat ett kort tag med fisk och väldigt krassliga växter som får PMDD har redan goda algförutsättningar och det blir algodling. Det skulle bli samma sak med mer matning.

                                Ger man däremot PMDD från dag 1 och planterar hyffsat tätt med snabbväxare kommer få oerhört låga ammoniumnivåer och dåligt läge för algerna. Detsamma gäller övermatning även om det sannolikt kommer bli betydligt mer nyckfullt eftersom mineraliseringen inte är igång. Lite för mycket övermatning och man sitter i algfällan.

                                Tätplanterat från början med mulm (den bruna gyttjan i filtret och bottnen) från ett inkört akvarium i gruset alternativt jordbotten som har mineraliseringen och nitrifikationen på plats innebär att man kan mata mer och köra PMDD utan någon större risk för algodling.

                                Växtakvarister som kör med PMDD och CO2 kan skippa mulmen/jorden eftersom koldioxiden kommer göra växterna som veritabla ammoniumsvampar och man behöver ingen mineralisering då näringsämnena är i rätt form från början. Man kan göda så mycket med PMDD att nitrathalterna börjar döda fisk utan risk för algoding. Eftersom växterna även suger nitrat så är dock det senare scenariot väldigt osannolikt.

                                Det svåraste scenariot är alltså när man har få krassliga växter och hög fisklast med en krasslig botten och ett krassligt filter utan CO2. Då kommer varken matning eller PMDD bli någon hit - dvs PMDD är då knappast lösningen, utan förmodligen inkörsport till en fin algodling.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...