Vallisneria i SA-low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PatrikS
    svarade
    Nä men vad säger ni? Den ene säger att pmdd är överskattat, den andre att man inte behöver tillsätta näring på flaska i ett nystartat kar. Som att säga att man kan gå till fots från Sthlm till Gbg när det finns tågförbindelse. Bägge funkar, skillnaden är ju i tid. Och i växtval.

    Lämna en kommentar:


  • Robin_Hedstrom
    svarade
    Klart som korvspad att man inte behöver tillsätta näring på flaska när man sätter igång ett kar. Näringen kommer ju efter ett tag med fisk i.

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    Jo, det funkar säkert bra i ett välinkört akvarium, men när akvariet är nystartat måste man tillsätta näring. Men det är ju mitt mål.
    Nehej, jag håller INTE med dig! Jag har startat upp flera kar (5st faktiskt) efter mitt missöde med pmdd, dessa kar har jag startat upp helt utan näring och det har funkat klockrent! Kan tillägga att jag tycker pmdd (eller näring över huvud taget) är klart överskattat. Kul för dem det funkar bra för och såklart säkert oumbärligt för rena växtkar, men som sagt, här växer det på så bra med glada fina växter ändå!

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Nitra98
    Gh och Kh vet jag inte (har aldrig mätt) men Ph ligger runt 8 från kranen, hamnar alltid runt 7,5 i både pappas och mina kar om det kan vara till någon hjälp?
    Ja pH:t i mitt kranvatten ligger också lite över 8, men det säger tyvärr ingenting om GH och KH eftersom det svenska kranvattnet är ett onaturligt vatten som är behandlat så att pH höjs fast på många håll KH är lågt.

    Hur som helst brukar jag sänka pH:t till 6.5 i mitt SA-akvarium med hjälp av en pH-buffert. Nu försöker jag ta reda på om den kan påverka växterna negativt på något sätt.

    Ursprungligen postat av Nitra98
    Tror inte Gh och Kh har någon betydelse som sagt, huvudsaken är väl att det är stabilt och det blir det ju med dessa små vattenbyten.
    Jo, eftersom vallisnerian är en hårdvattensväxt borde GH spela roll (högre GH=mer kalcium), men frågan är om det verkligen gör det när man byter lite vatten relativt sällan. Jag menar att växterna då kanske hinner göra slut på kalciumet innan nästa vattenbyte.

    Ursprungligen postat av Nitra98
    Hade själv vallisneria, först i ett kar där jag kör pappas metod, små vattenbyten var 13:3-14:e dag (för övrigt samma där mina limnobium växer så det knakar! ) sedan i ett kar med stora vattenbyten och pmdd. Med de stora bytena och gödning så gick det inte alls med vallisnerian, vet inte varför? I det andra gick det hur bra som helst.
    Intressant!

    Ursprungligen postat av Nitra98
    (För övrigt lade jag ner pmdd efter några månader då jag bara fick hemska algproblem, nu kör jag små vattenbyten sällan i alla kar och det funkar hur bra som helst! Växterna är jättefina och fiskarna trivs! )
    Jo, det funkar säkert bra i ett välinkört akvarium, men när akvariet är nystartat måste man tillsätta näring. Men det är ju mitt mål.

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Gh och Kh vet jag inte (har aldrig mätt) men Ph ligger runt 8 från kranen, hamnar alltid runt 7,5 i både pappas och mina kar om det kan vara till någon hjälp? Tror inte Gh och Kh har någon betydelse som sagt, huvudsaken är väl att det är stabilt och det blir det ju med dessa små vattenbyten.

    Hade själv vallisneria, först i ett kar där jag kör pappas metod, små vattenbyten var 13:3-14:e dag (för övrigt samma där mina limnobium växer så det knakar! ) sedan i ett kar med stora vattenbyten och pmdd. Med de stora bytena och gödning så gick det inte alls med vallisnerian, vet inte varför? I det andra gick det hur bra som helst.

    (För övrigt lade jag ner pmdd efter några månader då jag bara fick hemska algproblem, nu kör jag små vattenbyten sällan i alla kar och det funkar hur bra som helst! Växterna är jättefina och fiskarna trivs! )

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Vad är det för GH och KH i ert kranvatten? Fast det kanske inte har så stor betydelse för växterna i ett low-tech där man bara byter typ 10% var tredje vecka?

    Lämna en kommentar:


  • Anneth
    svarade
    Jag har alltid haft vallisnerior av olika slag i mina växtakvarier och jag har aldrig gjort ngt särskilt med mina burkar mer än vattenbyten, enklare växtnäring & det har alltid vuxit utan några problem hos mig.

    Hälsningar Anneth

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Det tror jag säkert, min pappa har ett ca 450-liters akvarium med bland annat vallisneria, där han inte göder alls, endast små vattenbyten var 13:e dag. (Kanske 10%?) Vallisnerian tog över så gott som helt i hans kar så han tröttnade och slängde ut den!

    Lämna en kommentar:


  • batski
    startade ett ämne Vallisneria i SA-low-tech

    Vallisneria i SA-low-tech

    Finns det nån chans att man kan lyckas med vallisneria i en SA-biotop som körs som low-tech med få och små vatenbyten?
Arbetssätt...