Vallisneria i SA-low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Och jag tycker ÄNDÅ att pmdd ÄR överskattat i ett vanligt sällskapskar, mina växter trivs och är fina och jag har inte bråttom med att de ska växa, det växer på så bra ändå!
    Ja PMDD är överskattat för dom som inte behöver det. I akvarier utan CO2 är PMDD-behovet väldigt mycket mindre, pågränsen till obefintligt om du inte gör vattenbyten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #17
      Ursprungligen postat av Nitra98
      Jag gissar att du är en starkt troende pmdd-anhängare! Nä, jag ger väl inte pmdd skulden egentligen, det var nog en slump som du säger, men det har hursomhelst gått så mycket bättre utan för då slapp jag problemen helt. Och jag tycker ÄNDÅ att pmdd ÄR överskattat i ett vanligt sällskapskar, mina växter trivs och är fina och jag har inte bråttom med att de ska växa, det växer på så bra ändå! Poängen med mitt inlägg här var ju dessutom faktiskt att man inte måste använda sig av näring när man startar upp ett kar som Batski skrev i ett tidigare inlägg.
      Du har ju naturligtvis alldeles rätt. Startar man upp ett tättbefolkat malawikar så behöver man inte använda sig av pmdd.

      Allvarligt talat. Som jag sa tidigare i någon tråd så är det frågan om vad man tycker är fint. Jag kan slå vad om att växter i vanliga sällskapskar är fina på avstånd, men kommer man närmare ser man oftast massa knappnålsstora hål, gulnande blad, likbleka skott, prickalger osv. Det kräver vissa förutsättningar för att få en ordenligt grönska i en low-tech.

      Är man ute efter en blomstrande akvatisk trädgård a la low-tech få man stå ut med ordentligt bajsnödiga fiskar. Har man pmdd är man befriad från exempelvis detta krav. Har man bara någon växt här och var så klarar växterna sig även med liten fisklast, men vill man ha det ordentligt grönt och skönt, så behöver man ju ha antingen ordentlig fiskpopulation eller pmdd. Man kan inte få någon output utan någon input.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #18
        Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, ni tycks ju inte förstå vad jag menar ändå...Man MÅSTE inte ha pmdd när man startar ett kar, sen att man kanske inte har världens största växtmassa är väl en helt annan diskussion? Det enda jag ville ha sagt från början var att det GÅR att starta kar UTAN pmdd!

        (Dessutom så är faktiskt mina växter gröna och fina, visst, jag har väldigt lätta och tacksamma växter och dessutom inte precis knökfullt som man har i ett växtkar, men tillräckligt för att det ska se trevligt ut. Även på nära håll.)

        Poängen (klargör ÄNNU en gång, suck...) var ändå att man måste inte ha gödning när man startar kar....
        Min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Poängen (klargör ÄNNU en gång, suck...) var ändå att man måste inte ha gödning när man startar kar....
          Varför nämna en sådan självklar regel överhuvudtaget? Den skapar inget mervärde för de som läser tråden. Det är ungefär som att säga att man inte måste ha belysning och filtrerering när man startar akvarium. *rycker på axlarna* So what? Med den inställning så räcker det med en glasskål med vatten.

          Ska du ha växter som från början trivs i ett akvarium med enbart grus och kranvatten så måste man ha en helhetsgödning med kväve,kalium,fosfor och spårämnen. T ex PMDD (eller Tropicas nya kväve-fosforgödning eller Seachem och Kents NP-gödningar). Har man brunnsvatten med kväve och fosfor i sig så kan man relaxa från gödningen, likaså om man gör en mineralisernde jordbotten.

          Så. Det gav mervärde för dom som läser =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av Nitra98
            (Dessutom så är faktiskt mina växter gröna och fina, visst, jag har väldigt lätta och tacksamma växter och dessutom inte precis knökfullt som man har i ett växtkar, men tillräckligt för att det ska se trevligt ut. Även på nära håll.)
            Limnobium laevigatum är inte så lätt

            Ursprungligen postat av Nitra98
            Poängen (klargör ÄNNU en gång, suck...) var ändå att man måste inte ha gödning när man startar kar....
            Jag har för mig att du en gång sa nånting om att du hade slutat med gödning för att det växte för mycket. I så fall måste du ha använt gödning från början. Eller har jag missuppfattat det?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Limnobium laevigatum är inte så lätt



              Jag har för mig att du en gång sa nånting om att du hade slutat med gödning för att det växte för mycket. I så fall måste du ha använt gödning från början. Eller har jag missuppfattat det?

              Limnobium hade jag naturligtvis inte från början.

              Och nej, jag använde gödning i ETT kar men slutade för jag fick fruktansvärda algproblem...Har sedan startat ytterligare FEM kar UTAN gödning...
              Men jag känner att hela tråden har spårat ur på mer än ett sätt tack vare mig och jag ber så hemskt mycket om ursäkt till dig, Batski, det var aldrig min mening att det skulle bli sådana diskussioner om en sådan p*ssgrej...
              Min zoon

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Varför nämna en sådan självklar regel överhuvudtaget?
                Därför att Batski sa att man måste och jag ville bara säga att man inte måste...Det var allt, men det spårade ur...
                Min zoon

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Och nej, jag använde gödning i ETT kar men slutade för jag fick fruktansvärda algproblem...Har sedan startat ytterligare FEM kar UTAN gödning...
                  Men jag känner att hela tråden har spårat ur på mer än ett sätt tack vare mig och jag ber så hemskt mycket om ursäkt till dig, Batski, det var aldrig min mening att det skulle bli sådana diskussioner om en sådan p*ssgrej...
                  Det är lugnt, du behöver inte be om ursäkt Det blir lätt så.

                  Det som jag inte kan förstå är hur växterna kan må bra utan näring. Kan inte du beskriva hur du brukar göra vid uppstart?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #24
                    Ursprungligen postat av batski
                    Det är lugnt, du behöver inte be om ursäkt Det blir lätt så.

                    Det som jag inte kan förstå är hur växterna kan må bra utan näring. Kan inte du beskriva hur du brukar göra vid uppstart?
                    Skulle väl egentligen starta en egen tråd om det, risken är väl att diskussionen urartar igen.. Men för att ta det lite "kort":
                    Jag sätter i grus, lite växter och eventuella rötter/stenar första dagen och fyller upp med vatten. Dagen efter stoppar jag i fiskar, inte så många. (Vet att de flesta säger att man ska vänta flera veckor, men jag gör så)
                    Sedan fyller jag på med både växter och fiskar efterhand, inte fortare än att jag ser att det som redan finns i trivs. Visst, vissa växter (extrema snabbväxare tex) kanske inte tar sig så bra, men det gäller ju att hitta dem som funkar. Jag räknar ju då med att fiskarna (mat och bajs) ska göda växterna tillräckligt utan att jag behöver stoppa ner extra. Sedan gör jag mina små vattenbyten på kanske 10% var 14:e dag...

                    Det här har som sagt funkat ypperligt för mig, och det har även funkat för min pappa som hållit på med akvarium i ca 50 år...(Så lite ledsen blir jag ju när jag får sådana "påhopp" som antyder att jag har fel, inte vet vad jag pratar om osv... Skulle gärna vilja höra åsikter från alla de äldre akvarister med massor av erfarenhet, som började med akvarium långt innan pmdd fanns... )
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Tack för ditt svar!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #26
                        Ursprungligen postat av batski
                        Tack för ditt svar!
                        Det var så lite så!

                        Jag vill återgå till tråden och påpeka en sak om just vallisneria: Jag försökte med det nu igen i ett kar, men mina skalarer åt upp den! Så se upp med hur hungriga (destruktiva?) fiskarna är innan ni stoppar i sådana växter!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Anneth
                          • August 2006
                          • 412

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Skulle väl egentligen starta en egen tråd om det, risken är väl att diskussionen urartar igen.. Men för att ta det lite "kort":
                          Jag sätter i grus, lite växter och eventuella rötter/stenar första dagen och fyller upp med vatten. Dagen efter stoppar jag i fiskar, inte så många. (Vet att de flesta säger att man ska vänta flera veckor, men jag gör så)
                          Sedan fyller jag på med både växter och fiskar efterhand, inte fortare än att jag ser att det som redan finns i trivs. Visst, vissa växter (extrema snabbväxare tex) kanske inte tar sig så bra, men det gäller ju att hitta dem som funkar. Jag räknar ju då med att fiskarna (mat och bajs) ska göda växterna tillräckligt utan att jag behöver stoppa ner extra. Sedan gör jag mina små vattenbyten på kanske 10% var 14:e dag...

                          Det här har som sagt funkat ypperligt för mig, och det har även funkat för min pappa som hållit på med akvarium i ca 50 år...(Så lite ledsen blir jag ju när jag får sådana "påhopp" som antyder att jag har fel, inte vet vad jag pratar om osv... Skulle gärna vilja höra åsikter från alla de äldre akvarister med massor av erfarenhet, som började med akvarium långt innan pmdd fanns... )

                          Det funkar precis lika bra att göra så som du gör, för så gör jag också i stort sett och har alltid gjort det. Jag köpte mitt första akvarium för 30 år sedan, och jag har sedan bara kört på ungefär lika genom åren, men det har fungerat, fiskar som tex skalarer har lekt i mina akvarier. Såg jag att växterna började se dåliga ut så matade jag lite extra med fiskmat eftersom at det även ger näring till växterna. Växterna har vuxit, varit gröna & fina. Den enda växtnäringen sm jag har i nu det är lerkulor vid rötterna och ngt enkelt som man köper på zooaffären och som man bara pyttsar på lite i vattnet.
                          För bara fem år sedan då när jag tog en paus från akvariehobbyn så var det inte alls en sådan här hysteri över de olika ämnna som man " måste " ha i vattnet för att det ska fungera.
                          Jag hade förr en vanlig algätare som blev strax över 12 år gammal, jag hade även en saxfisk som var halvblind men den hängde med i många år. De enda akvarierna som jag hade de första 15-18 åren var ett 100liters & ett 160 liters, men fiskarna lekte & växterna trivdes..
                          Så nog fungerar det även utan allt det som en del säger att man måste ha i akvariet.

                          Hälsninga Anneth
                          Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                          Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #28
                            Ursprungligen postat av Anneth
                            För bara fem år sedan då när jag tog en paus från akvariehobbyn så var det inte alls en sådan här hysteri över de olika ämnna som man " måste " ha i vattnet för att det ska fungera.

                            Hälsninga Anneth
                            Tack, det är PRECIS min poäng, men det blir ramaskri här om man ens nämner det! Sen säger jag inte att alla medel är dåliga (bäst att klargöra det...) utan bara att det kanske faktiskt funkar utan.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • PatrikS
                              • June 2006
                              • 579

                              #29
                              Nej, det blir inte ramaskri. Sorry om det jag säger upplevs som det, inte alls meningen, och det är inte alls meningen att du skall uppleva pmdd-debatten som påhopp. Ledsen om exempelvis mina inlägg bidrar till sådan stämning, det är i så fall inte avsiktligt.

                              Det är bara det att när nybörjare frågar något i stil med:

                              - "Mina växter löses upp/inte trivs/vissnar - vad skall jag göra?",
                              - "Jag får alger och mina växter mår dåligt - vad skall jag göra?" eller
                              - "Jag tänker lägga ner skiten - bara massa alger och växter som går under!"

                              Så är rekommendationen om pmdd den absolut snabbaste och enklaste åtgärden man kan rekommendera i sådana lägen. Pmdd kräver inga gröna fingrar. Det kräver inte 30, 40 eller 50+ års erfarenhet av akvaristik. För det är ganska svårt att inte lyckas med uppstart av en grön burk om man:

                              1. Knöckar burken full med billiga växter.
                              2. Tillsätter pmdd.
                              3. Har bra biologisk filtrering.
                              4. Har algätare i form av amanoräkor och ottocinlucar.
                              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                #30
                                Nja, jag kanske själv blev överkänslig, kände bara att jag blev misstolkad...

                                Jag håller faktiskt med om allt du säger också, jag ville bara påpeka att det inte är nödvändigt med pmdd (eller annan gödning) som många vill framhäva. Skulle jag däremot vara mest inriktad på växterna i sig så skulle faktiskt även jag använda pmdd! Men för mig personligen (som är mer intresserad av fiskarna och odling av dem) så ställde det mest till problem (som du påpekade tidigare så var det nog mest slumpen) när jag började med det och det har funkat mycket bättre för mig utan, givetvis med mycket pusslande och provande med växter. Men som sagt, jag håller med om att det säkert är bra för att SLIPPA prova sig fram så fasligt!

                                PS: Är så trött också på att hela tiden läsa att man MÅSTE ha än det ena, än det andra. "Det här kan hjälpa", är en helt annan sak, tycker jag! Och det var väl min poäng från början.DS
                                Senast redigerad av Nitra98; 15 September 2006, 12:48.
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...