Co2 anläggning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Co2 anläggning?

    Har under en längre tid haft problem med att få mina växter att växa. De visar efter en tids inköp näringsbrist - tappar färg, fräts sönder och vissnar. Har gett dem TMG i olika mängder och gjort olika stora vattenbyten. Ph ligger på 7,5-8. Funderar på om det kan vara brist på Co2.

    Vill ha en anläggning som sköter sig själv så mycket det går, alltså ingen jäshistoria. Vad kostar en Co2 anläggning med tub, backventiler, magnetventil och timer m.m.?
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Pris: runt 1000 - 1500:-

    Att dina växter inte mår bra beror nog dock först och främst på att TMG inte innehåller de ämnen som växterna behöver allra mest av (förutom kol): nitrat och fosfat. Sök på "pmdd" så hittar du.

    Bra länkar för inköp av billig helhetsgödning:


    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Tackar för länken till pmdd. Har redan beställt pmdd. Det verkar vara bra mycket billigare än TMG.

      Var i min akvarieaffär och kollade prisuppgift på Co2 anläggning. De vill ha3000 kr inklusive tub och magnetventil.

      Kan man köpa magnetventil och tub separat på AGA butik? Akvarieaffären vill ha 1100 kr för en magnetventil och 500 kr för en tub.
      Senast redigerad av bubbis; 12 September 2006, 14:15.

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        kolla hur stor tuben är.
        under 6kg är inte mycket att ha, man måste fylla på den oftare om den är mindre och då blir de dyrare och jobbigare.

        ring till en brandservice firma och hör vad dom ska ha för en kolsyre-släckare. jag gav 400:- för min då fyllde dom den och tog bort stiga röret samt bytte kran.

        lycka till

        /hampus

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Ring runt till de närmaste brandserviceföretag i ditt område för prisuppgift på tub, det lönar sig att kolla runt.

          Övriga CO2 grejer är det bäst/billigast att beställa från Tyskland:

          Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit

          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • bubbis
            • February 2003
            • 425

            #6
            Ok. Ska kolla med brandstationen och höra om de vet var man kan vända sig.

            Co2 grejerna från Tyskland, har de samma gängsystem som i Sverige?

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Ja, det skall det vara.

              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • bubbis
                • February 2003
                • 425

                #8
                Okej. Har du beställt från Tyskland?

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #9
                  Jag har beställt från www.aquamas.de. Betalat förskott. Leverans inom två dagar efter betalningen. Dessutom svarar de på mail inom en timme eller så. Det kallar jag service!
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikS
                    Jag har beställt från www.aquamas.de. Betalat förskott. Leverans inom två dagar efter betalningen. Dessutom svarar de på mail inom en timme eller så. Det kallar jag service!
                    från aquamas tog det ca 2v för mig.. så snabba är dom inte enligt mig..

                    aquaristik gick på 4 dagar...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • Aquador
                      • July 2006
                      • 26

                      #11
                      Jag har beställt min anläggning från Auamas, komplett tub + regulator, magnetventil och nålventil och glasreaktor. 2 Kg tub som jag vill varna för att de kan vägra att fylla på den i Sverige, då den ej är godkänd.

                      Jag köpte efteråt en 6 Kg tub istället på hemma plan.
                      Inga problem med gängpassningen. Reaktorn var heller inte mycket att ha. Nu har jag beställt en Aqua Medic 500.

                      Kommentar

                      • bubbis
                        • February 2003
                        • 425

                        #12
                        Har kikat runt lite och fått tag i en begagnad regulator för syrgas. Det finns dock endast en manometer för tubens tryck (upp till 300 bar). Jag kan läsa på regulatorn att utgående tryck är 3,5 bar. Man styr ju det utgående gasflödet med en nålventil, så det måste väl räcka med en manometer?

                        Ska kolla på vvs-firma om man kan få tag på en magnetventil och nålventil. Är det någon som byggt ihop ett system själv med inköpt magnet -och nålventil från vvs-firma?

                        Kan få en gastub gratis, med den är på 3,2 kg. Är den tillräckligt stor?

                        Mitt akvarium är på 300 liter med ph 7,5-8. Hur länge kan en tub på 3,2 kg räcka?
                        Senast redigerad av bubbis; 14 September 2006, 09:32.

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          #13
                          Ursprungligen postat av bubbis
                          Har kikat runt lite och fått tag i en begagnad regulator för syrgas. Det finns dock endast en manometer för tubens tryck (upp till 300 bar). Jag kan läsa på regulatorn att utgående tryck är 3,5 bar. Man styr ju det utgående gasflödet med en nålventil, så det måste väl räcka med en manometer?

                          Ska kolla på vvs-firma om man kan få tag på en magnetventil och nålventil. Är det någon som byggt ihop ett system själv med inköpt magnet -och nålventil från vvs-firma?

                          Kan få en gastub gratis, med den är på 3,2 kg. Är den tillräckligt stor?

                          Mitt akvarium är på 300 liter med ph 7,5-8. Hur länge kan en tub på 3,2 kg räcka?
                          regulatorer för syrgas kan ej användas för co2.
                          dom passar inte helt enkelt..
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          • bubbis
                            • February 2003
                            • 425

                            #14
                            På vilket sätt passar dom inte? Är det gängorna, läcker de ut gas eller vad är det som inte passar?
                            Senast redigerad av bubbis; 14 September 2006, 10:37.

                            Kommentar

                            • Jodahl
                              • March 2005
                              • 298

                              #15
                              Tycker inte du ska fundera så mycket på vad det är som inte passar. Man skall inte experimentera för mycket med tryckbehållare på 300 bar. Köp en regulator som är tillverkad för CO2.
                              220 liter växtsoppa.
                              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                              Aquarelle 0,3 W/liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...