dammalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    dammalger

    jag har läst alla trådar jag har hittat här på forumet men har ändå inte lyckats bli av med dammalgerna.

    många säger att dom kör uv-c filter så försvinner det, men jag har kört med ett 11w uv-c i snart 4 månader utan att bli av med dom.
    skiten sätter sej över allt, på botten på växterna och ruterna, de käns också som att algerna "kväver" växterna lite eftersom dom inte får så myck ljus på sej.

    kan de bero på nått annat, för varmt vatten? för hög nitrathalt?

    /hampus
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Har du verkligen dammalger så skall du inte göra någonting. Absolut ingenting. Låt akvariet växa igen, låt bli att pilla ens en millimeter på rutan, håll händerna borta från akvariet.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Efter en månad eller så bildas en slags tunn film tror jag som man kan ta bort.

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Nja, inte riktigt efter en månad, och inte riktigt en tunn film, men nästan!

        Efter knappt tre veckor kan man lugnt skrapa bort den ganska tjocka mattan av döda dammalger. Vill man inte vänta så länge, eller vill man inte blöta ner sina händer överhuvudtaget, så kan man lika gärna skaffa sig några ottocinclusar som gladeligen mumsar i sig mattan. För min 27 liters räckte det med 1 otto, som på ungefär en vecka satt i sig hela det döende dammalgbeståndet. Ju fler desto snabbare går det så klart.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ursprungligen postat av hambli
          jag har läst alla trådar jag har hittat här på forumet men har ändå inte lyckats bli av med dammalgerna.

          många säger att dom kör uv-c filter så försvinner det, men jag har kört med ett 11w uv-c i snart 4 månader utan att bli av med dom.
          skiten sätter sej över allt, på botten på växterna och ruterna, de käns också som att algerna "kväver" växterna lite eftersom dom inte får så myck ljus på sej.

          kan de bero på nått annat, för varmt vatten? för hög nitrathalt?

          /hampus

          UV-C hjälper bara mot svävalger - ej fastsittande alger. Algen eller sporen måste komma igenom UV-C:en. UV ger normalt ingen kvardröjande effekt när vattnet kommer tillbaks till akvariet.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Daniel_N
            • April 2006
            • 573

            #6
            Man får alltså klart vatten med UV?

            Kommentar

            • hambli
              • December 2004
              • 508

              #7
              jo jag vet att man kan vänta ut den, men eftersom jag har diskus så vill jag ju oftas suga på botten samtidigt som jag byter vatten.

              menar ni att jag inte ska byta nått vatten på dom 3 veckorna heller?

              okej, då har jag nog missuppfatat det med uv-c.

              /hampus

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #8
                Hmm, såg inte att dina alger sätter sig överallt. Dammalgerna brukar sätta sig oftast bara på glaset, ej på växterna, det är det som är lite sjukt med just dessa alger. Kolla verkligen att det är dammalger du har - posta gärna en pic på din misär så får du nog mera idéer och förslag.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • hambli
                  • December 2004
                  • 508

                  #9
                  tog några bilder på misären , har precis bytt vatten så jag har yrt upp lite alger, var mer innan.

                  kan ta fler om så behövs

                  /hampus
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Eeewwww! Det var ingen vacker syn - massa blågröna alger!! Detta är alltså inte dammalger som du tror, utan blågröna alger. Oftast beror på för lite nitrat och för lite CO2. Och de går inte att vänta ut.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • hambli
                      • December 2004
                      • 508

                      #11
                      jasså, jag som trodde jag hade för lite nitrat (har inte köpt nått test än).
                      måste verkligen köpa ett nitrat test då, kör ganska mycket co2, ca 60ppm enligt co2 tabbelen.

                      vad kan jag mer göra, göda mer av nått ?

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Öka fulldospulsen, dvs. mera av KNO3, fosfat, mikronäring. De här blågröna alger - eller cyanobakterier som de egentligen kallas - kommer oftast upp krypande längst framrutan. Så fort man öka på mängden nitrat *rejält* (genom att fulldospulsa oftare) och kollar att man verkligen har bra CO2, så börjar de här bakterierna bli bruna och ser så småningom ut som vanlig mulm/detritus. Funkar varje gång: gäller bara att öka nitrat och CO2. De här algerna/bakterierna brukar vara lätta!
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • hambli
                          • December 2004
                          • 508

                          #13
                          jasså, men hur kan jag veta att jag ökar co2 i vattnet, kör med controller så jag ser ju hur ph ändras men ibland käns det som om man bara pumpar i massa oupplöst co2 kan de vara så även om ph ändras?

                          jag har brottats med dom här algerna i 3-4 månader, är så äkliga. kör med 1 fulldos varanan dag, räker inte det?

                          tack för hjälpen
                          /hampus

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av hambli
                            jasså, men hur kan jag veta att jag ökar co2 i vattnet, kör med controller så jag ser ju hur ph ändras men ibland käns det som om man bara pumpar i massa oupplöst co2 kan de vara så även om ph ändras?
                            Okej, du bad om det. Eller inte. Du får en förklaring ändå. Du kan ha för lite CO2 ändå, oavsett vad CO2-tabellen säger.

                            Jag kan berätta en sak vad gäller CO2. När jag löste upp min CO2 i ytterfiltret, så försökte jag - precis som den övervägande majoriteten här på forumet - att tillvarata varenda CO2 bubbla. Ingen koldioxid skulle gå till spillo. Jag gick så långt att jag sänkte filterutblåset (vatten + CO2) till ca 20 cm under vattenytan. Detta gjorde jag för att ha så lite ytrörelse som möjligt, för att så långt det gick förhindra CO2 att avdunsta från vattenytan, för att dränka växterna med CO2, för att spara på varenda gnutta CO2.

                            Jag trodde mig vara en pionjär på detta området som kom på den smarta lösningen som skulle spara mig en hel del pengar. Tyvärr visade sig att det är ganska många som kör, ibland oavsiktligt, med nästan noll ytvattenrörelse och CO2 insprutning för fulla muggar. Det som dock händer är att man gasar ihjäl fiskarna snarare än förser växterna med koldioxid. Jag tröttnade snart på att å ena sidan höra "mer CO2" för mina algproblem och å andra sidan se fiskarna ledsna och vid vattenytan.

                            Av ren slump har mitt nuvarande akvarium filterutblås precis under vattenytan, kanske 5-10 mm som högst under ytan. Det blir en hel del vågor på ytan när pumpen är igång. Ve och fasa! - jag kommer ju att förlora så in i bängen mycket CO2! Dock visar det sig att det går mycket lättare att köra med avsevärt mer CO2 och gladare fiskar när man har en ganska frisk ytrörelse/skvalp/vågor.

                            Visst, det är så enkelt så det känns dumt att förklara, typ: mer CO2 avdunstar vid mer ytrörelse och då går det åt mera CO2 för att hålla samma nivå på koldioxid i vattnet. Man behöver liksom inte vara en rocketscientist för att komma fram till det. Det verkar vara rena slöseriet med gas utan att få någonting tillbaka, som att elda för kråkorna. Och det är här fördelen kommer in: gladare fiskar!! Alltså: man eldar på med mer CO2, har ordentlig rörelse på vattnet, får gladare kreatur men samtidigt slipper CO2-relaterade bekymmer, ungefär av det slag som du har (cyano). Jag skulle alltså i ditt ställe se till att placera filterreturen ganska högt upp, få ordentligt med cirkulation på ytan så att man mixar CO2, syre och luften, att allting både tillförs men också kommer ut ur vattnet. Det enda man gör är att man öka *omsättningen* om man vill uttrycka det i en ekonomisk term. Man får ett gasutbyte, så att det inte sitter en massa CO2 stilla i vattnet och kväver dina fiskar.

                            Detta kommer nog sannolikt att öka din koldioxidförbrukning, men enligt min mening så är det värt det - det bekämpar koldioxidrelaterade algproblem utan att utsätta fiskarna/räkorna för dödsfara. Det är först nu man fattar vad T. Barr menar med cirkulation... För ett år sedan brukade jag när jag läste om Barrs tjat om ytcirkulation bara tänka "ja, ja, eller hur, jag vet ju bättre, haha". Eller bara att gå förbi det rådet utan att ens bemöda mig att reflektera över det. Dumt.


                            jag har brottats med dom här algerna i 3-4 månader, är så äkliga. kör med 1 fulldos varanan dag, räker inte det?
                            /hampus
                            Tillsätter du CO2 och har bra med ljus, så brukar man ibland behöva gå upp till dubbla fulldospulser *dagligen*. Ibland mer. Bara så du vet och har något att jämföra med.

                            Kontentan/handfasta råd:
                            1. Vänd ner all cyano i gruset, så att den hamnar under och inte får något ljus.
                            2. Prova att först öka fulldospulser till dagliga doseringar under säg en till två veckor. Hjälper inte det testa att öka det ytterligare och vänta två veckor.
                            3. Kommer det tillbaka så vet du till 200 procent att det är CO2 som strular. Oavsett vad som CO2-tabeller säger.

                            Personligen har jag alltid haft större framgång i kampen mot cyano med att öka CO2 än att öka pmdd-doseringarna.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Att du bekämpar blågröningar med mer nitratdosering beror på att dessa rackare är kvävefixerare, dvs de kan uttnyttja atmosfärsikt kväve. Vid god tillgång av fosfor men med brist på tillgängligt kväve gynnas dessa blågröningar. De är dessutom mer eller mindre bakterier med bakterierna snabba tillväxt. detta gör att de snabbt konkurrerar ut andra alger och växter. Patrik - du har tydligen varit inne på saltvattensforum och kikat och du känner till den här diskussionen - fast där är de ofta ilsket röda.

                              Genom att öka nitratdoseringen så gynnar du dina växter i konkurrensen om det tillgängliga fosforn.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...