dammalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    Ursprungligen postat av Daniel_N
    Man får alltså klart vatten med UV?
    Ja om grumlingen beror på levande organismer - fytoalger - infusorier och dylikt

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #17
      Ursprungligen postat av Lasse
      Att du bekämpar blågröningar med mer nitratdosering beror på att dessa rackare är kvävefixerare, dvs de kan uttnyttja atmosfärsikt kväve. Vid god tillgång av fosfor men med brist på tillgängligt kväve gynnas dessa blågröningar. De är dessutom mer eller mindre bakterier med bakterierna snabba tillväxt. detta gör att de snabbt konkurrerar ut andra alger och växter. Patrik - du har tydligen varit inne på saltvattensforum och kikat och du känner till den här diskussionen - fast där är de ofta ilsket röda.

      Genom att öka nitratdoseringen så gynnar du dina växter i konkurrensen om det tillgängliga fosforn.

      MVH Lasse
      Ja, jag har varit inne på saltvattensguiden och läst hela din tråd om uppstart av ett nano (Mollyhotel). Ditt "ekologiska" tillvägagångssättet tilltalar mig väldigt mycket: istället för att hålla på med så mycket dyr teknik kan man fixera kväve o dyl i bl.a. alger som konsumeras av snäckor. Ett kretsloppstänkande - mycket bra! Jag har dock inte läst någon tråd om kvävefixering i blå-gröna (eller i röda) cyanobakterier där och skulle jättegärna vilja få en länk till den tråden, eftersom det underlättar ju förståelsen av cyano även i en sötvattensburk.

      I kampen mot cyano i sötvatten brukar Barr föreslå att man:

      1. Rengör filtret ordentligt.
      2. Slamsuger gruset väldigt noga (få bort allt organiskt).
      3. Ett vattenbyte strax efteråt.
      4. Öka KNO3-doseringen.

      Han menar att uppkomsten av cyano är också en ganska bra hint om att man borde slamsuga bottnet.

      Är akvariet väldigt väldigt eftersatt och det är cyano överallt, gör man följande procedur för att ta död på det som finns för att sedan ratta in de för växter goda betingelser:

      1. Först samma steg som ovan.
      2. Vidare stäng av CO2.
      3. Därefter öka genomluftningen/cirkulationen.
      4. Linda in akvariet i något väldigt väldigt mörkt och ogenomträngligt för ljus (först kanske dubbla lager svarta soppsäckar, sedan en pappkartong över) - det skall vara helt mörkt.
      5. Vänta tre dagar.
      6. Avtäck akvariet, slamsugning åter igen, vattenbyte, sätt på CO2 och ljus, och glöm inte att dosera KNO3 i de doser man bör även framöver.

      Alltså ganska tidskrävande om man har eftersatt underhållet/glömt att dosera pmdd som man skall. Bättre att göra lite underhåll varje vecka än att hålla på med sådant här tålamodsprövande omhändertagande då och då.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #18
        Det finns ingen direkt tråd om det vad jag vet men frågan är uppe då och då. I det läget är vi några stycken som alltid trycker på att grundproblemet är ett för lågt kväve/fosfor förhållande. Man brukar säga att kväve/fosforkvoten skall var ca 6 till 1 för att bra förhållande skall gälla.

        Jag brukar i saltvatten lösa problemen med att fälla ut fosforn (i mitt fall med kalcium) och mata lite mer men det är ju ingen taktik att rekomendera i ett växtkar.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #19
          äntligen bra och grundläggande råd, inte bara en massa flumm om att de skulle kunna bero på det och testa att göra lite så osv.
          det gör inget att du skriver så mycket du kan, då lär man sej något på köpet =)

          jag har redan har väldigt bra ytcirkulation, kör just nu med 2 st rena xp3, har heller aldrig set några fiskar stå och flämta pga för mycket co2.
          Mina filterutblås ligger ca 20mm under vattent.

          Sen har jag också en eheim 1260 som jag kör med till reaktorn (en am 1000).
          Bra ljus har jag, eller iaf så det ska räcka ligger på 0,55W/l. (2x150w MH)

          Kan det vara så att jag alltid har snålat för mycket med gödningen?
          ska iaf hem och göra rent pumparna och suga rent på botten och börjar öka till 2 fulldoser per dag.

          måste åka och fylla på tuben i veckan med, den börjar krypa mot 0 nu

          ska testa dina tips och se om jag får nån förändring

          /hampus

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Att du bekämpar blågröningar med mer nitratdosering beror på att dessa rackare är kvävefixerare, dvs de kan uttnyttja atmosfärsikt kväve.
            Oscillatoria, som vi har i våra akvarier, fixerar inte kväve. Dom bildar inte heterocyster som är enkelt att se i mikroskop. Men dom är med sin rörelse och litenhet ändå de bästa algerna när det gäller extremt låga näringsnivåer. Däribland kväve.

            Vilken N:P-ratio det är spelar ingen större roll sålänge växterna inte är begränsade.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #21
              Feta metallhalogenbelysningar är kul!! Men det är lite som att köra formel 1. Allt går så snabbt att en liten "sladd" kan stjälpa totalt.

              När jag hade samma belysning som du i ett 375 var jag tvungen att göda 1,5dos pmdd varje dag för att inte odla cyano. Jag tröttnade på slabbandet och satte automatgödning via slangpump, det gav höga jämna nivåer, glada växter och lessna alger.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #22
                jag får testa att gå upp till minst 1 fulldos per dag och se vad som händer.
                hur mycket göder du nu då?

                ska jag pyts i gödningen på morgonen eller på kvällen efter att de har släckts?

                /hampus

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #23
                  Jag har inte co2 i mitt nuvarande kar med blygsamma 0,2w/l. Så vad jag göder nu är inte så relevant i frågan.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #24
                    Hambli, det spelar ingen roll *när* på dygnet du göder, huvudsaken är *att* du göder. Som sagt, prova att öka ordentligt på pmdd, hjälper inte det så vet du att dina växter är fortfarande begränsade av kol. Sug ut det värsta av cyano, vattenbyte, gödning. Sedan gödning varje dag.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • hambli
                      • December 2004
                      • 508

                      #25
                      okej, det är uppfattat
                      jag ska rappotera hur det går lite längre fram.

                      /hambli

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Oscillatoria, som vi har i våra akvarier, fixerar inte kväve. Dom bildar inte heterocyster som är enkelt att se i mikroskop. Men dom är med sin rörelse och litenhet ändå de bästa algerna när det gäller extremt låga näringsnivåer. Däribland kväve.

                        Vilken N:P-ratio det är spelar ingen större roll sålänge växterna inte är begränsade.
                        Skitsnack - blågröna är av princip kvävefixerare - har du andra uppgifter så kom med en referens - vetenskaplig - tack!

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Nej tyvärr Lasse, det är inte skitsnack när det gäller färskvatten. Rota fram alla sötvattensmikroskopbilder på Osciallatoria tagna från ett akvarium och du kommer inte hitta några heterocyster (som är nödvändiga för aerob kvävefixering).

                          Azur har en del schyssta mikroskopbilder:

                          från


                          Mark nämner här Anabaena som en möjlig sötvattenskvävefixerare:


                          Tyvärr är det ingen som hittat Anabaena i sitt akvarium så det är faktiskt den icke-kvävefixerande Osciallatoria vi kan anse oss ha i sötvatten. Motbevisas genom att någon visar oss mikroskopbilder på Anabaena och dess heterocyster tagna i ett akvarium.

                          Så det är alltså skitsnack att blågröna av princip är kvävefixerare. Det är möjligt att alla kan fixera kväve givet anoxiska förhållanden, men dom som bråkar med oss sötvattensakvarister fixerar alltså inte kväve.

                          Syre och inga heterocyster = Ingen kvävefixering.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Nej tyvärr Lasse, det är inte skitsnack när det gäller färskvatten. Rota fram alla sötvattensmikroskopbilder på Osciallatoria tagna från ett akvarium och du kommer inte hitta några heterocyster (som är nödvändiga för aerob kvävefixering).

                            Azur har en del schyssta mikroskopbilder:

                            från


                            Mark nämner här Anabaena som en möjlig sötvattenskvävefixerare:


                            Tyvärr är det ingen som hittat Anabaena i sitt akvarium så det är faktiskt den icke-kvävefixerande Osciallatoria vi kan anse oss ha i sötvatten. Motbevisas genom att någon visar oss mikroskopbilder på Anabaena och dess heterocyster tagna i ett akvarium.

                            Så det är alltså skitsnack att blågröna av princip är kvävefixerare. Det är möjligt att alla kan fixera kväve givet anoxiska förhållanden, men dom som bråkar med oss sötvattensakvarister fixerar alltså inte kväve.

                            Syre och inga heterocyster = Ingen kvävefixering.
                            Jag modifierar till att de flesta blågröna algerna är kvävefixerare - oavsett vad Barr säger. Jag har sett en del trådar där du diskuterar med honom - bland annat där du hänvisar till en vetenskaplig artikel som föreslår en annan metodik för kvävefixering, visserligen i marin miljö men ändå. Om du vill titta lite närmare på första bilden på tredje raden i din andra länk så kanske du ser något intressant. Att vi kan anse att det är Oscillatoria i våra akvarier är jag lite osäker på. I alla de artiklar jag sett sägs det att den inte bildar geléhöljen runt kolonierna och de vi ofta ser i akvarier kallar vi ju för "slemalger", dvs de verkar tillhöra de gelébildande arterna. Dessa finns både med och utan heterocyster. Det är dock så att även slemalger utan heterocyster gynnas vid låga kvävenivåer - varför? Svaret är troligtvis även här kvävefixering men precis som din marina referens i din disk med Barr på ett annat sätt. Jag brukar inte argumentera med citat och referenser utan med egna ord men denna gång gör jag ett undantag för mycket av denna referens (som gäller sötvatten) är helt nytt för mig och jag har inte hunnit sätta mig in i allt än. Referensen är http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2006-12.pdf och det var nog det intressantaste jag läst på mycket länge. Läs det här Defdac (och ni andra också) så kommer ni förstå principerna mycket bättre men det är en del kovändningar man behöver göra.

                            Och den är på svenska!

                            MVH Lasse

                            Edit: Varför jag ansträngt mig så här mycket för att reda ut det är för att jag under 20 års tid alltid bekämpat blågröna slemalger med att återställa fosfor/kväve förhållandet och det har alltid lyckats. Så experimentellt fungerar det - men hur är teorin.
                            Senast redigerad av Lasse; 13 September 2006, 22:49. Anledning: förtydligande
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Sjutton, länken funkade inte.

                              Japp samma här Lasse, jag ökar också kväve och sänker fosfor och har alltid trott att det berott på kvävefixering men blev som du sett debunkad på APD.

                              En del bakteriella processer som kräver låg syrehalt brukar kunna skapa den låga syrehalten själv genom att skapa slemskikt/slembubbla där innerdelen är väldigt syrefattig och något jag funderat över om de här illaluktande slemmiga Cyanobakteriekolonierna pysslar med också.

                              Ska bli intressant att läsa pdf:en när den kommer online igen, men varför gillar du inte att ge referenser? Det lätt att tro att man hittat på allt själv om man inte gör det. Många tror att t ex att jag själv är duktig på botanik/kemi/växtfysiologi/växtakvarier när det egentligen bara är återberättade Barr-prylar (som jag visserligen kan bekfräfta fungerar). Därför gillar jag personligen att ge så mycket länkar och referenser som möjligt medans jag återberättar kunskapen med egna ord så detaljerat och lättförståeligt som möjligt. Inget för latmaskar dock och det absolut inte menat som någon pik utan bara en anmärkning att jag verkligen försöker så mycket jag kan att sprida så mycket gratis kunskap om växtakvarier jag någonsin kan. Förmodligen till Kjells stora förtjusning om man kollar refererloggarna på zoopet och kollar vems inlägg som ger flest träffar från sökmotorer hit 8) Offtopic blev det visst också. Nåväl.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Jag får fram PDF både hemma och på jobbet. om du inte får det att fungera - skicka över din e-postadress via pm så skickar jag den (2,9 mb)

                                Ditt funderande över skapandet av anaeroba zoner ligger i samma riktning som PDF:en

                                MVH Lasse


                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...