PH-sänkning och klantighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    PH-sänkning och klantighet

    Tja, i och med att jag alltid haft fiskar från sydamerika som gillar lite surt vatten har jag länge använt mig av torv i botten och sera peat i ytterfiltret. Det har fungerat fint och jag har haft lätt te färgat vatten och ett PH runt 6.5. Sedan jag började tillsätta koldioxid så har dock PH-t rusat rakt ner i avgrunden, ner mot 4 tillochmed. Inte världens mest tillförlitliga PH test, men den ger rätt värden på kranvattnet. Hur som helst. Jag slängde i två stycken snäckor, det tog två dagar och så var hela akvariet mjölkigt, från snäckorna hängde långa trådar av upplöst kalk, och jag förstod att PHt var riktigt lågt. Jag fick la panik eller något men jag stannade filtret, hällde upp en spann med akvarievatten och tog upp filterbehållaren med all torv och sera peat i. tog ur allt (där det mesta av det "göttiga" fanns) och så ihop med filtret igen.

    Förmodligen dödade jag filtret totalt, rengöringen tog inte mer än 20 minuter, och jag rörde knappt de andra stationerna mer än att jag snabbt doppade dom i hinken, för att få bort löst bös från torv.

    Sedan gick det två dagar och ett nät började växa fram på botten i ena hörnet, såg väldigt konstigt ut.. Så jag grävde upp botten där.

    Det hade bildats sumpgas i detta hörn precis vid utblåset. Men ingen annanstans när jag drog med fingrarna genom botten bubblade det upp bubblor. Jag köpte redigt med Nutra fin och körde ner dels i vattnet, dels i filtret och dels i botten på sina ställen.

    Inga fiskar har dött hitintils.. Men jag är orolig som fan, finns det något mer jag bör göra, jag har nu lyckats få upp PH till 7.0 iaf..
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Var inte orolig.
    Det är svårt att döda fisk med sumpgas (om du inte rör om hela bottnen så allt kommer upp på en gång - GÖR INTE DET!).

    "Nätet" du såg var förmodligen algsvampar eller möjligen svavelbakterier, och beror på att det fanns något organiskt där som ruttnade - en bit mat, en död fisk, eller döda växtrester.

    Det är helt normalt att ha lite syrefria områden & sumpgasbildning i täta tjocka bottnar (t.ex. torvbotten/lowtech botten), och det har man f.ö. i naturen också. Blir det mycket kan akvariet börja lukta avlopp, men det skall som sagt mycket till innan fisken dör.

    Jag tror f.ö. inte heller att du dödat bakterierna i ditt filter genom att skölja det.

    Stöka inte för mycket med kemin i akvariet bara, särskilt inte på grundval av vad ett kanske opålitligt pH test säger. Mitt tips är att bara göra lite tätare vattenbyten (för den händelse du har väldigt höga ammonium eller nitratnivåer).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • davidb
      • December 2005
      • 125

      #3
      Nu är detta gråa nätverk tillbaka, på samma ställa som förut, jag försökte fota det, men det blir ingen bra bild. Det brer ut sig ett tunt tunt lager av grovmaskigt nät. Det ser ut som om det äter upp min botten, råda sand. Kornen ser ut att smälta. Då och då släpper det ifrån sig en lite bubbla, som när den når ytan ligger kvar väldigt länge, verkar vara en rätt tung gas mao som inte vill lösa sig i luften.

      Jag matade inte karet på fem dagar då jag var orolig för en nitrit-spik. Hur som helst, lukten är som extremt grov galla, snarare än amoniak.

      Bör jag vara orolig eller ? Ingen fisk har dött eller visar ens tecken på stress över huvud taget..

      Kommentar

      • davidb
        • December 2005
        • 125

        #4
        Kom precis på vad lukten påminner om, det luktar precis som när man går på ett kadaver i skogen, efter något lite större djur som en grävling eller hare eller något.. Alltså förruttnelse. Vad skall jag göra, ingenting ? låta naturen ha sin gång ?

        Kommentar

        Arbetssätt...