Co2 mycket eller lite?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    Co2 mycket eller lite?

    Jag har:
    AM1000 ihopkopplad till min Fluval 404.
    En AM Ph kontroller..

    Så vad ska man göra, ska man ha full flås in i AM 1000 så att pht sänks snabbt eller ska man försöka hitta det där läget där co2n står på så länge som möjligt!?
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    Om du har pH kontroller så kan du ju köra på (om nu fiskarna inte flämtar). Sen bibehåller ju pH kontrollern ditt pH (och därmed CO2). Då ligger du ju rätt hela tiden och behöver inte oroa dig för snabbt höjande/sänkande mer.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #3
      ne, men jag har lyckats få toffsalger.. vilket jag har förstått att man får pga aviktande ph/co2...
      PHt sviktar ju mellan 5.97-6.04 (ca)

      För om man matar på för fullt, så kommer det ju ut ett "moln" av lågt ph.. som senare blandas med allt vatten..
      Men om man försöker hitta en nivå på co2n så att den matar på liiite liite hela tiden så blir det ju att mer stabilt... eller är jag ute o drömmer?
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        En AM Ph kontroller..

        Så vad ska man göra, ska man ha full flås in i AM 1000 så att pht sänks snabbt eller ska man försöka hitta det där läget där co2n står på så länge som möjligt!?
        Det bästa är nog att se till att man har tillräckligt hög bubbeltakt/upplösning så kontrollern stänger av några gånger på dagen när fotosyntesen går för högtryck. Då vet du att det *alltid* finns tillräckligt med CO2 oavsett växtmassa, avdunstning, konsumtion etc.
        Se bara till att pH-setpoint inte hamnar *för* lågt för dina firrars skull.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av MoZZe
          Men om man försöker hitta en nivå på co2n så att den matar på liiite liite hela tiden så blir det ju att mer stabilt... eller är jag ute o drömmer?
          Precis! Ställer man den på onödigt högt koldioxidflöde så får du bara en massa gas i reaktorn och då sjunker ju pH ytterliggare av restgasen när pH-kontrollern slår av. Du vill ha så mycket flås på vattnet som möjligt, men bara så mycket gas att den klarar av att hålla pH:t när det går åt som mest under dagen.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • MoZZe
            • August 2005
            • 529

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Precis! Ställer man den på onödigt högt koldioxidflöde så får du bara en massa gas i reaktorn och då sjunker ju pH ytterliggare av restgasen när pH-kontrollern slår av. Du vill ha så mycket flås på vattnet som möjligt, men bara så mycket gas att den klarar av att hålla pH:t när det går åt som mest under dagen.
            Okej, så det det är ändå en del finlir på nålventilen när man har en Ph kontroller?

            Följdfråga till petnym, du har en AM 1000 du också, ventilen som man kan lufta reaktorn med, kan man använda den som en "Loopback" eller blir det bara som så att det blir en genväg för allt vatten?
            240l Växtkar | 112l Sälskapskar

            Min Blog

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av MoZZe
              Följdfråga till petnym, du har en AM 1000 du också, ventilen som man kan lufta reaktorn med, kan man använda den som en "Loopback" eller blir det bara som så att det blir en genväg för allt vatten?
              Det var ju en kreativ idé, men jag vet inte var och hur du skall koppla den för att få flödet att gå i rätt riktning. Så det kan nog bli nog svårt i praktiken...(?) -pröva gärna!
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Det var ju en kreativ idé, men jag vet inte var och hur du skall koppla den för att få flödet att gå i rätt riktning. Så det kan nog bli nog svårt i praktiken...(?) -pröva gärna!
                Skulle man inte kunna kunna låta den gå tillbaka ner i karet och in i insuget till filtret?

                Nu vet jag inte hur det ser ut, utan bara en tanke rakt av
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #9
                  Ursprungligen postat av MoZZe
                  ne, men jag har lyckats få toffsalger.. vilket jag har förstått att man får pga aviktande ph/co2...
                  Du har nog inte haft olika pH/CO2 nivåer.. utan legat på en "fis"-nivå. Jag hade dem i början me. Ökade CO2n och väntade. Ca 2 veckor och nu ser jag hur algerna krymper ihop och börjar se ut som "mulm". Lösning alltså mer CO2! (enligt Barr, lösningen på ALLT )
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  • MoZZe
                    • August 2005
                    • 529

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    Skulle man inte kunna kunna låta den gå tillbaka ner i karet och in i insuget till filtret?
                    Det var precis så jag tänkte!
                    Så fort man öppnar "kranen" på luftaren så av trycket så prutar det ut vatten. Om man då tar en slang o sätter den till insuget på ytterfiltret så borde man väl kunna få till den sista restgasen också, om inte så kommer den gasen troligtvis att gå runt o runt o runt tills den e blandad. Nackdelen är ju att man får med mycket vatten, fast iofs så går det ju att ha kranen halvöppen så att det knappt kommer något vatten utan bara gas.

                    Annars bör det ju gå att sätta en magnetventil som luftar den 1-2ggr/h. (iofs lite dyrare lösning)
                    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                    Min Blog

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av MoZZe
                      Annars bör det ju gå att sätta en magnetventil som luftar den 1-2ggr/h. (iofs lite dyrare lösning)
                      Glöm inte bort det tredje och billigaste / enklaste alternativet:

                      3, Gör inget alls och använd ventilen som det är tänkt.

                      Så gör jag med båda mina AM 1000 och det funkar superbra!

                      Om du har problem med att du fyller reaktorn med koldioxid så har du helt enkelt för mycket gas i förhållande till vattenflödet. Om du verkligen behöver så mycket gas så rekomenderar jag att du byter till en kraftigare pump.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...