Torv och trädgårdsjord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Torv och trädgårdsjord

    Efter att ha läst om torv/jordbotten här på forumet så har jag en liten fråga.
    Om man kokar torven för att bli av med färgämnen så dör ju alla bakterier. Bör man blanda i lite jord från trädgården för att få med en startkultur av bakterier, eller är det bättre att krama ur sitt gamla filter.
    Vad jag har läst om nitivec och liknande så har man väl kommit fram till att dessa egentligen innehåller fel bakteriekultur och inte är så verksamma som man tidigare trott.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Bör man blanda i lite jord från trädgården för att få med en startkultur av bakterier, eller är det bättre att krama ur sitt gamla filter.
    Mulm från ett inkört filter låter absolut bäst.

    Vad jag har läst om nitivec och liknande så har man väl kommit fram till att dessa egentligen innehåller fel bakteriekultur och inte är så verksamma som man tidigare trott.
    Det kan jag lite smått bekräfta efter att ha mätt ammonium och nitritnivåer i två burkar med jord+syresten. Det gick lite snabbare i Nitrivecburken (halveringstiden på ammoniumhalten var typ 2 dagar med Nitrivec och 4-5 dagar utan).
    Jag borde även mätt en burk jord+mulm förstås.

    Fördelen med mulm över Nitrivec är att man får med rotifers och andra roliga djur, medans Nitrvec väl egentligen bara är någon slags sockerlösning som är mat till de få nitrifikationsbakterier som alltid är befintliga?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      [...] Nitrvec väl egentligen bara är någon slags sockerlösning som är mat till de få nitrifikationsbakterier som alltid är befintliga?
      Men kan det verkligen stämma? Jag menar det skulle ju vara väldigt väldigt vågat från Sera:s sida att sälja endast en sockerlösning (förhållandevis dyr sådan) och skriva att lösningen innehåller alla nitrifikationsbakterier som kan tänkas behövas? De torde ju bli stämda för felaktig marknadsföring, om inte av konsumenterna så i vart fall av konkurrenterna. Eller?
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Bakteriekultur innehåller bakterier som hålls på sparlåga tills det att de kommer ner i akvariet. Bakteriekultur av olika märken är olika effektiva. JBL:s denitrol t ex ska vara effektivare än Sera Nitrivec.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är såvitt jag vet sant att de bakterier som ingår i de flesta "bakteriestarters" inte egentligen är samma arter som sen kommer att göra huvuddelen av denitrifieringen i akvariet.

          Nuförtiden tror man sig dock veta att det är olika spiriller och kocker som gör huvuddelen av jobbet i akvarier, och såna ingår också numer i en del starterblandningar, t.ex. Marineland Bio-Spira.

          Hittade detta på nätet:
          "For a long time, the aquarium hobby has believed that the bacteria responsible for nitrification in freshwater aquaria were Nitrosomonas europaea, which oxidises ammonia to nitrite, and Nitrobacter winogradskyi that oxidises nitrite to nitrate. However, recent research has shown that the most numerous ammonia-oxidising bacteria were related to Nitrosococcus mobilis and the nitrite-oxidising bacteria in our aquaria are members of the genus Nitrospira."
          -- http://members.optushome.com.au/chel...rification.htm

          (Det där är nog dessutom en lätt förenkling; I verkligheten rör det sig sannolikt om en ganska brokig skara bakterier.)

          Man har dock gjort försök, och precis som sagts här så "cyclar" akvariet snabbare med tillsats av Nitrosomonas/Nitrobacter än om man inte tillsätter bakterier alls - dvs de är nyttiga bakterier och de gör sitt jobb, det är bara det att de så småningom ersätts av andra bakterier som kommer in spontant och som är bättre anpassade till akvarieförhållanden.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Coolt!

            Patrik, nej det är nog inte sant att det bara är sockerlösning, vet inte varifrån jag fick det. Har för mig att det sagts att vissa biostarter bara är lättillgänglig mat till de befintliga bakterier som finns och att det är svårt att hålla bakterierna levande på burk.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Tack för hjälpen. Det verkar som det får bli mulm. Blir ju betydligt billigare än butiksvarianten.
              /Peter

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                har för mig att defdac, en gång i tiden ,rekommenderade att ta lita jord . låt stå 2-3 dg sedan sugar du upp vattnet , som är klart, ej grumset . så har du bakteriestartar som heter duga
                mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #9
                  Aha, okej, skönt att veta, för jag hade precis köpt Ammovec (Seras senaste) och skulle vara otrevligt att veta att det man köpt var bara värdelöst sockervatten.
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • davidb
                    • December 2005
                    • 125

                    #10
                    PatrikS: hehe, men alltså, man borde fan odla upp bakterier från de här dyra bakterielösningarna. Det är inte särdeles svårt.. Skaffar man sig bra behållare så skulle man tillochmed kunna sälja dessa till sin lokala zoo affär.

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av davidb
                      PatrikS: hehe, men alltså, man borde fan odla upp bakterier från de här dyra bakterielösningarna. Det är inte särdeles svårt.. Skaffar man sig bra behållare så skulle man tillochmed kunna sälja dessa till sin lokala zoo affär.
                      Jo, fast hur? Om bakterierna på flaska är endast sporer som aktiveras av ammonium och förökar sig först då, hur skal man, efter att ha aktiverat och förökat dem med ammonium få dem att gå tillbaka till sporstadiet utan att ta död på dem?
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...