Är mitt lösningsförslag på växtkar bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquador
    • July 2006
    • 26

    Är mitt lösningsförslag på växtkar bra

    Hej,

    Jag är ju tämligen ny här på forumet. Jag har läst ganska mycket och är imponerad av kompetensen.

    Har lite funderingar kring mitt 240 L Sydamerika kar. (Befolkat av 4 Scalarer, dolksticktetror, 1 kurvciklidpar och några Corrydoras Burgessi)

    Dagens setup:
    BTN bakgrund Orinocco
    Filtrering Aqua Powerhead 50 (900l/timma) monterat på en grov utskuren filter matta kub där den pumpar upp vattnet i ett elrör med en massa hål i
    Tillför CO2 från en 6 Kg brandsläckartub med regulator, nålventil, magnetventil och ut i en glasreaktor.
    Belysning 2*38 W Aquarelle med reflektorer.

    Tillför PMDD 1 gång/vecka med 50 % vattenbyte

    I akvariets högra hörn har BTN bakgrunden utformat en kammare där pumpen, doppvärmaren sitter. (Jag har slängt ut det inbyggda Juwel filtret)

    Glasreaktorn sitter i akvariets vänstra hörn (Inte särskilt snyggt då jag vill gömma all teknik)

    CO2 tillförsel utan PH controller. Tillförs samtidigt som belysningen på samma timer (Kl 15.00-23.00)

    Enligt mina mätningar ligger KH på 3,5 och pH på ca 6.4. Är det bra ?


    Jag har planer på följande förändringar, och önskar era expertkommentarer.


    Istället för "filterkuben" till Powerheaden monterar jag ett s.k Qvick filter som placeras i BTN:s filterhörn

    Från utloppet av filtret kopplar jag den till en ny reaktor jag tänker köpa (Aqua medic 500 nånting avsett för insides bruk) . Gillar inte min nuvarande reaktor då den inte verkar lösa upp särskilt bra. Reaktorn räknar jag också med att få plats med i högra hörnet i "kammaren" Utblås från reaktorn genom en slang som går ut genom BTN bakgrunden.
    Med andra ord tänker jag driva Qvickfilter och reaktorn med min nuvarande Aqua Powerhead 50

    Tänker också köpa en bubbelräknare med inbyggd backventil (saknar sådan)


    Dessutom vill jag skaffa ett ytterfilter från Fluval eller Eheim. Insugs rör ocså i samma kammare där jag vill ha Qvickfiltret och reaktorn, men utsuget placerar jag i akvariets vänstra del genon ett horisontellt rör med hål i, och placerat på vänster kant ca 1 cm under ytan. (Vill inte ha för stark cirkulation av vatten/luft) Röret blir då visserlugen synligt, men borde inte störa särskilt mycket då det placeras horisontellt nära ytan.

    Jag tänker också köpa till en Juwel påbyggnadssats för lysrör, så att jag totalt får 4 * 38 W med reflektorer

    Är denna lösning bra ?
    Senast redigerad av Aquador; 07 September 2006, 22:18.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tänk på att ett Quickfilter sätter igen ganska så snart. Det är redigt med kräm från 4 st lysrör i ett Juwel 240, har det själv i mitt
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Aquador
      • July 2006
      • 26

      #3
      Om det sätter igen så snabbt, kanske det är smartare att driva reaktorn med ytterfiltret ? Jag kan ju ha samma lösning ändå, dvs att Qvickfiltret blåser ut genom bakgrunden på höger sida, och reaktorn också sitter på höger sida, men från utblåset på reaktorn drar jag slangen på baksidan eller ovanför BTN bakgrunden till utblåsröret på den vänstra sidan.

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Aquador
        Enligt mina mätningar ligger KH på 3,5 och pH på ca 6.4. Är det bra ?
        Välkommen!

        Var bara försiktig med vad du mäter upp, man kan invaggas i falsk säkerhet angående mängden tillgänglig CO2. Detta kommer att gälla särskilt när du väl installerar reflektorer och på så sätt ökar mängden ljus, vilket får till följd att även CO2-åtgången kommer att öka rejält. Dessutom kommer pmdd-behovet att stiga. Som du har nu så har du nog bra med ljus, räcker kanske inte riktigt för bottentäckare men de flesta stängselväxter bör ju växa utan några problem. Som sagt: när du väl genomför dina - för övrigt kloka förändringar - så var extra observant på CO2 och näringsmängden.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...