Omstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Omstart

    Så, nu är det gjort! I måndags bytte jag botten, allt vatten och de flesta växterna i mitt SA-akvarium där det under en längre tid hade varit växtkatastrof: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92759

    Under sanden har jag nu lite torv och bottengödning (JBL) och har tilssat PMDD.

    Vilket jobb det var! Men här är resultatet. Hoppas det funkar nu!
    Bifogade filer
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Det blev snyggt!! Bra jobbat.

    Jag ska starta upp ett kar på måndag nbästa vecka och är lite nyfiken på bottengödningen du har använt.. Hur funkar det?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack

      Bottengödningen heter Florapol och vad jag förstått innehåller den mest micronäring. Enligt vad som står på förpackningen fungerar den som en depå i upp till 3 år.

      Fast jag har bara använt lite som jag blandat med kokt torv.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Batski, har du tillgång till mera växter? Knöcka tanken full med billig "skit": hornsärv, hygrophylla, egeria densa o dyl. nu under den närmaste tiden, och sedan fasa ut de snabbväxande till förmån till dem du diggar mer.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Det är ceratophyllum jag har däri. Ska jag ha mer tycker du?

          Jag tycker faktiskt de är rätt snygga och funderar på att ha kvar dem sen
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #6
            Batski: Det blev riktigt, riktigt snyggt ju!
            //Linda

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Jag brukar ha mer växter än så när jag startar mina 54-litersburkar, men med rätt skötsel borde hornsärven fylla ut bra inom någon månad. På bilden ser det dock ut som om det mesta ljuset hamnar på den rena sanden, men det kanske bara ser ut så.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Linda_A
                Batski: Det blev riktigt, riktigt snyggt ju!
                Tack så mycket Linda Vad roligt att du tycker det

                Ursprungligen postat av Erik...
                Jag brukar ha mer växter än så när jag startar mina 54-litersburkar, men med rätt skötsel borde hornsärven fylla ut bra inom någon månad. På bilden ser det dock ut som om det mesta ljuset hamnar på den rena sanden, men det kanske bara ser ut så.
                Jag har varit och hämtat lite till nu Att det ser så ut beror nog på att sanden än så länge reflekterar mycket ljus, men det kommer lika mycket ljus på växterna där bak.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • annehult
                  • January 2006
                  • 149

                  #9
                  Håller tummarna för dig att du får igång det nu efter dina problem!
                  Men vill vara lite näsvis och rekommendera mycket mer växter (+gödning), i allafall nu i början. Det brukar funka för mig.

                  Lycka till!

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Det är ceratophyllum jag har däri. Ska jag ha mer tycker du?

                    Jag tycker faktiskt de är rätt snygga och funderar på att ha kvar dem sen
                    Jag tycker att du behöver mer växter, helt klart. Jag såg att du hade hornsärven där, men det är lite väl för lite växter overlag. Ang. hornsärven så har jag ingen erfarenhet av det i en low-tech, men i en high-tech så växer den med flera cm per dag - too much!
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Jag har planterat några till ceratophyllum i dag. Plus att jag även flyttade över några ceratopteris från det andra akvariet.

                      Flera centimeter per dag låter våldsamt Antagligen (förhoppningsvis) växer den långsammare i low-tech
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Visst växer allting långsamare i en low-tech, men jag tror att hornsärven är fullt kapabel att växa med 1 cm dagligen även då.

                        Kan nämna att jag gjorde en omstart häromdagen själv och tog bort all torv från botten. Den gick ju inte att suga ut pga att jag hade hela 2 cm torv under *hela* bottnet. Detta kombinerat med den porösa Aquaclay:en överst gjorde att det blev alldeles för mycket organiskt material tillgängligt. Anledningen till att jag hade så mycket torv är ju att jag initiallt planerade att ha ett low-tech kar, men hade inte tillräckligt med tålamod för det.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Hmm vi får se hur mycket den växer. Fast om den växer så fort finns det då inte risk att den tar näringen från andra mer långsamväxande växter?

                          Hoppas din omstart har gått bra!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Hmm vi får se hur mycket den växer. Fast om den växer så fort finns det då inte risk att den tar näringen från andra mer långsamväxande växter?

                            Hoppas din omstart har gått bra!
                            Tack, av det jag ser så verkar åtminstone din omstart ha gått riktigt bra!

                            Vad gäller hornsärven: den konsumerar ohyggliga mängder näring, men ser du bara till att det *alltid* finns tillräckligt med pmdd så ser jag ingen anledning att den konkurrerar ut de adra växterna. Konkurrenser uppkommer ju när det är begränsat med resurser, och då har hornsärven fördelen att snabbt snappa upp massa gödning före exempelvis anuabias. Å andra sidan borde nog hornsärven gå under först i ett alldeles för begränsat kar pga sin höga metabolism. Men så länge du doserar frikostigt så är det ju inte aktuellt med konkurrens.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ok, så ceratophyllum är i längden kanske inte den bästa växten att ha i ett low-tech där man förlitar sig på fiskskit-och andning som främsta näringskälla?

                              Fast kompisen har i flera år haft både ceratopteris och javaormbunkar i sitt low-tech (hon tillsätter ingen extra näring) och det har funkat bra fast de förstnämnda är ganska snabbväxande och de andra långsamväxande.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...