krasslig vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    #16
    Ursprungligen postat av Tropfrog
    Hmm, göteborgsvatten.......Det vet jag en del om

    Med dina vattenbyten och det höga calcium/magnesium inehållet i vattnet tyder på att det inte är där vi bör leta. Jag tycker att du skall prova med 12 timmar belysning och dubbel dos pmdd.
    MVH
    Magnus
    då gör jag så! så återkommer jag om någon vecka med resultatet!
    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Enligt göteborgs vattenverks hemsida har medianprov hos brukare (se: http://www.vaverket.goteborg.se/prod/va/dalis2.nsf/vyFilArkiv/RS2006kvartal1.pdf/$file/RS2006kvartal1.pdf )
      22mg/l total hårdhet, 19 mg/l kalk, om detta stämmer någorlunda på ditt kranvatten så ligger du bra nära gränsen, om du kan få mer kalk i ditt vatten kommer allt levande du har räknat upp plus filterbakterierna att må bättre, du kommer mycket lättare att få igång dina vallisar, och även om tråden inte handlar om fiskarna så kommer dessa att leka lättare, ge större kullar och växa fortare.
      Senast redigerad av Erik...; 09 September 2006, 13:03.

      Kommentar

      • Pechvogel
        • October 2005
        • 378

        #18
        Vilken pärla du är som kollat upp alla värden jag har endel kalkhaltiga stenar ochs snäckor i karet men det kanske inte släpper tillräckligt? vad har man i för att få upp Ca?
        än så länge ynglar firrarna av sig med jämna mellanrum men man vill ju att de ska må så fint som möjligt såklart!
        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

        ZOON

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Det finns väl 5 olika sätt att få upp calsiumvärdet.

          1: kalksten. Finns begränsningar i löslighet. Ph måste vara under 7,5 för effektiv lösning
          2: kalciumhydroxid. Höjer både kh och ca. Påverkar ph kraftigt, så droppvis tillsats nattetid är nödvändigt
          3: kalciumklorid. Höjer förutom calsiumhalten också kloridhalten. Om man tillsätter natrium eller om det finns fritt i vattnet så bildas koksalt som valisneria inte tycker om.
          4: Vattenbyten. På detta sättet fyller du på calsium en gång i veckan tillsammans med de andra gödningarna. Jag har sett massor av göteborgskar med fina valisneria som förlitar sig enbart på calsium från kranen. Pga co2 brist i Sverige har Göteborgs kranvatten haft mycket låga ca halter den senaste tiden, det har jag fått smärtsamma bevis för.
          5: Komerciella medel utan klorider. Vad de egentligen inehåller vet jag inte, men en del tillverkare verkar ha gh booster som inte inehåller klorider.

          Mitt tips är att i första hand förlita sig på vattenbyten. Om det inte räcker så får man helt enkelt mäta och justera med komerciella preparat.

          I ditt fall skulle jag dock börja med att dubbla gödningsdosen, den är långt mer begränsande än eventuellt kalcium.

          Erik: Vart har du läst att filterbakterierna mår bättre av calsium. Det har jag aldrig hört talas om, så det förvånade mig lite.
          MVH
          Magnus
          Senast redigerad av Tropfrog; 10 September 2006, 10:07.
          min zoon

          Kommentar

          • Pechvogel
            • October 2005
            • 378

            #20
            tack tropfrog för ditt genomarbetade svar har redan börjat med dubbla dosen pmdd och förlängt ljustiden till ca 12h. vattenbyten är jag redan pedant med och sker en gång i veckan ca 50%. Har nu både yngel av neolamprologus caudopunktatus och ampullaria i karet så det kanske tom blir fler vattenbyten nu med tanke på all mat som öses ner :P
            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

            ZOON

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #21
              Det finns ingen anledning att byta mer vatten än du gör idag.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Pechvogel
                • October 2005
                • 378

                #22
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Det finns ingen anledning att byta mer vatten än du gör idag.
                MVH
                Magnus
                nej, inte om det inte behövs. håller noggrann koll så så länge invånarna mår fint blir det inga extra byten.
                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                ZOON

                Kommentar

                • annehult
                  • January 2006
                  • 149

                  #23
                  då gör jag så! så återkommer jag om någon vecka med resultatet!

                  Väntar med spänning på det, själv tycker jag att det blivit bra mycket bättre fart på "gräset" efter dubblad PMDD. Ser grönare och friskare ut och växer snabbare!
                  Så, rapport tack.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av Pechvogel
                    tänkte mej ha en gräsängs-biotop med vallisneria
                    Nu var det inte detta som trådet handlade om, men finns det snäcklekare som lever i gräsängs-biotoper? Jag trodde de levde i Tanganyikasjön på ganska stort djup...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • annehult
                      • January 2006
                      • 149

                      #25
                      "Nu var det inte detta som trådet handlade om, men finns det snäcklekare som lever i gräsängs-biotoper? Jag trodde de levde i Tanganyikasjön på ganska stort djup..."

                      Hi-hi, det finns bara två unika populationer i världen; hemma hos Pechvogel och mig! ;-)

                      Kommentar

                      • Pechvogel
                        • October 2005
                        • 378

                        #26
                        Ursprungligen postat av batski
                        Nu var det inte detta som trådet handlade om, men finns det snäcklekare som lever i gräsängs-biotoper? Jag trodde de levde i Tanganyikasjön på ganska stort djup...
                        valisneria finns i tanganyika sjön därför kändes det som ett bra val av växt (+snygg). och få nåt större djup i ett akvarium hmmm........
                        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                        ZOON

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Jo jag vet att den finns där men inte på 15 meters djup Fast jag håller med om att den är en vacker växt.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Pechvogel
                            • October 2005
                            • 378

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            Jo jag vet att den finns där men inte på 15 meters djup Fast jag håller med om att den är en vacker växt.
                            ja väldigt sydn bara att mina trivs sådär. verkar vilket fall som de kanske börjar ta sig igen efter nedanstående ändringar. men då minsann tyckte snäckisarna att de skulle begravas, och det är inte så poppis.....hohojaja
                            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                            ZOON

                            Kommentar

                            • Pechvogel
                              • October 2005
                              • 378

                              #29
                              Så ja, dags för uppdatering!
                              Har som föreslagits förlängt ljustimmarna och doserat med dubbel dos pmdd varje vecka och valissnerian börjar ta sig den växer inte så den knakar men den växer och den vissnar inte på samma vis som förut. sen att få den att sitta kvar i blästersanden är en annan femma

                              tack för alla råd!
                              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                              ZOON

                              Kommentar

                              • annehult
                                • January 2006
                                • 149

                                #30
                                Kanon, tack för rapport!
                                Har samma erfarenhet, ökad PMDD-dos får fart på dom.
                                Nu är snart dags att börja gallra...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...